אלון מאסק בדרך למאדים על הטיל העוצמתי ביותר בעולם

הטיל Falcon Heavy, שמחירו 90 מיליון דולר, ישוגר הערב לחלל, כשעליו מכונית טסלה של היזם הסדרתי ■ "אני אוהב את המחשבה על מכונית שנעה לנצח בחלל ואולי תתגלה ע"י גזע של חייזרים בעוד מיליוני שנים" ■ עדכון: השיגור מתעכב משמעותית בשל רוחות

האנגר של חברת Space X / צילום: שאטרסטוק
האנגר של חברת Space X / צילום: שאטרסטוק

היום (ג') ייערך שיגור הבכורה של Falcon Heavy, הטיל העצמתי בעולם כיום, ואחד העוצמתיים שאי פעם נבנו, של SpaceX, חברת החלל הפרטית של המיליארדר ומנכ"ל טסלה אלון מאסק. אורכו של הפלקון הבי 70 מטר, והוא מורכב משלושה טילי פלקון 9 של אותה החברה, המחוברים זה לזה. הוא בעל 27 מנועים, ועוצב כדי להוביל בני אדם לחלל (לטענת החברה, גם למאדים).

ביכולתו להרים ולשלוח לחלל מטען (חללית או לווין) של 64 טון, משקל גדול משל בואינג 737 מלא בנוסעים, צוות, מטען ודלק. השיגור המקורי תוכנן ל-2013 ונדחה מאז מספר פעמים. השיגור ממרכז החלל קנדי בקייפ קנוורל שבפלורידה יחל בשמונה וחצי בערב, שעון ישראל. שיגור מוצלח יאפשר לחברה להוציא את משימתה הראשונה בתשלום בעוד מספר חודשים, ולהעביר לחלל מטענים כבדים מחברות פרטיות וממשלתיות. תוצאה גרועה במיוחד יכולה לעכב את החברה בשנה. תיירים רבים הגיעו לפלורידה כדי לצפות בשיגור המצופה.

מחירו של הטיל עומד על 90 מיליון דולר לשיגור, בעוד שדלתא 4 הבי, הטיל העוצמתי ביותר בשימוש היום, שבנתה החברה היריבה United Launch Alliance, עולה לפי דיווחים מעל 400 מיליון דולר לכל שיגור. פלקון הבי עולה עליו במספר פרמטרים, ובין היתר יכול להרים משא פי שניים יותר כבד לפי האתר הרשמי של ספייסאקס. המחיר הנמוך יחסית נובע לפי החברה משימוש חוזר שהיא עושה בחלקי טילים.

ספייסאקס היא החברה היחידה שהצליחה להחזיר בצורה בטוחה לכדור הארץ רקטות האצה שמספקות את כוח הדחף הראשוני בהמראה. גם בשיגור פלקון הבי היום תשתמש החברה בשתי רקטות האצה שחודשו ממשימות קודמות של החברה, ותנסה להנחית את כל שלוש רקטות ההאצה של הפלקון הבי, שתיים באתר השיגור ואחת בפלטפורמת נחיתה בים. אם אכן יצליחו להנחית את שלושתן זה יהיה הישג מרשים.

המטען שיצורף לטיל לשם שיגור המבחן ויישלח לחלל יהיה מכונית טסלה אדומה עם גג נפתח מהאוסף הפרטי של מאסק. כשנשאל בטוויטר למה הוא זורק מכונית בשווי 100 אלף דולר השיב "אני אוהב את המחשבה על מכונית שנעה לנצח בחלל ואולי תתגלה על ידי גזע של חייזרים בעוד מיליוני שנים". לפי דיווחים, המכונית תנגן את ספייס אודיטי של בואי. הבובה בדמות אדם שהוצבה בתוך הטסלה בתמונות כונתה "סטארמן" על שם להיט אחר של בואי. לא ברור אם הבובה תהיה בתוך המכונית גם בזמן השיגור. המכונית תישלח למסלול סביב השמש ואף תעבור קרוב למאדים. מאסק אמר כי 3 מצלמות יוצבו על המכונית ויספקו תמונות מרהיבות שלה צפה לעבר מאדים, אם הכל ילך כמתוכנן.

מאסק אמר בעצמו בשנה שעברה כי יש "סיכוי טוב" שהשיגור לא יצליח. פאולו לוזאנו, פרופ' לאסטרונאוטיקה מ-MIT אמר לסי.אן.אן כי בשל עיצובו, הפלקון הבי צפוי להיתקל באתגרים רבים. "מספיק שאחד מ-27 המנועים יתפוצץ כדי לייצר תוצאה גרועה", אמר.

שיגור הבכורה לא אמור לסכן בני אדם או לוויינים יקרים, וגם פיצוץ לא ייחשב בהכרח לכישלון - מאחר שמדובר בניסוי שבאמצעותו ספייסאקס תאסוף אינפורמציה שתסייע לה לבנות מודל טוב יותר. אך פיצוץ שיקרה קרוב מדי לכן השיגור A39 ישמיד אותו, כשהוא היחיד שיכול לשגר את חללית קרו דרגון של ספייסאקס, שתעביר אסטרונאוטים של נאס"א אל ומתחנת החלל הבינלאומית. קרו דרגון אמורה לצאת למשימה הראשונה שלה בדצמבר, ופיצוץ הכן כנראה יעכב את שיגורה (שכבר התעכב). בנוסף, מכיוון שחלק ניכר מעסקי החברה הוא מול נאס"א וצבא ארה"ב, פוליטיקאים עלולים לפקפק באמינות החברה במקרה של פיצוץ, במיוחד מכיוון שהמתחרה יונייטד לאונץ' אליאנס בנתה טילים עבור הצבא האמריקאי במשך יותר מעשור ומציגה היסטוריית שיגורים חסרת פגמים. מנכ"ל יונייטד לאונץ' אליאנס טורי ברונו איחל למאסק בהצלחה בטוויטר, וכך עשה גם ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון, שעומד בראש חברת חלל מתחרה נוספת - בלו אוריג'ין.

אם פלקון הבי יעמוד במשימתו, הדבר יפתח הזדמנויות עסקיות רבות לספייסאקס, שמובילה עידן חדש שבו חברות מסחריות ולא רק ממשלות מניעות את תעשיית החלל קדימה. פלקון הבי כבר מתוכנן לשלוח שלושה לווייני טלקומוניקציה כבדים לחלל עבור חברות פרטיות, לשגר מטען עבור צבא ארה"ב שיכלול לווינים לחיזוי מזג האוויר, וכבר ב-2017 החברה אמרה ששני תיירים שילמו פיקדון כדי לרכוב על פלקון הבי לטיול סביב החלל.

כן השיגור של Falcon Heavy / צילום: רויטרס - מייק בראון
 כן השיגור של Falcon Heavy / צילום: רויטרס - מייק בראון