שיגור היסטורי: ספייס X צלחה את שיגור הטיל העוצמתי בעולם

(עדכון) - אחרי עיכובים רבים, חברת החלל הפרטית של המיליארד אלון מאסק שיגרה בהצלחה לחלל את הטיל, כשהוא נושא עליו את מכונית הטסלה

שיגור הטיל של ספייס X / צילום: רויטרס
שיגור הטיל של ספייס X / צילום: רויטרס

שיגור היסטורי: שיגור הבכורה של הטיל העוצמתי בעולם, Falcon Heavy של SpaceX, חברת החלל הפרטית של המיליארדר ומנכ"ל טסלה אלון מאסק, הסתיים בהצלחה מוחלטת. הטיל הצליח לשגר לחלל את מכונית הטסלה של אלון מאסק, שבתוכה ישבה בובה, כשהשיר "לייף און מארס" של דיוויד בואי התנגן מתוכה. בנוסף, שתי רקטות ההאצה הצדדיות של הטיל הוחזרו בהצלחה לכדור הארץ לשימוש חוזר במשימות עתידיות ונחתו באתר השיגור. כל זאת לקול תשואות של תיירים רבים שהגיעו לאתר לצפות בשיגור המצופה.

הרקטה האמצעית הייתה מתכוננת לנחות על פלטפורמה בים, אך לא הצליחה להאט מספיק כדי לנחות בפלטפורמה שיועדה לכך. היא נחתה במים 100 מטר משם במהירות 482 קמ"ש.

השיגור הצליח על אף תחזיות פסימיות שגרסו כי 27 המנועים שנמצאים בטיל מעלים את הסיכון לפיצוץ, ושמאסק עצמו הנמיך ציפיות מספר פעמים, בין היתר כשאמר אמש בראיון לאתר ארסטכניקה כי סיכויי ההצלחה עומדים על 50%. הטיל שוגר בשעה רבע לאחת עשרה לפי שעון ישראל, לאחר עיכוב של שעתיים ורבע משעת השיגור המקורית שתוכננה, ממרכז החלל קנדי בקייפ קנוורל שבפלורידה. השיגור המוצלח יאפשר לחברה להוציא את משימתה הראשונה בתשלום בעוד מספר חודשים, ולהעביר לחלל מטענים כבדים מחברות פרטיות וממשלתיות.

פלקון הבי הוא הטיל העצמתי בעולם כיום, ואחד העוצמתיים שאי-פעם נבנו, אורכו 70 מטר, והוא מורכב משלושה טילי פלקון 9 של אותה החברה, המחוברים זה לזה. הוא עוצב כדי להוביל בני אדם לחלל (לטענת החברה, גם למאדים). ביכולתו להרים ולשלוח לחלל מטען (חללית או לוויין) של 64 טון, משקל גדול משל בואינג 737 מלא בנוסעים, צוות, מטען ודלק.

מחירו של הטיל עומד על 90 מיליון דולר לשיגור, בעוד שדלתא 4 הבי, הטיל העוצמתי ביותר בשימוש היום, שבנתה החברה היריבה United Launch Alliance, עולה לפי דיווחים מעל 400 מיליון דולר לכל שיגור. פלקון הבי עולה עליו במספר פרמטרים, ובין היתר יכול להרים משא פי שניים יותר כבד לפי האתר הרשמי של ספייסאקס. המחיר הנמוך יחסית נובע לפי החברה משימוש חוזר שהיא עושה בחלקי טילים, כפי שהצליחה לבצע בשיגור היום.

עמידת פלקון הבי במשימתו פותחת הזדמנויות עסקיות רבות לספייסאקס, שמובילה עידן חדש שבו חברות מסחריות ולא רק ממשלות מניעות את תעשיית החלל קדימה. פלקון הבי כבר מתוכנן לשלוח שלושה לווייני טלקומוניקציה כבדים לחלל עבור חברות פרטיות, לשגר מטען עבור צבא ארה"ב שיכלול לוויינים לחיזוי מזג האוויר, וכבר ב-2017 החברה אמרה ששני תיירים שילמו פיקדון כדי לרכוב על פלקון הבי לטיול סביב החלל.