קו מנחה קיבלה אישור עקרוני להפעיל לשכת אשראי

ספקית המידע הממוחשב היא הגוף החמישי שקיבל אישור מסוג זה, לצדם של דן אנד ברדסטריט, BDI, מינופים קרדיט ופארטיקס סקורינג

בנק ישראל מרחיב את מספר השחקנים שיורשו להפעיל לשכת אשראי: הבנק המרכזי הודיע כי חברת קו מנחה הינה הגוף החמישי שקיבל אישור עקרוני, כדי שיקבל גישה למאגר נתוני האשראי. זאת לצד דן אנד ברדסטריט, BDI, מינופים קרדיט ופארטיקס סקורינג, שכבר קיבלו אישור עקרוני מהבנק המרכזי. BDI ודן אנד ברדסטריט כבר פועלות כלשכות אשראי לפי חוק נתוני אשראי משנת 2002.

חברת קו מנחה עוסקת באספקת מידע ממוחשב בנושאי שוק ההון, המשפטים, הכספים, המיסוי והנדל"ן, נסחרת בבורסה לפי שווי של כ-172 מיליון שקל, והיא בשליטתו ובראשותו של היו"ר אבי בגס. הממונה על שיתוף בנתוני אשראי בבנק ישראל הינו צוריאל תמם.

לשכות האשראי יקבלו גישה למאגר נתוני האשראי שמקים הבנק המרכזי, ועל סמך הנתונים ידרגו את רמת הסיכון הפרטנית של הלווים הפרטיים במשק. בבנק ישראל מסבירים, כי האישור העקרוני אינו מהווה רישיון, ו"רק חברות אשר ישלימו את ההיערכות, ויעמדו בקריטריונים שנקבעו לפי החוק, יוכלו לקבל בבוא העת רישיון שירות נתוני אשראי".

בעבר דווח כי בבנק ישראל שואפים שלשכות האשראי ייצרו קשר נגיש למאגר האשראי כבר עד אוקטובר הקרוב. בבנק המרכזי הבהירו בעבר, כי מבחינתם "לשכות האשראי הן רכיב משמעותי בפרויקט המאגר", תוך שהוסיפו כי הם מצפים מלשכות האשראי "להיות גורם מקצועי שישפר את תהליכי החיתום וייעץ לאזרח באופן שיסייע ללקוח לשפר את תנאי האשראי".

בנק ישראל מקדם את הקמת מאגר נתוני אשראי זה כשנתיים, והמטרה היא שהמאגר יתחיל לעבוד בתחילת 2019. הבנקים, חברות כרטיסי האשראי וגופי אשראי צרכני חוץ-בנקאיים, שלהם תיק הלוואות צרכניות בהיקף של יותר מ-250 מיליון שקל, יצטרכו להעביר למאגר נתונים. לשכות אשראי שיעברו הליך רישוי יקבלו גישה אל הנתונים במאגר, למידע לא מזוהה, לשם בניית מודל הדירוג שלהן.