בעקבות ביקורת על הפרת פרטיות: פייסבוק מסירה אפליקציה

הרשת החברתית מסירה מחנות גוגל פליי אפליקציית אנדרואיד שפיתחה אונבו הישראלית ■ האפליקציה נועדה להגן על הגולשים, אך גם אוספת מידע על דפוסי השימוש שלהם ומעבירה אותו חזרה לפייסבוק

מארק צוקרברג / צילום: שאטרסטוק
מארק צוקרברג / צילום: שאטרסטוק

פייסבוק הסירה אתמול (ו') אפליקציית אנדרואיד חדשה מחנות "גוגל פליי", לאחר ביקורת שלפיה אפליקציה זו מלקטת בצורה בלתי הוגנת נתוני שימוש באפליקציות ממשתמשים, ושולחת אותם בחזרה אל הרשת החברתית. 

מוקדם יותר אתמול כינה אתר "גיזומודו" את האפליקציה "מטעה", וכמה מומחים בתחום אבטחת הסייבר המליצו למשתמשים שלא להתקין אותה. 

מדובר באפליקציית Bolt Lock, אפליקציית אבטחה שיצרה חברה בת ישראלית של פייסבוק, אונבו, שמוצגת כאמצעי להגנה על אפליקציות צד שלישי המכילות מידע רגיש. האפליקציה הושקה ישירות ביום שני בחנות גוגל פליי, ודווח עליה לראשונה אתמול ב-TechCrunch.

מאוחר יותר אתמול הוסרה האפליקציה מהחנות. דובר מפייסבוק אמר לגיזמודו כי מדובר היה ב"במבחן קטן וקצר". 

בעזרת אפליקציית Bolt Lock יכולים משתמשים לנעול אפליקציות אחרות בטלפונים שלהם, כגון אפליקציות תשלומים שונות, באמצעות דרישת טביעת אצבע או קוד כניסה כדי לפתוח אותן. אולם בתוך תיאור האפליקציה קבורה הצהרה - שניתן לראותה רק עם מקישים על האפשרות "קרא עוד" - שלפיה Bolt Lock App אוספת מידע לגבי כיצד ומתי פותחים המשתמשים את האפליקציות הללו, ושולחת את המידע הזה לפייסבוק. 

בחודש האחרון נמתחה ביקורת על פייסבוק ועל אונבו לאחר שהחלו להמליץ למשתמשים להוריד את Onavo Protect, שירות ה-VPN של החברה. Onavo Protect מסייעת למשתמשים להגן על פרטיות הגלישה שלהם ברשת, אולם היא גם אוספת מידע בנוגע לאפליקציות שבהן משתמשים הגולשים, ומתי הם עושים זאת, ושולחת את המידע הזה חזרה לפייסבוק. Bolt Lock App כללה הצהרה דומה באותיות הקטנות, בטרם הוסרה.