טראמפ פיטר את טילרסון; ראש ה-CIA, מייק פומפיאו, יחליפו

שר החוץ האמריקאי פוטר מתפקידו על ידי הנשיא, במהלך שחולל תדהמה בוושינגטון ■ "לפומפיאו ולי הליך חשיבה דומה", אמר טראמפ על המחליף המיועד

רקס טילרסון / צילום: שאטרסטוק
רקס טילרסון / צילום: שאטרסטוק

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הודיע היום (ג'), בציוץ בחשבון הטוויטר שלו, כי החליט לפטר את שר החוץ, רקס טילרסון, ולמנות במקומו את מייק פומפיאו, ראש ה-CIA. למרות שבעבר רווחו שמועות על מתיחות בין טראמפ לטילרסון, לא היה שום סימן שהנשיא מתכנן לפטר את שר החוץ שלו וההודעה חוללה תדהמה בוושינגטון.

פקיד בכיר בממשל אמר הבוקר, כי טראמפ החליט לרענן את צוות מדיניות החוץ שלו לקראת פגישתו המתוכננת עם שליט קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און, שתיערך כנראה במאי, ולקראת סבב של שיחות עם כמה מדינות על נושאי סחר.

את מקומו של פומפיאו כראש CIA תמלא ג'ינה האספל, סגנית ראש סוכנות הביון. היא היא תהיה האישה הראשונה שתעמוד בראש CIA.

בשיחה עם כתבים אמר טראמפ, כי הוא "הסתדר יפה" עם טילרסון אך היו להם חילוקי דעות בסוגיות שונות. אחת מהסוגיו השנויות במחלוקת הייתה ההסכם עם איראן, שטראמפ הגדירו כ"נורא". טילרסון חשב אחרת. "לפומפיאו ולי הליך חשיבה דומה", אמר טראמפ.

טילרסון עצמו אמר הבוקר, כי הוא היה מוכן להמשיך למלא את התפקיד ולא היה לו כל מושג שעומדים לפטרו.

בין טילרסון לטראמפ אכן רווחו חילוקי דעות על נושאי מדיניות חוץ, אך טראמפ דחה , פעם אחר פעם, עצות של מקורביו להחליפו, בעיקר בגלל התחלופה הגבוהה בצוות הבית הלבן שיוצרת רושם של אי יציבות בממשל. גם ידידיו של טילרסון דחקו בו להתפטר בעבר, אך הוא סירב. לדברי כמה מקורבים הוא חש עצמו כאחד מ"המבוגרים האחראים" בממשל טראמפ - יחד עם שר ההגנה, ג'יימס מאטיס, וראש מטה הבית הלבן, ג'ון קלי - שתפקידם, בעיני עצמם, הוא לנסות לרסן נשיא בלתי מנוסה, הפכפך וחם מזג, שעלול לקבל החלטות הרות אסון.

אבל, למעשה, טילרסון, לא נכלל מעולם במעגל מקבלי ההחלטות המקורבים ללשכה הסגלגלה. החלטתו הספונטנית של טראמפ להיפגש עם שליט קוריאה הצפונית הפתיעה את טילרסון, שהיה בביקור באפריקה בעת שטראמפ החליט על הפגישה.

בהודעתו על חילופי הגברי בסטייט דיפרטמנט, לא הסביר טראמפ מדוע החליט לפטר את טילרסון ושם דגש על שר החוץ הבא. "כראש CIA, קיבל מייק פומפיאו שבחים מדמוקרטים ורפובליקאים על הצלחתו בחיזוק סוכנות הביון, שדרוג יכולות המגננה וההתקפה שלה ועל יכולתו לקשור קשרים הדוק'ים עם ידידם ובעלי ברית בקהיליית המודיעין הבינלאומית", כתב טראמפ.

רק בסוף הודעתו נזכר טראמפ להוסיף כמה מילות הערכה לטילרסון: "אני רוצה להודות לטילרסון על שירותו. התקדמות רבה הושגה במשך 14 חודשי שירותו ואני מאחל כל טוב לו ולבני משפחתו".