תנובה שכרה את שירותי פירמת הייעוץ PWC

אחרי שלא הצליחו להחדיר את תנובה לסין, הסינים מנסים לשפר את מצב החברה בארה"ב

חיים גבריאלי /  צילום: איל יצהר
חיים גבריאלי / צילום: איל יצהר

המהלך הראשון של חיים גבריאלי כיו"ר תנובה יוצא לדרך: ענקית המזון שכרה את שירותיה של פירמת הייעוץ וראיית החשבון האמריקאית PWC, כדי למצוא עסקאות שיגדילו את הפעילות שלה בארה"ב בתחום החלב - כך נודע ל"גלובס".

המטרה של המהלך היא לחזק את הפיתוח האמריקאי וייתכן שגם לרכוש חברות חדשות, זאת בתקווה להיחלץ מהמבוי הסתום שאליו נקלעה תנובה בפעילות הבינלאומית שלה בארה"ב ובסין.

לתנובה יש היום שתי פעילויות מרכזיות בארה"ב: האחת בשוק המוסדי הכשר, והשנייה עם הקוטג' האמריקאי תחת המותג "מונה" (MUUNA). מונה הושק בארה"ב לפני כשנה וחצי, זאת לאחר שב-2013 התקשרה תנובה עם מחלבה מקומית במינסוטה במטרה להיכנס לשוק האמריקאי, בין היתר על רקע ההצלחה של שטראוס בארה"ב במכירות החומוס תחת מותג מקומי. בחברה קיוו כי הכניסה למכירה בוולמארט לפני כחצי שנה תאיץ את המכירות, לאחר שבתחילת השנה החולפת תנובה רשמה הפסדים של מיליונים בגין הפעילות בארה"ב.

גם התוכניות של תנובה להתרחבות בסין נתקעו בגלל בעיות רגולטוריות ופוליטיות שלא איפשרו לה להתחיל לייצר חלב במדינה. חברת ברייט פוד, שהיא חברה ממשלתית ושנחשבת לחברת המזון השנייה בגודלה בסין, קיוותה לייצר את המוצרים של תנובה ולהשתמש בטכנולוגיות שלה בסין, אולם נתקלה בחסמים רגולטוריים.

הפוטנציאל בסין אמנם הצטייר כגדול, שכן שוק מוצרי החלב לצרכנים פרטיים במדינה מוערך ב-52 מיליארד דולר בשנה, אך תנובה טרם החלה לייצר בו שכן לא קיבלה עדיין אישורים מהממשל. במקביל, בשנה שעברה חתם משרד החקלאות על הסכם שאמור היה לקדם את התהליך ושמסדיר את התנאים ליצוא מוצרי חלב מישראל לסין, אך גם הצעדים הללו מתעכבים והמחלבות המקומיות טרם קיבלו את מלוא האישורים הנחוצים, כך שהמרחק למדפים ברשתות הסיניות לא נראה קרוב.

גורמים מעורים מסבירים כי העיכובים והקושי האלה נובעים, ככל הנראה, ממורכבות פוליטית, שכן ברייט פוד מזוהה עם מחוז שנגחאי בסין, ואילו הממשלה שיושבת בבייג'ינג לא ממהרת להיעתר לבקשות של זו האחרונה.

כך או כך, מנוע הצמיחה שיחלו לו בסין תקוע כרגע מבלי שנראה פתרון קרב באופק. בשל כך, כנראה, פועל גבריאלי להתחזקות בשוק שבו תנובה כבר פעילה, בתקווה לנסות ולהביא לשינוי דווקא מהכיוון הזה ולהיעזר בהיכרות של ברייט פוד באמצעות הזרוע הבינלאומית שלה, ברייט אינטרנשיונל, לבצע עסקאות נוספות שייסעו לה לעמוד ביעדיה.