אלונה בר און: "התכנון ארוך הטווח במוקד הסיקור שלנו"

אלונה בר און, יו"ר "גלובס", ציינה היום בוועידת ישראל לנדל"ן כי העיתון יפעל להביא את קולם של כל השחקנים הללו בתחום הנדל"ן, מבלי לפשט את המסרים בצורה מוגזמת

אלונה בר און / צילום: שלומי יוסף
אלונה בר און / צילום: שלומי יוסף

יו"ר "גלובס" אלונה בר און, פרשה היום (ד') בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס" את התוכנית האסטרטגית של "גלובס" לסיקור תחום הנדל"ן התוכנית מתבססת על חמש נקודות: מורכבות, שילוב של אנשים ממגזרים ומגדרים ואזורים גיאוגרפיים שונים, תחום תאונות העבודה בעולם הנדל"ן, חדשנות וטכנולוגיה בעולם הנדל"ן וכן תכנון לטווח ארוך (או היעדרו).

בר און: "אנחנו רואים את עצמנו כגורם שמעביר ידע מבוקר בין מגזר ציבורי, חברתי ועסקי. עיתונות כלכלית שעושה את הדברים הללו באחריות, נחוצה במינה שלנו כמו אוויר לנשימה. "גלובס" היום מתחדש תחת מילה אחת - אחריות. זהו תהליך, אנחנו בתחילתו, ואני מקווה שרואים את תוצאותיו היום קצת יותר, ושכל יום יראו אותן עוד יותר ויותר.

"הנקודה המובילה בסיקור שלנו, בתחום הנדל"ן ובכלל, היא 'זה מורכב'. העולם מורכב, ומי כמוני שעומדת בראש חברה גדולה בתחום ההתחדשות העירונית, יודעת עם איזו מורכבות מתמודדים הקבלנים והאדריכלים והיזמים ובעלי הדירות והדיירים והרשויות העירוניות ומתכנני הערים". בר און ציינה כי "גלובס" יפעל להביא את קולם של כל השחקנים הללו בתחום הנדל"ן, מבלי לפשט את המסרים בצורה מוגזמת.

"הנקודה השנייה היא הצפת מגזרים שונים. יש לנו עוד דרך עד שנשקף את כל הקשת של המגזרים בישראל. בוועידת הנדל"ן השנה יהיו 40% נשים, אבל זו רק ההתחלה וזה רק מגזר אחד מטופל בהצלחה. וגם ההצלחה הזו - הייתה לנו כמעט בלתי אפשרית. בוועידת ישראל לעסקים היה קל יותר למצוא 43% נשים מאשר למצוא 40% נשים מתאימות לדבר בוועידת הנדל"ן, וזאת למרות שנשים הן גורם קריטי בתחום הזה, בעיקר בהתחדשות עירונית. לנשים יש יתרונות בהתמודדות עם המורכבות האנושית בתחום הזה. אני מקווה שיהיה יותר קל לגייס נשים לוועידה הזו בשנים הבאות".

ישראל כ"ץ, זאב בילסקי ויונה יהב בוועידה, היום / צילום: שלומי יוסף
 ישראל כ"ץ, זאב בילסקי ויונה יהב בוועידה, היום / צילום: שלומי יוסף

בנושא תאונות העבודה אמרה בר און: "בישראל יש פי שניים הרוגים ופצועים בתאונות עבודה לעומת יתר מדינות ה-OECD. גם אני חוויתי אירוע כזה. כל כלי התקשורת התגייסו לטיפול בעניין, אבל זו הפעם הראשונה שבה מושב מליאה מוקדש לנושא. הקמנו גם מיצג גדול בנושא בכניסה לאירוע, למרות שזו דילמה אם להזמין אורחים לכנס ואז להעמיס עליהם מידע כה מדכא, אבל זה התפקיד שלנו, לא רק לשמח אלא גם להציף נושאים, בתקווה שנוכל לקחת חלק גם במציאת פתרונות".

לגבי חדשנות וטכנולוגיה אמרה בר און: "ענף הנדל"ן זקוק להם, והפתרונות מתחילים להתפתח, אבל הנושא טרם הוצף בתקשורת באופן שמשקף את המציאות. אני מקווה שהשינוי מתחיל אצלנו".

הנושא האחרון, תכנון לטווח ארוך, גם הוא מקיף את הנדל"ן וגם את יתר תחומי הסיקור של העיתון. "כיצד תיראה ישראל ב-2048? איפה יגורו 20 מיליון תושבים? "גלובס" לקרה את זה כנושא הדגל. כולם יודעים כמה הנושא הזה בעייתי בארץ. הוא משפיע על איכות התוצאה, על מחירי ההון, ואפשר להראות בדיוק איך חוסר התכנון מוביל בסופו של דבר על התאונות כי הוא משפיע על איכות הביצוע לאורך כל הדרך. אין היום גוף בארץ שתפקידו לדרוש תכנון לטווח ארוך - אז זה התפקיד שלנו.

"התחלנו בטיפול בנושא בועידת ישראל האחרונה, וזה היה מושב מאוד פופולארי, אפילו אני נשארתי בחוץ. המשכנו את הטיפול בנושא בגיליון יום העצמאות ואנחנו ממשיכים לעסוק בכך גם היום, באמצעות מדור שבועי שינסה לקדם את התכנון כחלק מן התפקיד שלנו לחבר בין מגזר עסקי, ממשלתי וחברתי, כדי להבין ולקדם את הצרכים של כולם".