איך עזיבתו של המייסד יאן קום תשפיע על עתיד וואטסאפ?

יאן קום הפך למיליארדר אחרי שפייסבוק רכשה את אפליקציית המסרים המיידים שלו, אבל הוא היה שם נטע זר: שונא פרסומות, קנאי לפרטיות ולא מחפש להגדיל את שורת ההכנסות • פערי הגישות הובילו אותו להודיע שיעזוב את הרשת החברתית וייקח פסק זמן מעולם הטכנולוגיה • מבחינת המשתמשים, עזיבתו היא לא בשורה משמחת • פרשנות

מייסד וואטסאפ יאן קום / צילום: רויטרס
מייסד וואטסאפ יאן קום / צילום: רויטרס

בפייסבוק כבר חשבו שהם עלו על המסלול הנכון. הרשת החברתית החלה להתאושש ממשבר קיימברידג' אנליטיקה, המנכ"ל מארק צוקרברג עבר בהצלחה יחסית את השימועים בקונגרס, ובשבוע שעבר הציגה פייסבוק דוחות רבעוניים חזקים במיוחד: הכנסות של 11.97 מיליארד דולר ורווח נקי של 5 מיליארד. אלא שכעת נוחתת על החברה מכה נוספת. 

הלילה הודיע יאן קום, מייסד ומנכ"ל וואטסאפ ואחד מיזמי הטכנולוגיה המפורסמים בעולם, כי החליט לעזוב את החברה. להודעה קדם דיווח ב"וושינגטון פוסט" על הפרישה הצפויה, ולפיו, אף שקום לא ציין זאת, הדבר נובע מכך שהוא "הותש" מהבדלי הגישות בינו לבין הנהלת פייסבוק. העזיבה מצטרפת לזו של שותפו של קום להקמת וואטסאפ, בריאן אקטון, שהפסיק לעבוד ברשת החברתית בסתיו, הפך מאז למבקר חריף שלה ואף קרא למחוק את אפליקציית פייסבוק.

אלו לא מהלכים מובנים מאליהם מצד קום ואקטון, שהפכו למיליארדרים בזכות פייסבוק: ב-2014 רכשה החברה של מארק צוקרברג את וואטסאפ תמורת 19 מיליארד דולר. וואטסאפ המשיכה לפרוד בנפרד, ללא מיזוג מותגים, אך תחת כנפיה של האימפריה החברתית. בעזיבתו צפוי קום, על פי בלומברג, הוא עשוי לוותר על מענקים בגובה מיליארד דולר. לא שצריך לדאוג לו: הונו מוערך כיום ב-10.4 מיליארד. 

קום ואקטון הקימו את וואטסאפ ב-2009, אחרי שעזבו את עבודתם ביאהו. "זה היה מסע מדהים עם כמה מהאנשים הטובים ביותר, אבל הגיע הזמן להמשיך הלאה", כתב קום בפוסט שפרסם הלילה, "אני עוזב את וואטסאפ בתקופה שבה אנשים משתמשים בה בדרכים רבות יותר משיכולתי לדמיין. אני עומד לקחת פסק זמן כדי לעשות דברים שאני אוהב מחוץ לעולם הטכנולוגיה, כמו לאסוף מכוניות פורשה נדירות ולשחק אולטימייט פריזבי. ואני עדיין אעודד את וואטסאפ מבחוץ". בתגובה אמר צוקרברג: "יאן, אתגעגע לעבוד בצמוד אליך, אני אסיר תודה על כל מה שעשית כדי לחבר את העולם ועל כל מה שלימדת אותי, בין היתר על הצפנה ועל היכולת לקחת את הכוח ממערכות ריכוזיות בחזרה לידי האנשים. הערכים האלה תמיד יהיו בלב וואטסאפ".

"פרסום ברשת? עלבון לאינטליגנציה"

למרות המילים החמות על ערכיה של וואטסאפ, ההבדל בינם לבין הגישה של פייסבוק הביא לבסוף להתנגשות חזיתית. קום הוא תומך ותיק בפרטיות ומתנגד לניצול המידע על המשתמשים למטרות פרסום, שעליו נשען המודל העסקי של צוקרברג. אקטון מממן כיום את אפליקציית המסרים המתחרה סיגנל, המציעה למשתמשיה אבטחה ופרטיות מוגברות.

ב-2012, בהתייחס לאיסוף המידע של גוגל על משתמשיה, כתבו המייסדים למשתמשי וואטסאפ: "הדאטה שלכם אפילו לא בתמונה מבחינתנו, אנחנו פשוט לא מתעניינים בו". בכלל, היחס שלהם לפרסום ברשת עוין ביותר: "אף אחד לא קם בבוקר ומתרגש לראות עוד פרסום, ואף אחד לא הולך לישון במחשבה על הפרסומות שיראה מחר. (פרסום ברשת הוא) שיבוש של האסתטיקה, עלבון לאינטליגנציה והפרעה לזרם המחשבה שלכם".

ואכן, משתמשי וואטסאפ נדרשו להזין רק את מספר הטלפון שלהם כדי להירשם לשירות, ולא נדרש מהם אף פרט נוסף. כשפייסבוק רכשה את וואטסאפ ב-2014, הצדדים אמרו כי השירות יישאר אוטונומי ולא יחלוק מידע עם הרשת החברתית. אלא ששנה וחצי לאחר מכן, תחת הלחץ של פייסבוק, וואטסאפ שינתה את תנאי השירות - ואפשרה לרשת החברתית לגשת למספרי הטלפון של המשתמשים ולמידע על המכשירים ומערכות ההפעלה שלהם. 

השינויים אפשרו לפייסבוק להציג את אותם משתמשים לחבריה כ"אנשים שאתה עשוי להכיר", ולמפרסמים - להזין את מספרי הטלפון שלהם למערכת הפרסום של פייסבוק ולהציג להם מודעות. האיחוד האירופי קנס את הרשת החברתית ב-122 מיליון דולר על המהלך הזה, אף שבכירי וואטסאפ דרשו שיהיה מוגבל, ושפייסבוק לא תאחד באופן מלא את המידע שהיא אוספת בפלטפורמה שלה, בוואטסאפ, במסנג'ר ובאינסטגרם. קום חשש שאיסוף מידע אינטנסיבי גם יפגע באיכות ההצפנה של וואטסאפ, אחד הפיצ'רים היקרים ביותר ללבו.

עקרונות זה נחמד, מה עם כסף?

אנשי פייסבוק, סביר להניח, התאכזבו מההתנהלות של עמיתיהם בוואטסאפ. עם כל הכבוד לעקרונות, השירות פשוט לא מפיק מספיק הכנסות: כשהוא נרכש היו לו אמנם חצי מיליארד משתמשים, אבל הכנסות שנתיות של 20 מיליון דולר בלבד. המודל שעליו נשען, תשלום של דולר בשנה, לא בדיוק הועיל לשיפור השורה העליונה ונגנז. וכשפייסבוק רוכשת חברה, בטח ב-19 מיליארד דולר, היא מצפה שהחברה הזאת תכניס כסף. 

בחודשים האחרונים השיקה וואטסאפ אפליקציה בשם WhatsApp Business, המאפשר לעסקים לתקשר עם לקוחותיהם, ולדברי פייסבוק יש לה כבר יותר מ-3 מיליון משתמשים. במקביל דרשה פייסבוק שתבנה מערכת לתשלומים במובייל למשתמשיה בהודו, וגם המהלך הזה הוליד עימות בין הצדדים.

כעת, כשהמייסדים האידיאליסטים מחוץ לתמונה, סביר להניח שהרשת החברתית תיתקל בהתנגדות פחותה במאמציה לתרגם את וואטסאפ למזומנים. מבחינת המשתמשים, כמובן, זו לא בדיוק בשורה משמחת. אם הם בכל זאת רוצים לשמור על מעט אופטימיות, צריך לזכור שפייסבוק ניצבת בתחרות הולכת וגוברת בתחום המסרים המיידיים: טלגרם, המתחרה המרכזית שלה, צוברת פופולרית במהירות - גם בישראל.

לחמיצות הפרידה של קום תורמת העובדה שהוא, בניגוד לשאר מייסדי הסטארט-אפים שנרכשו, שולב בדירקטוריון פייסבוק - מה שמצביע על היחס אליו כבכיר בחברה. כעת הוא צפוי לעזוב גם את הדירקטוריון, ולהיפרד סופית מחברת הענק שבה היה נטע זר.