מאחורי הקלעים של פרישת מייסדי וואטסאפ מפייסבוק

מחלוקות על פרסום מודעות ועל גודל השירותים: נחשפו פרטים חדשים על הסכסוך המתגלגל בין בכירי פייסבוק למייסדי וואטסאפ

מארק צוקרברג / צילום: סטיבן לאם, רויטרס
מארק צוקרברג / צילום: סטיבן לאם, רויטרס

נחשפו פרטים חדשים על הסכסוך המתגלגל בין בכירי פייסבוק למייסדי וואטסאפ, ג'ן קום ובריאל אקטון, שהוביל לבסוף לפרישתם של האחרונים, ופורסמו בכתבה נרחבת בוול סטריט ג'ורנל. הסכסוך התמקד בעיקר ברצון של פייסבוק להחיל את המודל העסקי שלה על וואטסאפ ולשלב בה מודעות כדי להפוך אותה לפלטפורמה מכניסה יותר שתצדיק את סכום הרכישה שלה ב-22 מיליארד דולר ב-2014. קום ואקטון לעומת זאת, התנגדו לשילוב מודעות והתעקשו על שמירה על פרטיות של המשתמשים.

לאחר הרכישה, צוקרברג אמר כי פרסום אינה הדרך הנכונה לייצר הכנסות באפליקציות צ'ט וכי לאקטון וקום ובטחה אוטונומיה לבנות מוצרים לוואטסאפ בעצמם. ההבטחה הזו לא נשמרה, והייתה מה שדחפה את אקטון לעזוב בספטמבר ואת קום להודיע על עזיבה בסוף אפריל. אקטון ויתר על מניות בשווי 900 מיליון דולר, וקום על מניות בשווי 400 מיליון דולר שהיו מקבלים בנובמבר, אם היו נשארים עד תום החוזה.

מייסדי וואטסאפ הציעו מספר דרכים להכנסות, כמו לתת למפרסמים אפשרות ליצור קשר רק עם משתמשים שהיו לקוחות שלהם בעבר. ההצעות האלטרנטיביות לא התקבלו ע"י בכירי פייסבוק, שהמשיכו לדחוף לפרסום מודעות מותאמות אישית. פייסבוק נהגה לתת את אינסטגרם כדוגמה לפלטפורמה שאימצה את מודל המודעות של פייסבוק בהצלחה, כדי לשכנע את קום ואקטון.

בנוסף, צוקרברג רצה שהשניים יוסיפו "פיצ'רים מיוחדים" לוואטסאפ, בעוד שהמייסדים אהבו את הפשטות המקורית של הפלטפורמה. פייסבוק דחפה לפחות הצפנה בפלטפורמה כדי לאפשר יותר "גמישות עסקית", כשרעיון אחד של פייסבוק היה לייצר ערוץ מיוחד בין חברות למשתמשים בוואטסאפ למטרת שירות לקוחות. הצעה אחרת הייתה לשלב מודעות ב"סטטוס" בוואטסאפ, שמאפשר למשתמשים לפרסם תמונות וסרטונים ל-24 שעות. ההצעה הזו הייתה מה שגרם לאקטון לעזוב. כשגם קום עזב, הוא נשאל ע"י אחד העובדים האם ישולבו מודעות בוואטסאפ. קום הביע את הסלידה שלו ממודעות, אך טען שפרסום מודעות בסטטוס היא הדרך הכי פחות פולשנית לעשות זאת.

בנוסף לנושא המודעות, שיצר אווירה פסיבית-אגרסיבית לפי הדיווח, חלק מהמחלוקות נגעו לסוגיות שנראות זניחות בהרבה כמו גודל השולחנות והשירותים של צוות וואטסאפ. קום נהג לפי הדיווח להתווכח עם צוקרברג ובכירים אחרים על פרטים כאלה. עובדי וואטסאפ, שעברו ב-2017 לקמפוס הראשי של פייסבוק, אף סלדו מהקמפוס הענק והמלא במסעדות, וזכו להקנטות מצד עובדי פייסבוק. למשל לאחר שתלו שלטים במסדרונות שמבקשים לשמור על השקט, עובדי פייסבוק נהגו לקרוא לעברם "Welcome to WhatsApp-Shut up!" (ברוכים הבאים לוואטסאפ - תשתקו). תקריות כאלה הגבירו את האווירה המתוחה בין החברה וחברת האם.