הכוח המונופוליסטי לא עוצר בהייטק

מחקר של קרן המטבע מראה כי תאגידי ענק במשקים התעשייתיים צוברים כוח גובר כמעט בכל תחום

המשק העולמי נשלט על ידי מספר קטן של תאגידי ענק / צילום: Shutterstock
המשק העולמי נשלט על ידי מספר קטן של תאגידי ענק / צילום: Shutterstock

העידן הנוכחי איננו מאופיין רק בעלייתם של מונופולים דיגיטליים, אלא גם בעלייתם של מונופולים ותאגידי ענק בעלי כוח שוק הולך וגובר, כמעט בכל תחום במשקים התעשייתיים. לפי מחקר שאמורה לפרסם קרן המטבע הבינלאומית בימים הקרובים, התגברות כוח השוק של תאגידי הענק מובילה לריכוז העוצמה הכלכלית בידי מעט מאוד אנשים.

כוח השוק
 כוח השוק

כדי להדגים את הטענה הזו הציגה הקרן, במסגרת הבלוג שלה, דיאגרמה ובה השיעור של התוספת מעל סך העלויות במחירי הסחורות והשירותים (markup). המחקר מצא כי מאז שנות השמונים עלה שיעור זה במדינות המתועשות ב-43%, ובפרט בעשור האחרון. הנתון מבוסס על התוצאות העסקיות של חברות ציבוריות ב-74 מדינות.

מחר (ג) אמורים קרן המטבע וה-OECD לקיים כינוס מיוחד אשר ידון בדרכים להתמודד עם התופעות של ריכוזיות גוברת וכוח שוק עולה. הכינוס עתיד לדון בתגובה המתאימה ביותר בתחום המדיניות והרגולציה לתופעה של הריכוזיות, במיוחד במדינות המתועשות.

על פי תוצאות המחקר, אשר הופיעו בבלוג, התפתחות שיעור התוספת מעל העלויות הייתה תוצאה של התנהגות חברות שהן מעין "כוכבות על" במגזר שבו הן פעילות. המחקר מציין כי מדובר בחברות שפועלות בתחומים רבים במדינות המתועשות, ולא רק בענקים הדיגיטליים. המשק העולמי, או העולם המתועש, הולך ונשלט על ידי מספר קטן יחסית של תאגידי ענק, ורמת התחרותיות בו יורדת.

על פי הקרן, הממצאים מראים כי העלייה בריכוזיות ובכוח השוק במגזרים רבים מתחילה עם התגברות החדשנות וההשקעה מצד החברה המובילה במגזר. אולם בהמשך, הריכוזיות הגוברת מובילה לתוצאה הפוכה. ככל שהריכוזיות גבוהה יותר, כל עולה כוח השוק של תאגיד הענק במגזר מסוים, שיעור הרווח מעל העלויות צומח במהירות, וגם פוחת הסיכוי להשקעה ובמיוחד לחדשנות.

אחד הממצאים של המחקר הוא שקיים מתאם שלילי בין כוח השוק של תאגידי הענק לבין חלקו של השכר בהכנסות התאגיד, במקביל לעלייה בשיעור החלק שהולך לבעלי המניות מתוך סך ההכנסות. המאמר מציין כי בגלל המצב שנוצר חייבים לבחון עד כמה הוא תוצאה של רגולציה חלשה מדי, או של "אפקט רשת", כאשר הערך של מוצר או שירות לצרכן תלוי במספר המשתמשים באותו מוצר.