מי תצליח להימנע מלהגיע שנייה במירוץ ולהיות נוקיה הבאה?

המירוץ בעיצומו: גוגל, GM, טסלה, אינטל ואחרות מתחרות מי תהיה הראשונה להוציא לשוק רכב אוטונומי • מי שתגיע שנייה, עלולה לגלות כי הפכה ללא רלוונטית, ממש כמו נוקיה לפני עשור

הכותרת המפורסמת בפורבס מ־2007 / צילום: shutterstock
הכותרת המפורסמת בפורבס מ־2007 / צילום: shutterstock

ההתקדמות בטכנולוגיית הבינה המלאכותית, למידת מכונה ולמידה עמוקה, מאפשרת פיתוחים שנראו בלתי אפשריים.

לא רחוק הזמן ונראה רכב אוטונומי ראשון בייצור מסחרי, אירוע שיהווה יריית פתיחה לטכנולוגיה המשבשת הגדולה ביותר מאז שהחלו להימכר רכבי מנוע בערה פנימית.

מהי טכנולוגיה משבשת? טכנולוגיה אשר מובילה ליצירת שוק חדש ובמשך הזמן גורמת לשיבוש של השוק הקיים (המסורתי) עד להפיכת הקטגוריה החדשה לדומיננטית תוך דחיקתה והחלפתה של הקטגוריה המסורתית. לרכב האוטונומי ישנה עדיין כברת דרך לעשות זאת, אך בניגוד למקרים רבים בעבר בהם טכנולוגיות משבשות אופיינו במחיר גבוה ותמורה נמוכה בשלבי חדירתן לשוק, הרכב האוטונומי מציע עדיפות כלכלית ברורה לציי רכב רבים וזאת תוך עדיפות טכנולוגית. דבר נוסף שונה במירוץ לרכב האוטונומי הוא השילוב של תחומי התעשייה. כלומר, המירוץ הוא כבר לא רק יצרן א' מול יצרן ב' ומי יזכה בתואר רכב השנה, אלא מירוץ נגד חברות הטכנולוגיה שיכולות להשתלט על התעשייה ומכאן אנו רואים את שיתופי הפעולה הרבים בין חברות אלו. ה-team-up הזה הוא למעשה הימור הדדי של יצרן רכב וחברת טכנולוגיה אחת על השנייה.

מעבר לכך שינועו ברחובות מכוניות ללא נהג, מודלים עסקיים חדשים נוצרים והדרך בה אנו צורכים תחבורה משתנה. השינוי המרכזי הוא המעבר מבעלות על רכב לתחבורה כשירות M.A.A.S. - מארג תחבורתי שלם המחבר את הרכבים האוטונומיים הפרטיים, ציי הרכב, התחבורה הציבורית ותשתיות IOT. המודל יאפשר שיתוף רכבים, שליטה בעומס התנועה ויספק תחבורה זולה יעילה ומהירה. כיום הרכב שבבעלותנו עומד בחניה 95% מהזמן ועלות החזקת הרכב היא ההוצאה השנייה בגודלה למשק בית. המעבר לתחבורה כשירות יהיה כלכלי ויגרום לנו בהדרגה לוותר על הרכב הפרטי.

כשאפל בעטה בנוקיה

בנובמבר 2007 התנוססה על שער פורבס הכותרת "האם מישהו יכול להשיג את נוקיה?"

פחות משנה לאחר מכן הושק האייפון של אפל. נוקיה התייחסה לטכנולוגיה החדשה כצעצוע של עשירים ולא השכילה לבצע שינוי, ומשם הסוף ידוע.

מקרה נוקיה משמש כתמרור אזהרה לכוחה של טכנולוגיה משבשת. וחברות הרכב לא רוצות להישאר מאחור. לפי חברת הייעוץ והמחקר מקנזי, הכנסות שוק הרכב העולמי עומדות על כ-3.5 טריליון דולר וצפויות להגיע לכ-6.7 טריליון דולר עד 2030. שוק זה הולך להתחלק בין היצרניות. חברות שיתוף הרכבים וחברות הטכנולוגיה שיספקו את התוכנה והחומרה. ליצרניות הרכב מדובר בהישרדות ושימור נתח השוק הנוכחי.

הקרב להיות ראשון

מי מוביל את השוק?

גוגל Waymo - היא המובילה הגדולה במירוץ. גוגל התחילה את פרויקט הרכב האוטונומי ב-2008. ב-2016 השיקה גוגל פיילוט של 600 רכבים אוטונומיים שלב 4 שצברו יותר מ-7 מיליון מייל נסיעה, (בנוסף ל-5 מיליארד מייל בהדמיה) יותר משאר המתחרים יחדיו. ב-2017 הזמינה החברה צי של 62 אלף רכבי פיאט קרייזלר. הצי הראשון להסעת המונים צפוי לעלות לקראת סוף השנה, החברה הזמינה 20 אלף רכבי יגואר שמיועדים לצי שלב 5, שיעלה על הכביש בשנתיים הקרובות.

GM - החברה רכשה את חברת "Cruise", שקידמה אותה משמעותית במירוץ. החל מינואר 2017 ייצרה החברה 200 אבי-טיפוס, על בסיס השברולט בולט החשמלית והצהירה על ייצור המוני והשקת ציי רכבים ב-2019. משרד התחבורה של קליפורניה פרסם שב-2017 כמות המקרים בו נהג מבחן התערב בנסיעה אוטונומית היה השני הכי נמוך אחרי Waymo.

טסלה - הדעות חצויות לגבי המיקום של טסלה במירוץ, בעיקר בשל מספר תאונות מתוקשרות. מצד שני, כבר ב-2014 השיקה טסלה את מערכת ה-Autopilot (שלב 2), כאשר מאוקטובר 2016 כל הרכבים ממודלים S ,X ו-3 נמכרו עם חומרה ותוכנה של רכב אוטונומי שלב 4 ובעתיד יוכלו לקבל יכולות אוטונומיות. טסלה אוספת מידע מלמעלה מ-300 אלף רכבים שנוסעים על הכביש. מידע זה עוזר לאמן ולשפר את התוכנה. זאת בניגוד לרוב החברות שנעזרות בהדמיה.

טויוטה - היעד של החברה מכוון לאולימפיאדה בטוקיו ב-2020. בתחילת השנה הקימה טויוטה את חברת TRI-AD הייעודית לרכב האוטונומי בהשקעה של 2.8 מיליארד דולר, החברה החדשה מבוססת על יחידת המחקר TRI שהוקמה בתחילת 2016. בנוסף השקיעה טויוטה מיליארד דולר בתוכניות לימודים ומחקר של בינה מלאכותית ורובוטיקה באוניברסיטאות קיימברידג', מישיגן, סטאנפורד ו-MIT.

Nvidia - בשנים האחרונות הפכה החברה מיצרנית מעבדים גרפיים למפתחת פלטפורמות מבוססות תוכנה בקוד פתוח, המאפשרת התאמתם של יחידות המעבדים הגרפיים שלה לשימושים בתעשיות השונות. החברה ממוקמת בליבה של מהפכת הרכב אוטונומי. 370 חברות מפתחות מערכת נהיגה אוטונומית על פלטפורמת ה-Nvidia Drive, פלטפורמה המשלבת יכולות בינה מלאכותית ולמידה עמוקה, חיישנים, ראיה מרחבית ומיפוי. ברבעון הראשון של השנה החלה Nvidia למכור את ה-"Drive Constellation". מדובר בסימולטור מוכן לאימון תוכנת ה-AI. גישה לסימולטור עוזרת ומאפשרת לחברות להתנסות במגוון רחב של מצבים שייקח שנים לאמן בעולם האמיתי, כמו תגובה לרכב שחוצה באדום, ילד קופץ לכביש וכו'. המערכת עוזרת לסטארט-אפים וחברות קטנות בצמצום הפער שנובע מבעיית תקציב.

אינטל - החברה לא מתכוונת לחזור על הטעות שנעשתה במהפכת המובייל, וביססה את עצמה כאחת המובילות בטכנולוגיה לרכב האוטונומי, רכישת Movidius ומובילאיי הישראלית שיפרו משמעותית את מיקומה של אינטל במירוץ. אינטל מספקת פתרון כולל של חומרה ותוכנה לרכב האוטונומי, הכולל ראיה ממוחשבת, יכולות בינה מלאכותית ולמידת מכונה, ניתוח מידע, מיפוי ותקשורת. במילים אחרות המוח והעיניים של הרכב. סדרת ה-EYEQ של מובילאיי מהווה תחרות צמודה ל-Xavier ו-Pegasus של Nvidia. לאינטל שיתופי פעולה רבים עם ענקיות רכב וטכנולוגיה כמו Baidu, פולקסווגן, ניסאן, BMW, ו-Waymo.

Baidu - החברה השיקה את פרויקט אפולו לרכב האוטונומי ב-2013 ונחשבת לאחת המובילות בתחום. ביידו הכריזה על ייצור המוני של מיניבוס אוטונומי שמיועד לציים שיפעלו לקראת סוף השנה בערי סין ובתחילת 2019 ביפן.

ההזדמנויות בתחום הרכב האוטונומי הן אדירות וחולשות על מספר רב של תחומים. איך משקיעים במהפכה?

ניתן להיחשף לחברות הייצור שהן יצרניות הרכב או ענקיות הטכנולוגיה, ספקיות מובילות בתחום כגון יצרניות שבבים, ספקי ציוד ורכיבים אלקטרוניים, ספקיות פתרונות תקשורת, ספקיות קווי ייצור מתקדמים, מפתחי תוכנה וחומרה בתחום הבינה המלאכותית שכוללות ניווט, מיפוי הדמיה צילום ועוד. כמו כן ניתן להיחשף לחברות שייהנו מהשיפור הטכנולוגי, בתחומים של הובלה ולוגיסטיקה, הסעות, מיכון חקלאי ועוד. בכול מקום שבו נחסך כוח עבודה, האימוץ יהיה מהיר וההתייעלות תהיה משמעותית.

המכשול העומד בדרך למושב האחורי בזמן הנסיעה הוא הרגולציה. שאלות רבות יעמדו מצד הרגולטורים והמבטחים באשר לאשמה בתאונה, סוגי רישיון של תחבורה שיתופית, השכרה של רכב אוטונומי מאדם פרטי לאחר. את הפערים האלו יצטרכו הרגולטורים והמבטחים לפתור על מנת לעמוד בקצבי הפיתוח. נזכיר שאת הרכבים הראשונים בסוף המאה ה-19 ייצרו עוד לפני שהיה משרד תחבורה ורישיונות נהיגה. אלו באו שנים לאחר מכן.

ניתן לשער כי בעיות מסוג זה ייפתרו במהרה מפני שבסופו של יום את הקדמה לא ניתן לעצור ומי שינסה להיאבק בה חמוש בדעות קדומות וסטטוס קוו, ימצא את עצמו מוכר טלפון חוגה לצרכני סמארטפון כשהוא רוכב בכרכרה רתומה לסוס. 

הכותב הוא אנליסט ומנהל השקעות בבית ההשקעות יצירה