השערורייה הצרכנית התורנית בסין: חיסונים לא תקניים

חברת תרופות מקומית מכרה יותר מ-250 אלף מנות חיסונים שלא עמדו בתקני הבטיחות • ראש ממשלת סין הבטיח: "נפעל בנחישות נגד כל המעשים הפליליים, ונעניש בחומרה את מפירי החוק" • בשנים האחרונות סערה סין לא פעם משערוריות צרכניות בתחומים שונים

הנשיא טראמפ עם נשיא סין שי ג'ינגפינג / צילום: רויטרס, Thomas Peter
הנשיא טראמפ עם נשיא סין שי ג'ינגפינג / צילום: רויטרס, Thomas Peter

ראש ממשלת סין לי קצ'יאנג קרא לחקירה ממשלתית של "כל שרשרת התהליך של ייצור ושיווק כל החיסונים" אחרי שחברת תרופות מכרה לכאורה יותר מ-250 אלף מנות חיסונים שלא עמדו בתקני הבטיחות. 

מניותיהן של יצרניות חיסונים גדולות, ביניהן שותפתה של חברת התרופות האמריקאית Merck, צנחו אתמול (ב') בעקבות הצהרת ראש הממשלה לי.

הזעם הציבורי מופנה נגד צ'נגשנג ביוטק, יצרנית חיסונים גדולה מג'ילין, מחוז בצפון מזרח סין. מוקדם יותר החודש, הפיקוח הלאומי על התרופות בסין מסר שחברה זו זייפה רישומי ייצור של חיסון מפני כלבת. החברה מסרה שהיא השעתה את כל ייצור החיסון בהמתנה לתוצאות חקירה פנימית. לדבריה, יותר ממחצית המשלוחים של החיסון כבר בוצעו.

לפני שבוע מסרה צ'נגשנג שחקירה נפרדת שנערכה על ידי רשות התרופות של מחוז ג'ילין הראתה ש-253,338 מנות של חיסון אחר - נגד דיפתריה (קרמת), שעלת וצפדת (טטנוס) - לא עמדו בתקני הבטיחות. מרבית המנות, מסרה החברה, נמכרו לממשלת מוזז שנדונג. הרשויות במחוז ג'ילין קנסו את החברה ב-380,610 דולר ותפסו נכסים בשווי 126,683 דולר ממכירת החיסון, מסרה החברה.

הרשויות בבייג'ין מנסות לאחרונה לנקות את שוק התרופות השלישי בגודלו בעולם במונחי מכירות, אחרי סדרת שערוריות בטיחות - שכללו רכיבים לתרופות, חלב ותחליפי חלב אם - שהובילו למקרי מוות ולזעם ציבורי. המקרה האחרון הזה בג'ילין הצית מחדש את הזעם. 

10 שוקי התרופות הגדולים בעולום לפי מכירות
 10 שוקי התרופות הגדולים בעולום לפי מכירות

הזעם באתרי המיקרו-בלוגינג WeChat ו-Weibo דמויי טוויטר של החברה האם טנסנט החזקות הופנה בעיקר כלפי בייג'ין, על אי יכולתה לשקם את האמון הציבורי במוצרים מתוצרת סינית. זוהי מכה לממשלו של הנשיא שי ג'ינפינג, שמנסה להפוך את תעשיית התרופות הסינית ליצרנית מוצרים עתירי ערך מוסף.

לפי מדד WeChat שמיועד לניתוחי נתונים מאסיביים, היו שלשום פי שמונה יותר חיפושים ואזכורים של המילה חיסונים בהשוואה ליום לפני כן. חיפושים ואזכורים של שם החברה היצרנית, צ'נגשנג, היו פי 50 מהרגיל.

ראש הממשלה לי ניסה לשכך את החששות בנושא הבטיחות. "אנחנו נפעל בנחישות נגד כל המעשים הלא חוקיים והפליליים שמסכנים את חייהם של אנשים, ונעניש בחומרה את אלו שמפירים את החוק", מסרה לשכתו. היא הוסיפה שבייג'ין מחויבת ל"סביבת חיים בטוחה וראויה לאמון".

המסחר במניית צ'ונגקינג ז'יפיי ביו, שמשווקת את החיסון גרדאסיל של חברת Merck בסין, ובמניית שנזן קנגטאי ביו, שמייצרת חיסונים לשחמת כבד נגיפית מסוג C בין היתר, הושעה זמנית אחרי ששתי המניות צנחו בלימיט היומי של 10% אתמול.

המסחר במניית צ'נגדונג שרשומה בבורסת שנזן הושעה אחרי צניחה של יותר מ-40% מיום שני בשבוע שעבר.

הפיקוח על התרופות בסין משנה את הרגולציה ופועל נגד מחקר מזויף על תרופות בניסיון לנקות את התעשייה הזו מהונאות. ב-2015 הוא אפשר לחברות למשוך מרצונן בקשות לאישור תרופות חדשות, תוך איום בענישה חמורה יותר של חברות שהמחקר שלהן לא עומד בתקנים הנדרשים. במחצית 2016, יותר מ-80% מ-1,429 בקשות אישור שהצטברו עד אז נמשכו חזרה על ידי היצרניות. 

השערוריות הגדולות של העבר

שערוריית החיסונים הלא תקינים ממש אינה השערורייה הצרכנית הראשונה שפורצת בסין.

300 אלף תינוקות נפגעו, 51,900 אושפזו, ושישה מתו כתוצאה משערוריית מזון התינוקות בסין ב-2008. הקורבנות סבלו מאבנים בכליות ומבעיות כליות אחרות, לאחר שמזון התינוקות שצרכו הורעל בחומר התעשייתי מלאמין שעורבב בתהליך הייצור על מנת שמזון התינוקות ייראה כאילו הוא עשיר יותר בחלבון. שישה אזרחים סינים הועמדו לדין בעקבות הפרשה. שניים מהם הוצאו להורג והיתר נדונו לעונשי מאסר ארוכים. בשנת 2012, נרצח ז'יאנג וייזו, האיש שהתריע לראשונה על הפרשה בפני הרשויות בסין. באותה שנה התקיימו המשחקים האולימפיים בבייג'ין, והובע החשש שמא מוצרי חלב נוספים נגועים במלאמין ועלולים להגיע לשולחנות האוכל של הספורטאים מהעולם כולו, אך החששות הופגו לבסוף.

ב-20 ביולי 2014 פרצה שערוריית בטיחות מזון גדולה בסין, שסוקרה בהרחבה בתקשור המקומית והבינלאומית. בעקבות תחקיר טלוויזיוני, הרשויות האשימו את חברת שנגחאי הוסי פוד במכירה מכוונת של בשר מעבר לתאריך התפוגה שלו. היצרנית הזו סיפקה מזון לרשתות מזון מהיר בסין וביפן, כולל ברגר קינג, מקדונלד'ס וסטארבקס. הקונים ביטלו במהירות את ההזמנות שלהם משנחאי. בתוך כמה ימים משכה הקבוצה הזו את כל המוצרים שנגעו בדבר מהשווקים. למרות זאת, הסיקור החדשותי השלילי פגע במהירות במכירות המזון המהיר בסין, ופגם ברווחי הרשתות ובמניות שלהן.