פייסבוק הסירה את אונבו, האפליקציה הישראלית, מחנות אפל

הסיבה להסרה: האפליקציה הפרה את כללי הפרטיות החדשים • בכללים המעודכנים של אפל למפתחים נכתב מפורשות כי לאפליקציות אסור לאסוף מידע על אפליקציות אחרות

עובדי אונבו / צילום: באדיבות החברה
עובדי אונבו / צילום: באדיבות החברה

פייסבוק הסירה מחנות האפליקציות של אפל את אפליקציית Onavo Protect, שפיתחה חברת הסטארט-אפ הישראלית אונבו, שנרכשה ע"י פייסבוק ב-2013. לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, אפל הודיעה לפייסבוק שהשירות הפר את מדיניות איסוף הדאטה שלה, וביקשה מפייסבוק להסיר אותו מרצונה. האפליקציה הייתה זמינה בחנות של אפל בחינם במשך שנים.

אונבו מאפשרת למשתמשים ליצור רשת פרטית וירטואלית (VPN) שמכוונת את כל תנועות האינטרנט של המשתמש לשרת פרטי שפייסבוק מנהלת, על מנת "לשמור על הדאטה" שלו, ובנוסף מעדכנת משתמשים כשהם מבקרים באתרים שעשויים להיות מזיקים.

בשנה שעברה דווח כי פייסבוק משתמשת באפליקציה בנוסף כדי לנטר את יריבותיה ולאתר קטגוריות מוצר חדשות. פייסבוק ניתחה את פעילות המשתמשים כדי להבין איך הם משתמשים בטלפונים שלהם מחוץ לאפליקציות של פייסבוק, מידע שסייע לה בין היתר במדיניות הרכישות שלה.

לפי הדיווח, מוקדם יותר החודש אפל הודיעה לפייסבוק שהאפליקציה הפרה את הכללים החדשים של החברה, מטרתם הייתה להגביל את איסוף הדאטה ע"י מפתחים. היא גם הסכם נוסף של אפל עם מפתחים לפיו לאפליקציות אסור להשתמש בדאטה בדרכים שלא רלוונטיות לפעולתה באופן ישיר. שתי ענקיות הטכנולוגיה היריבות קיימו מספר פגישות בנושא שהסתיימו בהסכמה של פייסבוק להסרה מרצון. עבור משתמשי האייפונים שכבר הורידו את אונבו למכשירם, האפליקציה לא תיעלם, אך גם לא תעודכן יותר.

אפל הצהירה כי בכללים המעודכנים שלה למפתחים נכתב מפורשות כי לאפליקציות אסור לאסוף מידע על אפליקציות אחרות שמותקנות במכשיר, ואילו פייסבוק הצהירה כי תמיד הייתה ברורה לגבי סוג המידע שנאסף ומנותח ע"י אפליקציית אונבו.

לפני מספר חודשים מנכ"ל אפל, טים קוק, ביקר באופן פומבי את מדיניות איסוף הדאטה של פייסבוק על רקע שערוריית קיימברידג' אנליטיקה, ומנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג תקף בחזרה והגן על פרקטיקות החברה.