מנכ"ל ענקית הקניות המקוונות הסינית JD חשוד באונס

המיליארדר הסיני ליו קיאנגדונג נעצר בשבוע שעבר בחשד לאונס סטודנטית מסין במהלך שהותו בארה"ב • עורך דינו: "אין שום ראיות אמינות ומהימנות שהוא עשה משהו לא בסדר, והוא מכחיש כי ביצע עבירה כלשהי" • קיאנגדונג הוא המייסד של JD.com, שהפכה לענקית קניות מקוונות עם מכירות שנתיות של 53 מיליארד דולר

ליו (ריצ'רד) קיאנגדונג, מנכ"ל ומייסד JD.com / צילום: רויטרס
ליו (ריצ'רד) קיאנגדונג, מנכ"ל ומייסד JD.com / צילום: רויטרס

המיליארדר הסיני ליו קיאנגדונג נעצר בשבוע שעבר בחשד לאונס - כך הודיעה אתמול (ג') משטרת מיניאפוליס, שממשיכה לחקור את מעשיו של היזם בתקופת שהותו באוניברסיטת מינסוטה.

ליו שוחרר ביום שבת וזמן קצר לאחר מכן שב לסין. הוא השתתף באירוע שנערך אתמול בבייג'ינג לאתר הקניות המקוונות שהקים, JD.com.

במיניאפוליס, שבה שהה ליו בשבוע שעבר במסגרת תוכנית ללימודי תואר שלישי במינהל עסקים באוניברסיטת מינסוטה, ממשיכות הרשויות לחקור את מה שמקורות יודעי דבר מתארים כתלונה נגד ליו מצדה של סטודנטית מסין. ארל גריי, עורך דין שמייצג את ליו, העריך אתמול כי לא תוגש נגדו תביעה. "אין שום ראיות אמינות ומהימנות שהוא עשה משהו לא בסדר, והוא מכחיש כי ביצע עבירה כלשהי", אמר גריי.

דובר משטרת מיניאפוליס אמר כי החקירה נמשכת. ליו לא הורשע בעבירה פלילית כלשהי. לדברי משטרת מיניאפוליס, החשד הוא שהאונס התרחש ביום שישי ב-1:00 לפנות בוקר. ליו נעצר בשישי בערב ושוחרר כעבור 16 שעות. צ'אק לז'ווסקי, דובר משרד התובע המחוזי במחוז הנפין, אמר כי אנשי התביעה ממתינים לתיק המסמכים שישלחו חוקרי המשטרה, כדי שיהיה ביכולתם להגיע להחלטה על תביעה אפשרית.

מי אתה, ליו קיאנגדונג?

הטייקון בן ה-45 נולד בכפר במחוז ג'יאנגצו במזרח סין, שבו ניהלו הוריו עסק קטן להובלת סחורות ונוסעים בתעלות מים. שאפתנותו הובילה אותו לאוניברסיטת רנמין היוקרתית בבייג'ינג, שבה הקים את העסק הראשון שלו בשנת לימודיו השלישית. אותה השאפתנות גם המריצה אותו להקים את JD.com, שהפכה לענקית קניות מקוונות עם מכירות שנתיות של 362.3 מיליארד יואן (53 מיליארד דולר).

באמצעות JD.com מתחרה ליו - שמכנה את עצמו גם ריצ'רד ליו - בשחקניות מבוססות יותר כמו עליבאבא, והוא מיקד את החברה שלו במכירת מוצרים איכותיים בתקופה שבה חלשו המוצרים הזולים - ולעתים קרובות גם המזויפים - על עולם הקניות הקמעונאיות המקוונות.

"ריצ'רד הלך נגד הזרם ההוא ונגד הרעיון ההוא. הוא הבין בשלב מוקדם שיש ליבה מספיק גדולה של משתמשים שכן אכפת להם מאיכות, ושמוכנים לשלם עבורה", אמר מארק נטקין, מנכ"ל חברת הייעוץ Marbridge Consulting. "אני חושב שזה משקף את הביטחון שלו, את החזון שלו ואת האמונה שלו ביכולתה של שסין להתפתח" בכיוון הזה.

עם זאת, JD.com דיווחה על רבעון רווחי אחד בלבד מאז יציאתה לבורסה במאי 2014, והדוח הרבעוני האחרון שלה כלל הפסד בסך 334 מיליון דולר. תעודות הפיקדון האמריקאיות של JD.com נפלו אתמול ב-6% ל-29.43 דולר בניו-יורק.

השתתפותו של ליו בתוכנית הלימודים במינסוטה אינה בבחינת הפתעה. למרות עושרו הוא מטיף זה זמן רב לשיפור עצמי, וב-2013 הוא למד סמסטר אחד באוניברסיטת קולומביה בניו-יורק.

במהלך שהותו בקולומביה החל ליו לצאת עם ז'נג זטיאן, סטודנטית בת 19 שלמדה בברנרד קולג' בניו-יורק במסגרת תוכנית חילופי סטודנטים. ז'נג זכתה לתהילה כשהייתה תלמידה בבית הספר התיכון, לאחר שצילום שלה עם ספל תה בחלב הפך לוויראלי באתרי המדיה החברתית הסיניים וזיכה אותה בכינוי "אחות תה בחלב". בני הזוג נישאו ב-2015.

עושרו ותהילתו של ליו כיום רחוקים מאוד מהסביבה שבה גדל בילדותו. משפחתו הייתה כה ענייה, לדברי ליו, שבני המשפחה הרשו לעצמם לאכול בשר רק פעם-פעמיים בשנה. הוא סיפר כי סבתו הייתה משחדת את הקצב המקומי בבוטנים כדי לזכות בנתח שמן יותר של בשר חזיר, שהיה משביע את רעבונם של בני המשפחה לפרק זמן ממושך יותר.

לאחר סיום לימודיו באוניברסיטה ב-1998, הקים ליו בחברה משלו שמכרה אבזרים למחשבים באזור הטכנולוגי של בייג'ינג. ליו זוקף לזכותו של מנהל בכיר את ההשראה לרעיון המכירות המקוונות, בעקבות התפרצות של מחלת הסארס - סינדרום נשימתי חמור - ב-2002-2003, שבעטיו פחדו אנשים רבים לצאת למקומות ציבוריים.

מאז רישומה של JD לבורסה ב-2014, הפך ליו לאחד האנשים העשירים ביותר בסין, והונו האישי נאמד ב-7.9 מיליארד דולר, לדברי "פורבס". הוא החל גם לצאת בהצהרות על צמיחת העסק שלו - מהלך שגרם למבקרים לטעון שביטחונו האישי דומה יותר לחוצפה.

"הוא מתרברב המון, מציג דברים באופן כוזב ומפריח הבטחות ריקות מתוכן", אמר וונג קוק הוי, מייסד וסמנכ"ל השקעות בחברת ההשקעות APS Management, שביצעה השקעת שורט במניית JD בנאסד"ק. וונג הוסיף כי ליו הבטיח בשנים האחרונות למשקיעים ש-JD תהיה גדולה יותר מעליבאבא תוך כמה שנים. הבטחה זו אינה אמינה, לדברי וונג, בהינתן העובדה שאשתקד הגיעו רווחי עליבאבא ל-10 מיליארד דולר, בעוד ש-JD דיווחה על הפסדים במשך 14 שנים רצופות.

כיום מעסיקה JD יותר מ-160 אלף עובדים, ויש לה 300 מיליון לקוחות פעילים. בעלי המניות שלה כוללים את ענקית האינטרנט הסינית טנסנט ואת וולמארט, אך היא מפגרת אחר עליבאבא בשוק הקניות המקוונות בסין. עם זאת, ככל שצמחה JD, כך צמח גם מעמדו הציבורי של ליו. השנה הוא שימש כחבר בגוף הפוליטי המייעץ הגבוה ביותר בסין, הוועידה הפוליטית המייעצת של העם הסיני, שמורכבת מהמנהיגים העסקיים והפוליטיים המשפיעים ביותר במדינה. בינואר הוא השתתף בפעם הראשונה בפורום הכלכלי העולמי והעניק ריאיון משותף עם דייויד רובנסטין, מייסד משותף של קרלייל.

בשבתו על הבמה בדאבוס, נשאל יזם הטכנולוגיה הסיני מה יגרום לו את הגאווה הגדולה ביותר. "החשיבה שלי היא משפחתית", השיב ליו. "עם אשתי אני רוצה להיות בעל טוב. עם הילדים שלי אני רוצה להיות אב טוב. עם העובדים שלי אני רוצה להיות בוס טוב. עם השותפים שלי אני רוצה להיות שותף טוב".