תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

סוף הרכישה זו רק ההתחלה: הוצאות הרכב השוטפות שיש לקחת בחשבון

קניית מכונית היא הוצאה משמעותית, אבל המחיר הוא לא הדבר היחיד שעלול להכביד עלינו כלכלית • אחזקת הרכב גובה מאיתנו תשלומים קבועים שיש להביא בחשבון עוד לפני הרכישה

 

 

לא רק הרכב, מהן עלויות האחזקה שעולות לכם ביוקר?/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
לא רק הרכב, מהן עלויות האחזקה שעולות לכם ביוקר?/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף 9,000000

במחצית הראשונה של 2018 נמכרו כ-163 אלף מכוניות חדשות, כך על פי דוח מסירות כלי רכב בישראל של איגוד יבואני הרכב. רכישת רכב היא ההוצאה השנייה בגודלה בחיינו לאחר קניית בית, ובכל זאת רובנו מעדיפים להחזיק במכונית פרטית מאשר להשתמש בתחבורה ציבורית. מחירה של מכונית משתנה בהתאם לדגם, שנת הייצור וכמות בעלים קודמים - אבל זה לא מסתכם בכך. אחזקת מכונית כרוכה בהוצאות שוטפות קבועות ומשתנות, אותן יש להכניס למשוואה כשקונים רכב. כשאנחנו מחשבים את התקציב שלנו לרכישת מכונית יש לזכור כי בנוסף להוצאה הגדולה על הרכב עצמו, חשוב לקחת בחשבון גם את עלויות התחזוקה. אלו, בתורן, יכולות להפוך עסקה כדאית ללא משתלמת, וההפך.

אז מהן הוצאות תחזוקת הרכב שחשוב לא לשכוח בחישוב כדאיות העסקה?

ביטוח חובה

החוק בישראל מחייב כל בעל רכב להחזיק בפוליסת ביטוח חובה לרכב, שמכסה את נזקי הגוף שעלולים להיגרם בעת תאונה לנהג, לנוסעים האחרים ולמי שנמצא מחוץ לרכב. תעריף הביטוח נקבע על ידי חברות הביטוח, אך כפוף לאישורו של המפקח על הביטוח. את גובה ההוצאה הצפויה תוכלו לבדוק במחשבון הביטוח של משרד האוצר על ידי הזנת מאפייני הרכב: שנת יצור, אמצעי בטיחות והתראה ומאפייני הנוהגים בו: גיל, מגדר, עבר ביטוחי. תוצאות המחשבון כוללות גם את מדד השירות של חברות הביטוח, ומומלץ לקחת גם אותו בחשבון כשאתם בוחנים את מחירי הפוליסות השונות.

לתכנן תקציב קבוע ויציב/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
 לתכנן תקציב קבוע ויציב/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

ביטוחים משלימים

ביטוחי מקיף או צד ג׳ מהווים פוליסות משלימות שאינן בגדר חובה. עם זאת ההוצאות על נזקי רכוש לרכב עצמו, או נזקים שנגרמו לצד שלישי, עלולות להסתכם בעשרות אלפי שקלים.

ביטוח מקיף, הכולל בתוכו כיסוי ביטוחי מנזק שגרם המבוטח לצד ג׳, נועד לכסות על אובדן שווי הרכב במקרה של תאונה, גניבה, שריפה וכולל גם כיסויים מומלצים דוגמת שירותי דרך, חילוץ וגרירה. בדומה לחיפוש אחר פוליסת החובה, גם פה מומלץ לבצע סקר השוואת ביטוח מקיף ברחבי הרשת, ולהשוות בין התנאים והמחירים. זאת מאחר וההפרשים בין הפוליסות בחברות השונות עלולים במקרים מסוימים להתגלות כמשמעותיים. הפרמטרים לקביעת עלות הביטוח המקיף כוללים את פרטי הנהגים, עבר ביטוחי וכמובן את נתוני הרכב עצמו. במפרט הביטוח המקיף קבוע גם סעיף סכום ההשתתפות העצמית שאתם מוכנים להתחייב אליו, וככל שההשתתפות עולה - יורדת עלות הפרמיה השנתית. כשאתם מבצעים השוואת ביטוח מקיף אונליין זכרו לוודא מה כוללות רמות הכיסוי השונות, ומה גובה ההשתתפות העצמית גם בהצעות הנגדיות שאתם מקבלים.

טסט שנתי

עוד הוצאה קבועה שיש לקחת בחשבון - פעם בשנה אתם מתבקשים להעביר את הרכב מבחן כשירות באחד ממכוני הרישוי, ולשלם את אגרת הרישוי השנתית. ההוצאה על אגרת הרכב משתנה בהתאם לגילו ונפח המנוע, ובממוצע תעלה לכם כ-1,600 שקל בשנה.

דלק

אף אחד לא קונה מכונית כדי שזו תעמוד בחניה ותעלה אבק, אך גובה ההוצאה החודשית על מילוי טנק הדלק משתנה. היקף הנסיעה, בפקקים ובתחומי הערים, משפיעים על צריכת הדלק ומכאן על ההוצאה החודשית. כמו גם סגנון הנהיגה שלכם או משקל עודף בתא המטען או בתא הנוסעים. נהיגה בתחומי העיר, שבאה לידי ביטוי בעצירות רבות ופניות המחייבות האטה, כמו גם עמידה בפקקים, מעלה את רמת צריכת הדלק החודשית. ההוצאה הממוצעת עומדת על כאלף שקל בחודש, אך זו מושפעת גם ממחירי הדלק - שעלו בעשור האחרון ב-2.1%. נכון לחודש אוקטובר עודכן המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת על 6.80 שקלים לליטר (5.81 באילת). אם תבחרו למלא את המכל בעמדת שירות עצמי, תשלמו 6.59 שקלים לליטר (5.63 באילת) בלבד.

מלבד זאת יש להוסיף לחשבונות גם טיפול שנתי, תיקונים שוטפים, החלפת צמיגים, בדיקות תקופתיות, שדרוג מערכות, תיקונים קלים וגם את רחיצת הרכב מדי פעם כל אלו מגדילים את ההוצאה בעוד כמה אלפי שקלים לשנה. ככל שתשתמשו יותר ברכב, תצטרכו להכניס לרשימת ההוצאות גם טיפולים כבדים יותר, כמו החלפת בלמים, רצועת התזמון (טיימינג) או המצבר. במידה ואתם קונים מכונית חדשה, יש עוד כמה עשרות-אלפי קילומטרים ולפחות שנה-שנתיים עד שתצטרכו להקדיש לכל אלה מחשבה, אבל במקרה ואתם רוכשים מכונית יד שנייה רצוי לבדוק ולשאול על היסטוריית הטיפולים בה, כחלק בלתי נפרד מתהליך הרכישה. והכי חשוב - תיהנו מהדרך!