מועדון הכוכבים: Team8 גייסה קרן שנייה מוולמארט וסופטבנק – שבוע אחרי שרשמה אקזיט

קבוצת הקמת חברות הסייבר של נדב צפריר, מפקד 8200 לשעבר, סגרה קרן של 85 מיליון דולר – בהשתתפות כמה מהתאגידים הגדולים בעולם • רק לפני שבוע נמכרה סיגניה, אחת החברות שייסדה Team8, ברבע מיליארד דולר • בשיחה עם "גלובס" אומרים צפריר והיו"ר יובל שחר: "עד עכשיו הפתרונות שלנו התמקדו בדברים הנוראים שיכולים לקרות לארגון. עכשיו אנחנו רוצים לוודא שהוא לא יפספס הזדמנויות טובות"

נדב צפריר, ישראל גרימברג לירן גרינברג ואסף מסחרי מקבוצת Team8 / צילום: London Stock Exchange
נדב צפריר, ישראל גרימברג לירן גרינברג ואסף מסחרי מקבוצת Team8 / צילום: London Stock Exchange

קבוצת הסייבר הישראלית Team8 הודיעה היום (ג') על גיוס קרן שנייה בגובה 85 מיליון דולר, להמשך פעילות הקמת החברות שלה, ועל הקמת שותפות אסטרטגית עם משקיעותיה - בהן כמה מהחברות הגדולות בעולם, בתחום הטכנולוגיה ומחוצה לו. ההשקעה של כל אחת מהשותפות בקרן זו עומדת על 5-10 מיליון דולר, והן יחזיקו בנתח בחברות שיוקמו במסגרת השותפות לפי יחס גודל ההשקעה שלהן בקרן. נוסף על כך הן ייקחו חלק פעיל בתהליך הקמת החברות החדשות וישקיעו בהן גם באופן ישיר.

בין המשקיעות ניתן למצוא את תאגיד הענק היפני סופטבנק, ענקית הקמעונאות וולמארט, חברת המטוסים איירבאס, סוכנות הדירוג מוד'יס, חברת הביטוח מיוניק רה, בנק ההשקעות ברקליס ודיימנשן דאטה הדרום אפריקאית. בנוסף נמנות עמן גם שורת גופים בולטים שהשקיעו בקרן הקודמת של Team8 , שהיקפה עמד על 43 מיליון דולר: נוקיה ומעבדת המחקר שלה Bell Labs, מיקרוסופט, סיסקו, בנק ההשקעות ברקליס, טמאסק הסינגפורית, והקרנות בסמר ו Innovation Endeavors- של מנכ"ל גוגל לשעבר אריק שמידט.

Team8, שהוקמה ב-2014, היא פלטפורמה להקמת חברות סייבר וקרן הון סיכון, שבונה חברות סטארט-אפ במטרה להפוך אותן לשחקניות מרכזיות בתחומן. הקבוצה מאתרת תחומים בעולם הסייבר שבהם יש צורך בפתרון טכנולוגי, ואז מחפשת צוות הנהלה להובלת הסטארט-אפ שיפתח את הפתרון, תוך ניסיון לאתר טאלנטים מיחידות סייבר בצבא. עד היום הקימה הקבוצה שמונה חברות (שש מתוכן נחשפו) שלהן היא מספקת ליווי, כוח-אדם וסיוע פיננסי. עד היום גייסו החברות עצמן סכום כולל של 150 מיליון דולר.

בשבוע שעבר רשמה Team8 את האקזיט הראשון שלה, מהמרשימים בשנים האחרונות מבחינת היחס בין סכום ההשקעה לסכום המכירה. סיגניה, המפתחת ומספקת לארגונים טכנולוגיה וייעוץ לעמידה מול מתקפות סייבר, נמכרה לטמאסק, אחת ממשקיעות הקבוצה, ב-250 מיליון דולר אחרי שהושקעו בה 4.3 מיליון דולר בלבד, כולם מ-Team8 עצמה. אף שלא ידוע לפי איזו הערכת שווי בוצעה ההשקעה בחברה, ההחזר ככל הנראה היה גבוה במיוחד.

השותפות החדשה נועדה להרחיב את תחומי הפעילות של הקבוצה, מהתמקדות בסייבר בלבד לתחומי הביג דאטה, ה-AI והסייבר יחד, על מנת לקדם את הנושאים האלה בסקטורים שבהן השותפות פועלות: בנקאות, ביטוח, תעופה, חלל, תקשורת וקמעונאות. חלק מהשותפות ישלחו נציג מטעמן למשרדי הקבוצה, מהם עובדים צוות Team8 וצוותי הסטארט-אפים שהיא מקימה, וכך ייקחו חלק פעיל בתהליך העבודה היום-יומי. 

הסייברון העליון: המשקיעות האסטרטגיות של Team8
 הסייברון העליון: המשקיעות האסטרטגיות של Team8

דרושים לידרים שטרם הקימו חברה

בשיחה עם "גלובס" אומר נדב צפריר, מנכ"ל Team8 ומפקד יחידת 8200 לשעבר, "החזון שלנו היא לאתר את הבעיות שקיימות כרגע במשולש הזה - ביג דאטה, בינה מלאכותית וסייבר - ולפתור אותן באמצעות המודל הייחודי שלנו".

מהו המודל הזה? לפי היו"ר יובל שחר, "בחמש השנים שבהן אנחנו עובדים הצלחנו לזקק את תהליך החשיבה על בעיה גדולה לשלושה שלבים, שבסופם יש לנו את היכולת לבנות חברה עם סיכוי לעשות משהו גדול.

"השלב הראשון הוא אירוע פורמלי שבו אנחנו מציגים לשותפים האסטרטגיים שלנו את הבעיה, ומקבלים מהם פידבק כדי לראות שאנחנו מבינים אותה נכון. במקביל אנחנו מתחילים לחפש יזם או שניים שיש להם זיקה לתחום, עם יכולות שידהימו אותנו. אם הצלחנו להגדיר את הבעיה, אנחנו ניגשים לשלב השני יחד עם היזמים שבחרנו, וחוזרים לשותפים עם פירוט על כל שלבי הפתרון. אחרי זה אנחנו ניגשים ליישום הפתרון עצמו, כשבדרך כלל יש כבר צוות לחברה, ובדרך כלל מטמיעים אותו אצל חלק מהלקוחות שלנו. כשיזמים מגיעים לחברה בינלאומית ומציגים לה פתרון קשה להם להצליח. אצלנו, ליזמים יש סוג אחר של אינטראקציה איתם, כי הם היו חלק מהתהליך של פיתוח המוצר". 

מה מאפיין את היזמים האלה?

"בהרבה מקרים הם היו לידרים טכנולוגיים באיזושהי חברת טק משמעותית, אבל עוד לא הקימו חברה משלהם. ויחד איתם אנחנו עוטפים את זה ועוזרים להם להקים חברה - והם לוקחים את זה משם. לפעמים יזמים פונים אלינו אחרי שהיו להם כבר הצלחה או שתיים, ואומרים שעם הפלטפורמה שלנו הם יוכלו לפתור בעיות הרבה יותר גדולות".

על בסיס המודל הזה הוקמה ב-2015 סיגניה, שמכשירה ארגונים להתמודדות עם מתקפות סייבר עליהם, ונשמרה מתחת לרדאר עד לפני כשנה. במהלך התקופה החברה גייסה אמנם סכום נמוך יחסית, אך החלה לספק את שירותיה לחברות מובילות בעולם והגיעה לרווחיות. מבחינת צפריר, זוהי הדגמה ליעילות המודל: "החברה נולדה בשיתוף עם קבוצת מחקר שלנו, שתפקידה לזהות את הבעיות וההזדמנויות בשוק שבו היא פועלת. סייענו להם בגיוס קבוצת טאלנטים ייחודית ברמה בינלאומית, עם הבנה של התקפה והגנה בסייבר בשילוב עם מומחיות עסקית. שלישית, לסיגניה לקוחות רבים מסביב לעולם, כולל חברות Fortune 500. רבים מהם נכללים ברשת הקשרים והשותפויות שלנו".

מלבד סיגניה, Team8 מפעילה כיום בגלוי את החברות קלארוטי, המפתחת תשתיות אבטחת סיייבר עבור רשתות תעשייתיות, הייסולייט, המפצלת את מערכת ההפעלה בארגונים לשתי מערכות נפרדות בעלות רמות אבטחה שונות, ואילוסיב נטוורקס, המשתילה מידע שגוי במערכות מחשב במטרה להטעות האקרים. בנוסף ידוע על שתי חברות נוספות שפועלות במסגרת הקבוצה: דואליטי, המתמחה באנליזה של מידע מוצפן, ופורטשיפט המפתחת כלים לאוטומציה של תשתיות מאובטחות. שתי חברות נוספות טרם נחשפו.

בדומה לחברה שנמכרה, גם החברות האחרות של Team8 מתמקדות בצמיחה מהירה, עבודה עם לקוחות גדולים וכניסה מהירה לשוק. בניגוד אליה, הן דווקא נוטות לגייס במהירות סכומים גדולים, ולהיעזר לשם כך ברשת הקשרים של Team8. קלארוטי, לדוגמה, גייסה השנה 60 מיליון דולר, שמצטרפים ל-33 מיליון בסבבים קודמים - סבב שהתאפשר לדבריה בזכות צמיחה של 300% בהזמנות לעומת השנה הקודמת. לקוחות החברה לא נחשפו, אך המשקיעה שהובילה את סבב הגיוס היא טמאסק, הרוכשת של סיגניה.

הייסולייט בחרה לגייס סבב שני עוד בטרם חלפה שנה מאז הסבב הקודם, לדבריה בשל העובדה שהמוצר זכה לביקוש גבוה במיוחד מאז הושק בינואר השנה. את הסבב, בגובה 18 מיליון דולר (8 בסבבים קודמים), הובילו אינוביישן אנדבורס ובסמר, שתיים ממשקיעותיה של Team8 עצמה. גם אילוסיב נטוורקס גייסה עשרות מיליוני דולרים, בין היתר ממיקרוסופט - שותפה נוספת של קבוצת הסייבר הישראלית.

ומה עם נשים? "בחברות הבאות"

את Team8 הקים צפריר יחד עם ישראל גרימברג, לשעבר ראש אגף הסייבר ב-8200; לירן גרינברג, ששירת כקצין ביחידה; והיזם רוני זהבי, שכיום אינו פעיל ב-Team8 ועומד בראש הסטארט-אפ Hi Bob. היזם הסדרתי והמשקיע יובל שחר משמש כשותף מנהל ויו"ר הדירקטוריון בקבוצה. לצד השותפות האסטרטגיות הנוכחות, בעבר סייעה רשת הקשרים של המייסדים לרתימת חברות כמו סיטי בנק, קוואלקום ו-AT&T להשקיע בקבוצה. עד לאחרונה מבנה העבודה מול המשקיעות לא היה קבוע והיווה מעין פיילוט, עד אשר התמסד במסגרת השותפות החדשה והקרן השנייה.

מה למדתם בחמש השנים האחרונות, מאז הקמת הקבוצה?

שחר: "למדנו שבעולם שבו הכל מחובר מכל הכיוונים והכל זמין לכולם, ארגונים לא יכולים להרשות לעצמם להתנהל כמו בעבר. לפני 10 שנים עוד לא הבינו שסייבר הוא כזה איום גדול, אז ארגונים היו בונים פתרונות שיתנו להם ערך עסקי, ושמים עליהם הגנה אם ראו שצריך. היום נוצר מצב שארגונים מפנים לנושא הסייבר תקציבי ענק. מצד שני, כולם מבינים שכדי להישאר תחרותיים הם צריכים להשקיע גם בעולמות הביג דאטה וה-AI, אבל אנחנו מגיעים מעולם הסייבר, ויודעים שצריך לבנות את הפתרונות האלה כך שיהיו עמידים. אנחנו מאמינים שהיום יש לנו את הכלים לכך שהדברים האלה יתחברו לאחד". 

נדב צפריר / צילום: איל יצהר
 נדב צפריר / צילום: איל יצהר

איך תיישמו את מה שלמדתם בקרן החדשה? אתם מתכוונים לשנות משהו?

צפריר: "ב-5 השנים האחרונות התמקדנו בבעיות של סייבר פרופר - מהם הדברים הנוראים שיכולים לקרות לארגון ואיך למנוע אותם. זה מה שעשינו עם קלארוטי, סיגניה והייסולייט. עכשיו אנחנו לא רוצים להתמקד בבעיות שיקרו אלא בדברים הטובים שעלולים לא לקרות, כי הארגונים האלה לא ירצו לשתף מידע, וכי הרגולטור לא יאפשר לשתף את כל המידע. כלומר, אנחנו רוצים לאפשר לארגונים האלה לנצל את הביג דאטה שלהם כדי לנוע ולהתפתח מהר יותר.

"בכל תחום שתסתכלי עליו יש הזדמנויות אדירות במשולש הזה של ביג דאטה, בינה מלאכותית אמיתית וסייבר. בביולוגיה, לדוגמה, אמנם הגענו לריצוף הגנום האנושי, אבל אי אפשר להריץ עליו אלגוריתמיקה ולרפא מחלות, כי אי אפשר לשתף את המידע בצורה בטוחה. אנחנו רוצים לזהות את ההזדמנויות האלה והבעיות האלה, ולאפשר לחברות לרוץ קדימה בצורה בטוחה ובעלויות נמוכות" .

אחרי האקזיט הראשון, נראה שהפלטפורמה של Team8 הולכת והופכת מהבטחה מעורפלת משהו למציאות. השותפות האסטרטגית החדשה שלה מייצרת מתכון מרשים למדי להקמת סטארט-אפים מוצלחים: קשר לחברות גדולות שיכולות לסייע בהגדרת בעיות ופתרונות, וכן עשויות להפוך ללקוחות או למשקיעות, וכן צוות של מגייסים אשר מאתרים את היזמים המושלמים - מיחידות סייבר ויחידות טכנולוגיות מובחרות - הן לצוותי הסטארט-אפים שמוקמים בפלטפורמה, והן לצוות של Team8 עצמה.

אלא ההשקעה של הקבוצה בגיוס יוצאי יחידות טכנולוגיות מתרחשת במקביל לכך שהשיח על גיוון בהייטק הולך ומתחזק. כך יוצא שבזמן שנשמעים קולות רבים הקוראים להגברת השילוב של ערבים, נשים וחרדים בהייטק (כפי שאפשר היה לראות בפרשת התמונה של מרקל), Team8 משמרת - גם אם לא במכוון - את יחסי הכוחות בתעשייה. ברוב הגדול של המקרים היזמים שהיא מתארת הם גברים יהודים, יוצאי יחידות המזוהות עם אוכלוסייה מבוססת כלכלית וחברתית, ומעניקה להם הזדמנויות שלמייסדי סטארט-אפ עצמאיים יהיה קשה עד בלתי אפשרי להשיג בזמן קצר כל כך, אם בכלל.

בחברות של Team8 שנחשפו עד כה יש רק יזמת אחת, וגם בהנהלת הקבוצה עצמה ובדירקטוריון מספר הנשים נמוך ביותר. עם זאת, צפריר אומר שבבחינת כלל עובדי הקבוצה "אנחנו די מאוזנים, כמעט חצי-חצי מבחינת גברים ונשים וזה יצא ככה באופן טבעי. גם בחברות הבאות שאנחנו הולכים לחשוף יש שלוש יזמיות מאוד חזקות. זה מאוד חשוב לנו, ובעתיד יצטרפו נשים גם לדירקטוריון ולהנהלה".