בחינה לאיתור מחוננים הודלפה, משרד החינוך דחה את המועד שלה

משרד החינוך פתח בחקירה, לאחר ששאלון הבחינה הופץ בוואטסאפ • הבחינה הייתה אמורה להיערך מחר בבוקר

תלמידים, סטודנטים / צילום אילוסטרציה: תמר מצפי
תלמידים, סטודנטים / צילום אילוסטרציה: תמר מצפי

משרד החינוך הודיע אמש (ג') על דחיית מועד הבחינה לאיתור מחוננים בעקבות הדלפה של השאלון. הבחינה הייתה אמורה להיערך מחר בבוקר. השאלון שדלף הוא שאלון א' למגזר היהודי.

במשרד החינוך מעבירים את המבחן לבתי הספר יומיים לפני הבחינה על מנת לאפשר להם להיערך. המידע על ההדלפה של הבחינה הגיעה לידיעת משרד החינוך לאחר שקובץ PDF של הבחינה הופץ בוואטסאפ והגיע בין השאר גם לאנשי משרד החינוך, שאינם עוסקים בנושא. המשרד פתח בחקירה וינסה לאתר את המדליפים באמצעים שעומדים לרשותו, בשלב זה מבלי לערב גורמים חיצוניים.

תהליך לאיתור מחוננים מורכב משתי בחינות - לשאלון הראשון, שנערך בבית הספר, ניגשים כלל התלמידים בכיתה ב'. כ-30% מהתלמידים עוברים למבחן נוסף, שנערך מחוץ לבית הספר. בסך הכל - כ-1.5%-3% מהתלמידים מזוהים כמחוננים. בכל האזורים בארץ מתקיים אותו מבחן, אך יש מבחנים שונים למגזר היהודי ולמגזר הערבי. כאמור, המבחן שהודלף היה במגזר היהודי.

משרד החינוך התמודד בשנים האחרונות עם הדלפות חוזרות ונשנות של בחינות בגרות, עד שסגר את הפירצה באמצעות שינוי השיטה. במשרד החלו להעביר את הבגרויות לבתי הספר בכספות. הכספות מחוברות למערכת התראה, ולמשרד החינוך יש מערכת ניטור שמאפשרת לדעת באיזה בית ספר פתחו את הכספת לפני הזמן המותר.