נאס"א תערוך בדיקות בטיחות בSpaceX ובואינג בעקבות הריאיון בו מאסק עישן מריחואנה בשידור חי

הבדיקה תיערך בשנה הבאה, תימשך חודשים ותכלול מאות ריאיונות עם עובדים בכל רמה, במטרה להעריך את התרבות הארגונית של החברות • ספייסX בתגובה: "התכניות שלנו הנוגעות לכוח עבודה ולמקום עבודה נקיים מסמים הן מעבר לדרישות שבחוזה"

אלון מאסק/ צילום: רויטרס
אלון מאסק/ צילום: רויטרס

סוכנות החלל נאס"א תערוך בדיקת בטיחות בחברות SpaceX ובואינג בעקבות הריאיון בו אלון מאסק, מנכ"ל ומייסד ספייסX, עישן מריחואנה בשידור חי בספטמבר - כך דווח בוושינגטון פוסט. לפי נאס"א, הבדיקה תיערך בשנה הבאה, תימשך חודשים ותכלול מאות ריאיונות עם עובדים בכל רמה, כשמטרתה להעריך את התרבות הארגונית של החברות. לנאס"א יש תוכנית משותפת בשם Commercial Crew Program עם ספייסX ובואינג במסגרתה שתי החברות הפרטיות יטיסו אסטרונאוטים של נאס"א לתחנת החלל הבינלאומית.

בעוד שלפי מקורות הוושינגטון פוסט מה שהביא להחלטה לערוך את הבדיקה הוא ההתנהגות של מאסק באותו ריאיון, בנאס"א סירבו להגיב על הגורם שעורר את הצורך בבדיקה. למרות זאת, מהסוכנות נמסר כי מטרת הבדיקה "לוודא שהחברות עומדות בדרישות נאס"א לבטיחות במקום העבודה, כולל שמירה על סביבה נקייה מסמים".

בנוסף, מנהל נאס"א ג'ים בריידנסטים אמר כי הסוכנות רוצה לוודא שלציבור יש אמון בתכנית המשותפת. "אם אני רואה משהו לא ראוי, הדאגה העיקרית שלי היא התרבות שהובילה לכך, והאם נאס"א מעורבת בה. כסוכנות אנחנו לא מובילים רק את עצמנו, אלא גם את הספקיות שלנו, ואנחנו צריכים להראות לציבור האמריקאי שהאסטרונאוטים יהיו בטוחים" אמר. בריינדסטים טען כי יש לו "הרבה ביטחון בצוות של ספייסX" אך הוסיף כי "תרבות ומנהיגות מתחילות מלמעלה. אנחנו צריכים לתקן באופן מיידי כל דבר שיגרור הטלת ספק בתרבות או בבטיחות".

וויליאם גרסטנמייר, מנהל בכיר בנאס"א אמר כי הבדיקה לא תתמקד בפרטים טכניים של בניית טילים וחלליות, אלא בתרבות ובבטיחות בחברות, ותכלול בחינת נושאים כמו מספר שעות העבודה של העובדים, מדיניות הנוגעת לשימוש בסמים, סגנונות ניהול ומנהיגות ועוד.

לפי דיווחים, גם חיל האוויר האמריקני, שמשתף פעולה עם ספייסX בחן את התנהגותו של מאסק בעקבות הראיון. לספייסX היו 18 שיגורים מוצלחים לחלל השנה. שווי החוזה שלה עם נאס"א הוא 2.6 מיליארד דולר, והיא מתכננת לשגר את החללית המאוישת בשיתוף פעולה עם הסוכנות ביוני 2019. לבואינג חוזה של 4.2 מיליארד דולר עם נאס"א, והיא מתכננת לשגר את החללית המאוישת באוגוסט של שנה הבאה.

ספייסX אמרה בתגובה לפרסום כי "הטסה של אנשים לחלל היא המשימה הראשית של החברה שלנו. אין שום דבר שחשוב לנו יותר, ואנחנו לוקחים ברצינות את האחריות שנאס"א הפקידה בידינו - להביא אסטרונאוטים אמריקאים אל תחנת החלל הבינלאומית ובחזרה ממנה בבטחה". החברה הוסיפה כי היא עובדת עם נאס"א במשך שנים וכי היא "מקדמת באופן פעיל בטיחות במקום העבודה" ובטוחה ש"התכניות המפורטות שלנו הנוגעות לכוח עבודה ומקום עבודה נקיים מסמים הן מעבר לדרישות שבחוזה שלנו".

בואינג מסרה כי התרבות התאגידית שלה "מבטיחה את היושרה, הבטיחות והאיכות של המוצרים, האנשים וסביבת העבודה שלנו. בתור השותפה של נאס"א מאז שהחלו טיסות מאוישות לחלל, אנחנו חולקים את אותם ערכים ומחויבים לביטחון, למורשת שלנו, ולהצלחת המשימה".