משרד הפנים יעניק פטור מארנונה למשך 5 שנים לבעלי דירות בהתחדשות עירונית

שר הפנים חתם על תקנות המקנות לבעלי דירות הנחה בארנונה על השטח החדש בדירת מגורים בפרויקט פינוי בינוי או תמ”א 38, למשך 5 שנים מהיום שנמסרה הדירה

תמ"א 38 / צילום: איל יצהר
תמ"א 38 / צילום: איל יצהר

האם הנחות בארנונה יפתו דיירים סרבנים להסכים לפרויקטים של התחדשות עירונית? שר הפנים אריה דרעי חתם השבוע על תקנות לפיהן דיירים ותיקים בפרויקטים של התחדשות עירונית, ייהנו מהנחות משמעותיות בארנונה למשך 5 שנים. את המהלך יזמן משרד הפנים במשותף עם הרשות להתחדשות עירונית במשרד השיכון, והן חלות במסגרת חוק הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. התקנות ייכנסו לתוקף ביום כניסתן לתוקף של תקנות הרשות להתחדשות עירונית.

ההנחות יחולו על השטח החדש בדירה, וייהנו מהן דיירים ותיקים בפרויקטים של פינוי-בינוי ותמ"א 38 בכל רחבי הארץ. מטרת התקנות היא להעניק תמריץ לדריים שמתנגדים לפרויקטים מסוג זה, בשל החשש מהגידול בעלויות המגורים ובפרט בשיעור הארנונה, בשל הגידול בשטח הדירה.

לפי התקנות, במהלך חמש שנים ממועד קבלת הדירה החדשה, ישלמו הדיירים הוותיקים בבניין ארנונה מופחתת על השטח המורחב: בשנתיים האחרונות הם יקבלו הנחה של 100%, בשנה השלישית הנחה של 75%, בשנה הרביעית הנחה של 50% ובשנה החמישית הנחה של 25%. תנאי לקבלת ההנחה היא בעלות על הדירה לפחות 3 שנים לפני יציאתו של הפרויקט אל הדרך. כמו כן תנאי לזכאות להנחה הוא גם כושר השתכרות שלא יעלה על 15 אלף שקל בחודש לאדם בודד, ולא יותר מ-30 אלף שקל למשפחה בת שני ילדים.

יש לציין כי הרשות להתחדשות עירונית התנגדה לנוסח המוצע של התקנות וביקשה להחיל את שיעור ההנחה בגובה 100% למשך כל ה-5 שנים, אך במשרד הפנים החליטו שלא לאמץ את עמדה זו. ההנחות אגב, לא יחולו על שוכרי דירות בדיור הציבורי, מאחר והן חלות על בעלי דירות בלבד.

נכון להיום, חוק ההסדרים מסמיך מועצה של רשות מקומית לקבוע הנחה בארנונה לגבי דירת מגורים במתחם פינוי-בינוי. אך מדובר בסמכות שנתונה לשיקול-דעתה של הרשות. ההנחה המוגדרת במסגרת התקנות עליהן חתם השר דרעי, היא הנחת חובה, שלא תינתן בכפוף לשיקול-דעתה של הרשות המקומית. על כן ובמטרה למנוע כפילות, מציע היועץ המשפטי של משרד הפנים עו"ד יהודה זמרת, לבטל את הסעיף המאפשר לרשות מקומית להעניק הנחה בארנונה לדירה בפינוי-בינוי לפי שיקול-דעתה, ולהחיל במקומה את תקנת ההנחות החדשה. 

ממשרד הפנים נמסר כי "מדובר במהלך שנועד להקל על דיירים עם גידול התשלום הארנונה עקב השבחת הנכס. ההנחה חלה רק על השטח הנוסף לדירה. מדובר בהנחה הנפרסת על פני 5 שנים, עפ"י מבחן הכנסה. הנטל הכלכלי עורר התנגדות בפרויקטים שונים, ובמקומות אחרים גרם לכך שהדיירים מכרו את הנכס ועזבו למקומות זולים יותר, תוך הפרת המרקם החברתי בשכונות הישנות. ההנחה בארנונה מאפשרת לדיירים ולא רק מהשכבות החלשות ללמוד את המצב החדש מבלי להיכנס לטלטלה גדולה".

יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן: "מדובר במהלך חשוב נוסף עליו עמלה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בשיתוף עם משרד הפנים מזה תקופה ארוכה, בכדי להיטיב עם דיירי הבתים העוברים תהליכי התחדשות עירונית. התקנות החדשות יקלו על הוצאות הארנונה הגדלות כתוצאה מגידול שטח הדירה, וציפייתנו היא שהדבר יסיר את התנגדותם המובנת של הדיירים לתהליכי ההתחדשות העירונית, המהווים לעתים חסם עיקרי בקידום התהליכים".