בלי ביסקוויטים ויוגורט: יורש העצר בין סלמאן דוחף את הסעודים להחרים מוצרים מטורקיה

פעילי טוויטר מונחי ממשלה מערב הסעודית קראו להחרמת מוצרים מטורקיה • היעדים העיקריים: "פינאר סוט", יצרנית מוצרי החלב ו"אלקר ביסקובי", יצרנית הביסקוויטים העיקרית בממלכה • אחד מהצייצנים אמר לרשת בלומברג: "המטרה היא לא להפיל את כלכלת טורקיה אלא להביע זעם"

יורש העצר הסעודי, מוחמד בין סלמאן / צילום: Reuters
יורש העצר הסעודי, מוחמד בין סלמאן / צילום: Reuters

פרשיית ג'מאל חשוקג'י עיכבה את המרוץ של סעודיה ויורש העצר מוחמד בין סלמאן לעמדת השפעה מובילה במזרח התיכון על חשבון יריבותיו-אויבותיו - איראן, טורקיה וקטאר. אבל בן סלמאן לא מוותר, ובשבועות האחרונים הוא מחדש את המאמצים, וביתר שאת. איראן, הסבוכה בצרות הכלכליות שהביא עליה חידוש העיצומים האמריקאיים, היא מטרה מאיימת פחות. טורקיה, לכן, הפכה ליעד מרכזי.

היריבות בין המדינות משתרעת על פני מספר חזיתות, ובהן סוריה ועיראק. פרשת חשוקג'י העלתה את הרף והעימות הפך לחזיתי. אחת הדרכים היא חרם כלכלי בלתי רשמי. ביסקוויטים ויוגורט, למשל. הסעודים מפעילים חשבונות ברשתות החברתיות לשם מאבק זה, וכך פעילי טוויטר מונחי-ממשלה מסעודיה פרסמו קריאות להחרמת מוצרים מטורקיה. בין היעדים שתוקפים הפעילים נמצאות חברות כמו "פינאר סוט", יצרנית מוצרי החלב ו"אלקר ביסקובי" שלה שני מפעלים בסעודיה והיא הספק העיקרי של ביסקוויטים בממלכה.

אחד מבעלי החשבונות הללו אמר בראיון לסוכנות הידיעות הכלכלית בלומברג כי: "המטרה היא לא להפיל את כלכלת טורקיה, אלא להביע את הזעם שלנו". לאיש כחצי מיליון עוקבים בטוויטר. ההאשטאג הקורא להחרים את טורקיה פופולרי במיוחד ברשתות החברתיות ברחבי הממלכה ובמפרץ כולו.

היקף יחסי הסחר בין שתי המדינות מגיע ל-4.8 מיליארד דולר. סעודיה היא אחד מיעדי היצוא הגדולים של חברות מובילות בטורקיה, ומנגד התיירים הסעודים מוציאים בטורקיה יותר מכל תייר אחר מהעולם.

הקריאות לחרם ענף אחר הוא הנדל"ן, הסעודים היו בשנה שעברה המשקיעים המובילים בשוק הנדל"ן הטורקי, והשנה ירדו למקום השישי - בסך הכול נרשמה ירידה של 37% בהיקף ההשקעות הסעודיות בנדל"ן הטורקי.

עבור טורקיה, העימות עם סעודיה מגיע בתקופה כלכלית לא קלה. הלירה הטורקית נופלת, האינפלציה גוברת ומדדים רבים מצביעים כי המיתון החל למעשה. אבל הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, הנוהג להעמיד את כבודו והכבוד הלאומי בטורקי בראש מדיניותו, עדיין לא מוותר וממשיך בהתקפותיו על הסעודים על רקע פרשת חשוקג'י שהתרחשה בבירתו, וניכר שהוא נהנה מהמבוכה הרבה שהוא גורם לחצר המלכות בריאד.