יהונתן אדירי: "2018 תיזכר כשנת פריצת המהפכה הטכנולוגית-דיגיטלית בבריאות"

כך אמר יהונתן אדירי, מייסד Healthy.io, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" • "בסין יוציאו עוד 10 שנים 3.5 טריליון דולר על בריאות"

יהונתן אדירי / צילום: איל יצהר
יהונתן אדירי / צילום: איל יצהר

"שנת 2018 תיזכר כשנה שבה המהפכה הטכנולוגית-דיגיטלית בבריאות פרצה" כך אמר היום יהונתן אדירי, מייסד חב' Healthy.io, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס". בהרצאה דיבר אדירי על הסטארט-אפים הכי בריאים.

החברה בראשה עומד אדירי, החלה לפני כ-4.5 שנים, כסטארט-אפ שפיתח מוצר לבדיקת שתן הנעזרת במצלמת הסמארטפון בלבד, כאשר לפני 4 חודשים היא הפכה לחברה הראשונה בעולם שהפכה את מצלמת הסלפי לסורק רפואי וקיבלה מה-FDA האמריקאי (מינהל המזון והתרופות האמריקאי) אישור לכך. עוד הוא סיפר כי בסורק משתמשים כבר 100 אלף אנשים. בשיחה שקיים במסגרת הפודקאסט - "עוד פודקאסט" אמר אדירי, כי "הבנו שגרף השיפור של הטכנולוגיה של מצלמות בפלאפון הולך להיות אקספוננציאלי, וקפיצת המדרגה הזו תאפשר לנו להקים את החברה - יש כיום מעל ל-12 מיליארד תמונות שעולות לרשת כל יממה, וזה רק הולך ועולה".

יהונתן אדירי: "2018 תיזכר כשנת פריצת המהפכה הטכנולוגית-דיגיטלית בבריאות"

את ההרצאה פתח אדירי "ממעוף הציפור", תוך שהוא מתייחס ל"תג המחיר" של מערכת הבריאות האמריקאית לשנת 2017, שעמד על 3.5 טריליון דולר. כדוגמא להמחשת גובה התקציב, ציין אדירי, כי "בסין יוציאו עוד 10 שנים 3.5 טריליון דולר על בריאות".

אולם, האם הכסף הזה קונה רפואה טובה ממה שמכירים במדינת ה-OECD, שאל אדירי? כלל לא בטוח. לדבריו, תוחלת החיים לא עולה ואף שיעור התמותה בקרב תינוקות עולה. לטענתו, קיים פער של טריליון דולר, שלמעשה "מתבזבז" וכעת אותם סכום פנטסטי "מחפש את היזם". אדירי סבור כי "2018 תיזכר כשנה שבה המהפכה הזו פרצה, וכשהטריליון דולר הזה יתחיל לזוז".

"זה יראה אחרת. זה יגרום לכל הרכב החשמלי והמפכות להראות קטנות. זה ינדוד מהידיים של המבטחים הגדולים לידיים של חברות הטכנולוגיה", טוען אדירי. כחיזוק לכך, הוא הביא כדוגמה את הניסוי הקליני שמבצעת אפל בקשר לשעון החדש שלה, והבדיקה האם השעון יוכל לספק לנו התראות לגבי אירועים לבביים.

אדירי חזר ואמר כי המקרה של אפל הוא רק דוגמא אחת לחברות הטכנולוגיה הרבות שכבר בדרך. "השינוי לא יהיה איטי, כשהכסף יתחיל לפרוץ העסק יהפוך למאוד מהיר. המפנה הזה לא קורה סתם... השיח הציבורי משתנה, הדרישה בסין ובאירופה לבריאות כזכות בסיסית נתפסת כדרישה לגיטימית".

מעבר לכניסת חברות הטכנולוגיה מביא אדירי שתי דוגמאות נוספות המעידות לדבריו על המהפכה שכבר בדרך. "דבר שני, שוק ההון מתחיל לתת תמחור ולחזק חברות בריאות דיגיטליות והנושא השלישי זה הרגולציה".

עוד הוא טען, כי "הרפואה כזכות, השיח היה עד היום בפריג', היום הוא בליבה של המערכת האמריקאית ולא נתפלא אם נראה אותו כשיח מרכזי בבחירות של שנות ה-20".

בכל הנוגע לדוגמא השלישית והיא נושא הרגולציה, סיפר אדירי כי רק לאחרונה ה-FDA האמריקאי גייס סמנכ"לית של חברה שהייתה אחת המובילות הדיגיטליות בעשור האחרון. "הרגולציה שינתה את הדרך ואנו רואים איך השוק מגיב והשוק נפתח לתחרות", אמר אדירי.

 Healthy.io גייסה כבר למעלה מ-12 מיליון דולר

עד יוני 2018 גייסה Healthy.io כ-12 מיליון דולר מקרן ההון-סיכון Quantum Pacific Ventures של עידן עופר ומשקיעים פרטיים, והחברה מעסיקה 35 אנשי צוות.

המוצר הראשון של החברה מאפשר כאמור לבצע בדיקת שתן ביתית באמצעות צילום בסמארטפון. למעשה, בדומה להפיכת בדיקת ההריון למוצר ביתי - ב-Healthy.io מעוניינים להפוך את כל בדיקות השתן לביתיות. המוצר מגיע כערכה הכוללת כוס, פס מדידה (סטיק) וסרגל כיול שבעזרתו מכיילים את מצלמת הסמארטפון לצבעים שהתקבלו בפס המדידה. וטכנולוגיה החברה מאפשרת להחליף את הסורק הרפואי הנמצא במעבדות, כדי לבצע את הבדיקה דרך הסמארטפון.

החברה הוקמה בשנת 2013 על ידי אדירי, שכיהן כיועץ הטכנולוגי לנשיא המדינה לשעבר, שמעון פרס, וממקימי חברת התחבורה השיתופית Getaround, במהלך לימודיו באוניברסיטת סינגולריטי. לצידו מובילים את החברה ד"ר עידו עומר, מומחה לעיבוד תמונה, שהגיע לחברה ממעבדות מיקרוסופט בסיאטל ורון זוהר, סמנכ״ל המוצרים בחברה, שהצטרף אחרי שהוביל את פיתוח המוצר תחת שי ויניגר ומיכה קאופמן בימיה הראשונים של Fiverr.com.