לוין: גרמתי לכחלון להכפיל את תקציב השיווק של משרד התיירות

שר התיירות יריב לוין בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס": "בממשלה הבאה אני רוצה לעשות שינוי יסודי ועמוק במערכת המשפט"

יריב לוין, שר התיירות, פתח את דבריו בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס", בהתייחסות ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אביחי מנדלבליט. "במה שנאמר פה בוועידה בבוקר על-ידי היועץ יש בלבול מושגים. מדינה דמוקרטית מבוססת על שלטון החוק, אבל שלטון השופט הוא ההפך משלטון החוק. דמוקרטיה היא מקום שבו הייעוץ המשפטי מסביר ומייעץ איך ליישם, אבל לא מחליט במקום נבחרי הציבור מה סביר ומה מידתי".

מיד לאחר מכן התייחס לוין לקמפיין משרד התיירות תחת הסלון של תל-אביב-ירושלים, בכיכובה של שיר אלמליח. "עשינו שינוי עמוק בכל תפיסת השיווק של מדינת ישראל. ישראל שיווקה עצמה כיעד צלייני, מקום שפעם בחיים אתה צריך לבוא אליו ולהגשים את החלום של ביקור במקומות הקדושים וההיסטוריים. זה הביא לנו תנועת תיירות חשובה מאוד, אבל גם הגביל ויצר תקרת זכוכית בהיקפי התיירים.

"הרוב המוחלט של האנשים שטסים נוסעים לנופש וטיול, ופחות עושים זאת ממניעים דתיים. לכן, אדם מעדיף חופש על פני משהו שהוא 'פעם בחיים'. הפכנו את היוצרות, ואמרנו 'בואו לישראל, זו מדינה לחופשה יוצאת מהכלל, עם מזג-אוויר טוב, טבע וחופי ים, וערך מוסף של אתרים היסטוריים - שני דברים בכרטיס אחד. אנחנו יחסית מדינה יקרה, בטח יותר מקפריסין או אי יווני שהם המתחרים שלנו באזור, אבל אנחנו נותנים ערך מוסף. לכן, השיווק הוא הרבה יותר נקודתי, אזורי (תל-אביב-ירושלים), והרבה פחות של מדינה. אגב, אנחנו עושים כל מאמץ לשים את תשדירי הפרסום האלה בערוצים של לייף סטייל וטיולים, לעולם לא אחרי מהדורת חדשות".

האם 4 מיליון תיירים בשנה זו כמות שממצה את הפוטנציאל שלנו?

"זו בשורה ענקית ושינוי גדול, וזה לא מובן מאליו. ב-2010 היו 2.8 מיליון תיירים, וככה היה גם כשנכנסתי למשרד. ב2016 התקדמנו רק קצת, והקפיצה הגדולה נעשתה בשנתיים האחרונות - גידול של 40%. אין לזה אח ורע באף ענף אחר. האם שיווקית ישראל יכולה להגיע ליותר? כן, בוודאי. אבל כדי למצות את הפוטנציאל אי-אפשר להישאר עם המשאבים הקיימים. אנחנו קרובים לקצה גבול היכולת בכל רוחב הגזרה, לא רק במספר חדרי המלון.

"בדיוני התקציב אמרתי לכחלון: תקציב השיווק שלי הוא 220 מיליון שקל, ועם זה אני צריך לפעול בשווקי ענק - ארה"ב, סין, הודו וברזיל. עם סכום כזה אין לי שום סיכום לייצר שינוי אמיתי, ואני מבקש הכפלה. הסתכלו עליי כאילו אין סיכוי, אמרו לי תיקח 5% או 10%. אבל אני התחייבתי לשר האוצר שאם הוא יכפיל לי את התקציב, על כל שקל אני אביא 10 שקלים נוספים. אחרי הרבה מאוד מאבקים וויכוחים, בחמש לפנות בוקר התקציב הוכפל. סיימנו את 2017 עם תוספת של 17 שקל על כל שקל. הוכחנו שההשקעה הייתה כדאית".

מה העמדה שלך בקשר לדירות לינה וחברת Airbnb?

"יש בישראל מצוקה גדולה של חדרי מלון, לא רק מספרית אלא גם מבחינת התמהיל. אין לנו מספיק הוסטלים ומלונות שלושה כוכבים בערים הגדולות. וכשהולכים לעולם שבנוי על טיסות לואו קוסט וחופשות קצרות, זה יוצר מצב שאתה מוכר למישהו טיסה ב100 יורו ואומר לו לקחת מלון ב250 יורו ללילה. קשה למכור את זה. זה גם פוגע בישראלים, שאין להם כמעט בסיס נוח לטיולים.

"צריך לומר בגילוי לב שכל עוד לא יהיה שינוי משמעותי בנושא הזה, אנחנו לא במצב של ברלין וברצלונה, אנחנו לא יכולים לוותר על דירות הנופש. המספרים שלנו באופן אוטומטי יירדו. עם זאת, אנחנו לא יכולים לקבל פעילות של חברה שמחרימה חלקים מישראל. אנחנו עושים מאמץ להאצת בנייה של בתי מלון. יש כרגע היקף בנייה של חדרים כמו הכמות שבנו בכל עשר השנים האחרונות גם יחד. אנחנו גם נותנים מענקים, ועושים צעדים לכניסה מאסיבית של רשתות".

היום יותר מ-140 חברות תעופה מגיעות לישראל.

"אני מפרגן לשר התחבורה, ישראל כ"ץ, זה שיתוף-פעולה מוצלח בין שני המשרדים. אנחנו נותנים מענקים לחברות תעופה כדי שיפתחו קווים ליעדים מוטי תיירות נכנסת. פתחנו קרוב ל70 קווי טיסה חדשים בשלוש השנים האחרונות. למשל, ששה קווים משש ערים בפולין, וכעת היא המדינה השישית שממנה מגיעים תיירים השנה, פי 3 ממה שהיה לפני שנתיים. בצפון אמריקה פתחנו קווים ממונטריאול ומיאמי, ובקרוב תהיה גם טיסת אל על מלאס וגאס. לישראל, להבדיל ממקומות אחרים באירופה, מגיעים רק בטיסות, פה אין רכבות ממדינות שכנות".

על התיירות הנכנסת שמגיעה לאילת וממשיכה משם לסיני ולירדן אמר לוין, "50 טיסות נוחתות באילת כל שבוע, והמאסה הגדולה נשארת כאן ולא עוברת למדינות השכנות. למרות ההצלחה הגדולה של מה שעשינו באילת כדי שהיא תהפוך למוקד תיירות במספרים גדולים, היא זקוקה לשדרוג גדול בתשתיות שלה וגם במוקדי משיכה שהיום לא קיימים.

"אילו היינו מקימים ארבעה מתחמי קזינו מפוקחים, שיהיו לידם בתי מלון גדולים ומרכזי קונגרסים ועוד שתיים-שלוש אטרקציות משמעותיות היינו מצליחים להביא השקעות זרות גבוהות, ולייצר תנועה קבועה ולהוות תחרות אמיתית באזור".

בראש איזה משרד תרצה לעמוד בממשלה הבאה?

"שלטון הוא לא לנצח. אני מאמין בדמוקרטיה, השלטון יכול להתחלף, אם כי אני מקווה שלא. ואם נרכיב ממשלה, אני לא מסתיר את רצוני לעשות שינוי יסודי ועמוק במערכת המשפט. אבל בניגוד לפעם הקודמת, שבה שקיבלתי בקלות רבה את תפקיד שר התיירות, ורק מעטים הבינו למה בכלל ביקשתי אותו, בפעם הבאה תהיה תחרות קשה על התפקיד הזה. זה ענף שתורם המון למשק, ואנחנו רק בראשיתו של תהליך שימצב אותו במקום שבו הוא צריך להיות".