פייסבוק מפתחת מטבע קריפטו לתשלומים באמצעות וואטסאפ

ענקית המדיה החברתית מפתחת מטבע משלה, מבוסס טכנולוגיית בלוקצ'יין, שערכו יהיה מוצמד לערך הדולר, וניתן יהיה להשתמש בו להעברת כספים בוואטסאפ • בכך היא עשויה להפוך לחברת הטכנולוגיה הראשונה שתציע מטבע מסוג זה

פייסבוק / צילום: רויטרס, Dado Ruvic
פייסבוק / צילום: רויטרס, Dado Ruvic

פייסבוק מפתחת מטבע קריפטו שיאפשר למשתמשים להעביר כספים באמצעות אפליקציית הצ'ט הפופולרית וואטסאפ שבבעלותה - כך לפי דיווח של בלומברג מסוף השבוע. המקורות של בלומברג אמרו כי בתור צעד ראשון, המיקוד של השירות צפוי להיות בשוק ההודי. לפי הדיווח, מטבע הקריפטו שמפתחת ענקית הסושיאל יוצמד לערך הדולר על מנת למזער את התנודות בערכו. פייסבוק עדיין שוקלת אסטרטגיה שתעזור לה לשמר את היציבות של ערכו של המטבע, כך שהשירות לא יושק בקרוב.

פייסבוק הקימה השנה חטיבה ליוזמות בתחום הבלוקצ'יין, הטכנולוגיה עליה מתבססים מטבעות קריפטו, ומינתה את דיוויד מרקוס, נשיא פייפאל לשעבר, לעמוד בראש החטיבה. מרקוס מועסק בחברה משנת 2014 ולפני שמונה לראש חטיבת הבלוקצ'יין ניהל את שירות הצ'ט מסנג'ר. כבר ברגע הראשון להעסקתו בפייסבוק עלו השערות לפיהן החברה מתכננת להתחיל להציע שירותים פיננסיים.

פייסבוק לא פרסמה באופן רשמי מהו אופי הפיתוחים עליהם עובדים במחלקת הבלוקצ'יין, אך יצאה במסע גיוסים לחטיבה מאז שהוקמה, והיום ככל הנראה עובדים בה כארבעים איש. בתגובה לדיווח, פייסבוק מסרה לבלומברג כי "כמו חברות רבות אחרות, פייסבוק בוחנת דרכים בהן תוכל לנצל את העוצמה של טכנולוגיית הבלוקצ'יין. הצוות החדש והקטן שעוסק בתחום בוחן יישומים מגוונים ורבים. אין לנו משהו נוסף להגיד".

הרצון להשיק את השירות בהתחלה בהודו בלבד נובע ככל הנראה ממספר סיבות. ראשית, אפליקציית וואטסאפ בה מתוכנן היישום של המטבע החדש, פופולרית מאוד בהודו, עם מעל 200 מיליון משתמשים באפליקציה במדינה. בנוסף, הודו היא המובילה בעולם בהעברות כספים מחו"ל - לפי הבנק העולמי, אנשים שלחו לביתם בהודו 69 מיליארד דולר ממדינות אחרות ב-2017. מערכת היחסים של פייסבוק והודו התערערה בעקבות מקרים חוזרים ונשנים של הפצת פייק ניוז בוואטסאפ, עד כדי תקריות אלימות. אך בכל זאת, פייסבוק רואה הזדמנות צמיחה במדינה, בה יש כיום את מספר משתמשי האינטרנט הגבוה ביותר בעולם אחרי סין (בה הממשל לא מאפשר לפייסבוק לפעול) - 480 מיליון משתמשים, והמספר צפוי לצמוח ל-737 מיליון משתמשים עד שנת 2022, לפי תחזית חברת Forrester Research.

מטבעות קריפטו מהסוג שפייסבוק מפתחת לפי הדיווח, נקראים stablecoins, "מטבעות יציבים", שמחירם משקף את מחירם של מטבעות שמגובים על ידי ממשלות. המטרה מאחורי יוזמות שמפתחות אותם היא ליצור מטבעות בהם יהיה קל יותר להשתמש ביום-יום בזכות ערכם היציב יחסית, לעומת הערך המשתנה של מטבעות כמו הביטקוין. לפי אתר Stable.Re port, בשנה האחרונה היו פרויקטים רבים מסוג זה, ובנקודה מסוימת היו מעל 120 יוזמות הנוגעות למטבעות "יציבים". בשבועות האחרונים מטבע "יציב" בשם Basis הפסיק את פעילותו לאחר 18 חודשים מיום הקמתו, זאת על אף שגייס מעל 130 מיליון דולר ממשקיעים כמו אנדרסון הורוביץ. החברה שפיתחה אותו, The Hoboken, טענה כי מבחינה רגולטורית קשה שלא להיות מסווגים כנייר ערך במקום כמטבע, דבר שמפחית את מספר הקונים הפוטנציאליים. מטבע מוכר אחר מסוג זה, Tether, נחשב שנוי במחלוקת מפני שמפתחיו סירבו לאפשר בדיקה חיצונית שתוכיח שאכן כל מטבע תת'ר מגובה על ידי דולר אחד.

אם פייסבוק אכן תשיק מטבע מסוג stablecoin, היא תהיה חברת הטכנולוגיה הגדולה הראשונה שתעשה זאת, והחברה הגדולה ביותר שתציע שירות מבוסס בלוקצ'יין כלשהו לצרכנים. לפני שנה, מנכ"ל החברה מארק צוקרברג פרסם פוסט בפרופיל האישי שלו בפייסבוק בו כתב כי ברצונו ללמוד יותר על טכנולוגיות כמו בלוקצ'יין, כדי לבחון איך ליישם אותן בצורה הטובה ביותר בשירותים שפייסבוק מציעה. המתחרה של פייסבוק, טלגרם, גייסה השנה 1.7 מיליארד דולר במסגרת הנפקת מטבע ראשונית (ICO) על מנת להוציא מטבע קריפטו משלה, בשם "גרם".