הכוורת של נתניהו: האנשים שנמצאים מאחורי ראש הממשלה

בשנים האחרונות הפקיד נתניהו את הזירה התקשורתית בידי חבורת צעירים, ידענים ומתוחכמים • אלה אחראיים לתגובות האגרסיביות לתקשורת וכן למתקפות ברשתות נגד עיתונאים, פוליטיקאים יריבים ואפילו רשויות החוק • נאמנותם 24/7 לבוס מקדשת, לפעמים, את כל האמצעים והסגנון • אנשי השנה של "גלובס"

נתניהו/צילום:איל יצהר
נתניהו/צילום:איל יצהר

כמו דבורים שנכנסות ויוצאות תדיר מתאיהן, כך גם בכוורת של רה"מ בנימין נתניהו. לא תמיד ברור אם הסיבה לעזיבה התורנית היא אינטנסיבה, שחיקה, חקירות במשטרה, אובדן אמון הדדי או חד סטרי, לחצים, סכסוכים פנימיים עלומים או אפילו מערכת יחסים עם הדבורה האם.

תהיה אשר תהיה הסיבה, השנה האחרונה לא היתה שונה ואת הכוורת נטש מספר לא מבוטל של יועצים דומיננטיים ובהם ניר חפץ, היועץ, איש הסתרים התככן ומי שהפך בשנה האחרונה לעד המדינה המרכזי נגד נתניהו בכל תיקי החקירה; שלמה פילבר, לשעבר מנכ״ל משרד התקשורת שהפך לעד מדינה בתיק 4000 בנושא בזק-וואלה; ירדן ותיקאי, מנהל מטה ההסברה הלאומי הממונה על שיתופי פעולה בתחום התקשורת; דיוויד קיז, שהיה יועץ ראש הממשלה לתקשורת זרה שעניינו הועבר לנציבות שירות המדינה בנוגע לתלונות של נשים בנוגע ליחס שלו אליהן. אחרי בדיקה של נציבות שירות המדינה נסגרו התיקים בעניינו; יונתן שכטר שימש כיועץ מדיני; בעז סטמבלר - יועץ התקשורת בשלוש השנים האחרונות; שי חייק, דובר פוליטי מתוך הליכוד; ועמרי אקוניס, ששימש כיועץ שטח פוליטי.

אבל לא כל הדבורים עזבו את הכוורת. בכל זאת מדובר בסביבת עבודה נחשקת מאד עם פוטנציאל סיפוק גבוה וזה שהיא גם פותחת דלתות לעתיד בוודאי לא פוגע. הצוות המקצועי והפוליטי שמקיף את נתניהו כולל אנשי ביטחון, כלכלה עסקים ודיפלומטיה ותיקים ומוכרים ובהם יואב הורביץ, ראש לשכת ראש הממשלה; צחי ברוורמן, מזכיר הממשלה; מאיר בן שבת, ראש המטה לביטחון לאומי; רון דרמר, השגריר הוותיק בוושינגטון; עופר גולן, יועץ התקשרות שהחליף חפץ; ראובן עזר, סגן ראש המל״ל למדיניות חוץ; אופיר גנדלמן, דובר ראש הממשלה לשפה הערבית; וכמובן המוציא והמביא, נתן אשל - כולם נמצאים על הציר הגילי בין סוף העשור החמישי לחייהם ועד אמצע-סוף העשור השישי לחייהם.

מול הוותק והניסיון של אלה עומדת חבורה קטנה ואגרסיבית של צעירים ידענים, מתוחכמים ולעתים קרובות גם מתנשאים שמקיפה את נתניהו. כולם בשנות העשרים לחייהם - או בקיצור, דור המילניאלס של ביבי. אלה אחראיים לכך ששנות שלטונו האחרונות של ראש הממשלה מתאפיינות בדיבור ויראלי-רשתי עם הציבור מעל ראשה של התקשורת באמצעות פייסבוק וטוויטר. נתניהו, שבשנה הבאה יחגוג 70, ונחשב בתחילת דרכו הפוליטית ל"קוסם תקשורתי" הבין את המגבלות הטכנולוגיות שלו והפקיד את ענייני התקשורת השוטפים בידיהם הנאמנות והזריזות.

ומה טבעי יותר בעצם מאשר לתת לחבר'ה של הבן הגדול יאיר, שהסניפו מגיל אפס את קצב החיים המהיר על הפס הרחב של האינטרנט, וגדלו בעידן שבו לידע ולזיכרון אין כמעט משמעות, כי לכל שאלה יש תשובה בגוגל. וזאת נמצאת בכף ידם וניתן להגיע אליה במהירות חסרת תקדים בהיסטוריה האנושית. הם אחראיים לכך שכל שידור טלוויזיוני שאינו לרוחו של הבוס זוכה לסופת ביקורת נגדית, המופצת היטב לכל מרחבי הרשת. כל מסר תקשורתי, לפעמים בסגנון מתקפת מנע, משורשר ומתוקשר עלי ידיהם בעמוד הפייסבוק ובחשבון הטוויטר של נתניהו ולפעמים גם באמצעות מובילי דעה ימניים ברשתות החברתיות וכמובן בחשבונות האישיים של אנשי נתניהו.

ורגע לפני שצוללים לנבחרת "נערי" נתניהו, ראוי להזכיר את עופר גולן, 45, היועץ שהחליף את ניר חפץ. גולן, יועץ תקשורת ותיק, במקביל מנהל המשברים של בית החולים הדסה, והיה יועץ התקשורת של עינת קליש רותם בבחירות לראשות עיריית חיפה. עד לחודש דצמבר 2017 היה חפץ בתפקיד השכפ״ץ המשפחתי, הרבה להופיע בכלי התקשורת ולדברר את שרה נתניהו, יאיר נתניהו וענייניו הפרטיים של ראש הממשלה. חפץ כתב תגובות משתלחות ואישיות על עיתונאים ותבע מהם להקריא אותן לפרטי פרטים. בראשית 2018 נעצר חפץ למשך שבועיים ולאחר מכן חתם הסכם עד מדינה בתיקי החקירות 1000, 2000 ו-4000.

עופר גולן / צילום: דניאל בר און
 עופר גולן / צילום: דניאל בר און

משפחת נתניהו שכרה את שירותיו של גולן, אשר גם היה בין מנהלי קמפיין הליכוד בקמפיין 2015. גולן ניקה את האוירה המתוחה בין חפץ לעיתונות, והכניס מערכת יחסים עניינית ומהירה בנוגע לדיווחים השונים על משפחת נתניהו. בנוסף, בניגוד לקודמו, גולן לא מתרוצץ בין האולפנים ולא מנסה להפוך את תפקיד היועץ והדובר לכוכב ואייטם בפני עצמו. גולן מקפיד לפעול בדיסקרטיות ולהיוותר מאחורי הקלעים.

מי הם נערי נתניהו?

יאיר נתניהו, בן 27. נתניהו האב התגאה לפני מספר שנים שהוא נעזר ונשען על עצות בנו השני, מבין שלושת ילדיו. נתניהו, עובד כמפעיל הרשתות החברתיות של ארגון ׳שורת הדין׳, בוגר תואר ביחסים בינלאומיים באוניברסיטה העברית וחי בבית ראש הממשלה. נתניהו הצעיר, בוגר יחידת דובר צה"ל, ייעץ לאביו בנוגע לשכירת יועצים ועוזרים בבית ראש הממשלה. יאיר נתניהו אמנם לא נושא בתפקיד רשמי כלשהו, אך טביעת האצבע שלו ניכרת היטב בתגובות לתקשורת שיוצאות מהלשכה. לעתים קרובות הן מזכירות באופן "חשוד" מאד את הטון והטרמינולוגיה בפוסטים האישיים בעמוד הפייסבוק שלו.

יאיר נתניהו/ צילום : שלומי יוסף
 יאיר נתניהו/ צילום : שלומי יוסף

שיר כהן, 27, דוברת ראש הממשלה. האישה היחידה בצוות הקרוב של נתניהו החלה לעבוד בלשכה ב-2012 אחרי שהשתחררה משירות צבאי ביחידת דובר צה״ל. כהן שומרת על פרופיל נמוך, מסרבת לראיונות ולא מסתחבקת עם הברנז׳ה. היא אינה מתנשאת או מתחכמת ושומרת על ״משמעת קמפיין״ 24/7. כלומר, היא מסורה לבוס ולמסרים, ולא סוטה ימינה או שמאלה מהם. על אף גילה הצעיר והצורך שלה להתמודד עם עיתונאים מבוגרים, מנוסים ותחמנים ממנה בהרבה, כהן הפגינה, ממש מן הדקה הראשונה, עור עבה במיוחד ויכולת שרידות מרשימה. עבור האישה הראשונה בתפקיד זה בסביבתו של נתניהו, אין ספק שהיא מספקת את הסחורה ומהווה מקור גאווה לנשים.

טופז לוק, 26, יועץ ניו-מדיה של ראש הממשלה. לוק, היה ממקימי יחידת הניו מדיה בדובר צה״ל בין השנים 2011-2014 וצורף לצוות הלשכה של נתניהו בתיווך של יאיר נתניהו אותו הכיר בצבא. כמו שיר כהן, לוק הוא עובד משרד ראש הממשלה ולכן מקפיד שלא לפטפט עצמו לדעת בעניינים פוליטיים ברשתות החברתיות. בקמפיין 2015 היה מנהל הדיגיטל של קמפיין הליכוד ולאחר מכן הצטרף ללשכה ועבד עם נתניהו על רעיונות מגוונים לשימוש ברשתות כדרך לקידום המסרים. עם השינויים בפייסבוק והאפשרות לשדר LIVE, החל לוק לתאם ולהעמיד שידורים חיים של דברי ראש הממשלה, כדרך לעקוף את התקשורת המסורתית.

יונתן אוריך, בן 30, דובר פוליטי ואחראי ניו-מדיה בזרוע הפוליטית. גם אוריך יוצא יחידת דובר צה״ל וחבר של יאיר נתניהו. להבדיל משיר כהן וטופז לוק, אוריך אינו עובד ממשלה אלא מועסק על ידי הליכוד ולכן פיד הטוויטר שלו משוחרר, בוטה ותוקפני. בתקופה האחרונה אוריך הפך לגס רוח, וזה ניכר יותר ככל שהשנים עוברות והעננה הפלילית סביב נתניהו מתחזקת (יחד עם האהדה אליו). באחרונה, לאחר שתא הכתבים המדיניים ותא הכתבים הפוליטיים פרסמו הודעות נגד מסיבות העיתונאים הפוליטיות, שבהן נאסר עליהם לשאול שאלות, צייץ אוריך: "אם התקשורת תמשיך לגעת בעצמה בכזו אובססיביות אני חושש שלא תהיה לי עבודה בקמפיין הבחירות".

השתלחויות בטוויטר נגד המשטרה

פיד הטוויטר של אוריך נחלק בין ציוץ-מחדש של תכנים חשובים של ראש הממשלה, שמועלים על ידו ועל ידי עמיתיו, לבין השתלחויות נגד עיתונאים, כלי תקשורת ופוליטיקאים יריבים. בחלק מהמקרים, דברים שנמסרים לכתבים בתפוצת ווטסאפ רחבה בשם ״גורם בכיר בליכוד״, נכתבים על ידו ומופיעים כלשונם בפיד הטוויטר שלו. באופן לא מפתיע ככל שמצבו הפלילי של הבוס נתניהו הולך ומסתבך, אוריך מגביר את המתקפה בטוויטר נגד המשטרה. נקודה מעניינת נוספת בביוגרפיה של אוריך היא התמיכה הפומבית שלו באחד התוקפים המרכזיים של ראש הממשלה, אלדד יניב. "גיבור", הוא כתב בטוויטר ב-2014, "מוקדש לכל החארות שצחקו עלי כשהצבעתי 'ארץ חדשה'. עם אפס ח"כים הצליח בנאדם אחד, מאמין, לטלטל את מוסד הנשיאות הישראלי. תודה אלדד". טוב, זה היה לפני שהצטרף לנתניהו. 

אנשים נוספים בכוורת של נתניהו:

צחי ברוורמן, 59, מזכיר הממשלה

נתן אשל, 71, המוציא והמביא הפוליטי

רון דרמר, 47, השגריר הוותיק בוושינגטון

ראובן עזר, סגן ראש המל"ל למדיניות חוץ

יואב הורביץ, 58, ראש לשכת רה"מ

מאיר בן שבת, 52, ראש המטה לביטחון לאומי

אופיר גנדלמן, 47, דובר רה"מ לשפה הערבית