המנכ"ל שהסיט את הכיוון של ספינת הדגל הישראלית?

קאר שולץ הצליח השנה להפוך את המומנטום של טבע ולהחזיר את אמון המשקיעים, אך פצעי הקיצוצים האגרסיביים עוד לא הגלידו • אנשי השנה של "גלובס"

השנה האחרונה הייתה טובה יחסית למשקיעים במניית ענקית התרופות טבע, שנה בה המניה עלתה מרמות שפל של כ-11 דולר בנובמבר 2017 למחיר כפול (כ-22.5 דולר) בתחילת דצמבר 2018 - עם זאת, בשבועות האחרונים הפכו העליות לירידות. האיש שמאחורי ההתאוששות מרמות השפל הוא קאר שולץ. המנכ"ל הדני, בעל ניסיון בניהול תוכניות התייעלות ומי שידוע כמנהל קר רוח וממוקד, נכנס לתפקיד מנכ"ל חברת התרופות הישראלית המסובכת בנובמבר 2017.

תוך זמן קצר הציג שולץ תוכנית התייעלות מסיבית (עוד קודם לכן ביצע שינוי ארגוני בחברה). התוכנית הכואבת - שכללה פיטורי 14 אלף עובדים ברחבי העולם, מתוכם כ-1,700 בישראל - הייתה כמעט בלתי נמנעת. זאת כשהחוב של טבע נסק לכ-35 מיליארד דולר, והיה חשש שהחברה לא תוכל לשרת אותו ותהפוך לטרף אפשרי במעין מכירת חיסול שלה. כזכור, בקיץ 2016 ביצעה טבע את הרכישה הגדולה בתולדותיה כששילמה קרוב ל-40 מיליארד דולר תמורת אקטביס, תוך לקיחת חוב גדול למימון הרכישה, שהתבררה ככושלת מבחינתה.  

שנה חלפה מאז כניסתו לתפקיד, וטבע של שולץ עסקה בתקופה זו בהוצאה אל הפועל של אותה תוכנית. אלפי עובדים פוטרו, אתרי ייצור נסגרו, תוכניות פיתוח נזנחו - עד לרמה שעלה החשש שטבע מקריבה את עתידה למען ההווה המסובך.

בארץ, למרות מחאות עובדים ופוליטיקאים, ברוב האתרים נציגי העובדים חתמו על הסדרי פרישה מרצון עם טבע. בסוף הרבעון השלישי, חובה של טבע עמד על 29.5 מיליארד דולר - עדיין סכום עצום אך הרבה פחות מפחיד מזה של השנה שעברה.

מימוש התוכנית וצמצום החוב הגבירו את אמון השוק בטבע, אחרי שנים של חוסר אמון בחברה, והמניה הגיבה בהתאם. לסנטימנט החיובי במניה תרם גם וורן באפט, כשנודע שחברת ההשקעות שלו, ברקשייר הת'וואיי, השקיעה במניות טבע. גורמים חיוביים נוספים שתרמו לעליית המניה נוגעים ישירות לעסקי טבע, ובראשם העמידות היחסית של תרופת הדגל קופקסון אל מול התחרות הגנרית, וההשקה (גם אם אחרי עיכוב) של התרופה המקורית לטיפול במיגרנה, Ajovy, שאמורה להפוך למנוע צמיחה משמעותי.

במקביל, נראה שהטלטלות שעבר שוק הגנריקה בארה"ב בשנים האחרונות התחילו להתמתן. לא הכל הלך חלק, כמובן. כך למשל טבע המשיכה להציג בדוחות הכספיים מחיקות עצומות בגין רכישות העבר, שהובילו אותה להפסדים, וכצפוי החברה עוד רחוקה מהשגת צמיחה בהכנסות.

"בדיוק היום עברה שנה מהיום שהצטרפתי לטבע. זאת הייתה שנה מלהיבה ומאתגרת, ואני מאוד מרוצה מהתוצאות שהשגנו", אמר שולץ עם פרסום הדוחות האחרונים בנובמבר. "אני מודה לבעלי המניות על האמון שנתנו בנו. אנחנו מרוצים מההתקדמות של תוכנית ההתייעלות. אני שמח מאוד גם מהאישור של Ajovy, כפי שהערכנו".

לשולץ יש עוד עבודה רבה גם בשנה השנייה שלו בטבע, ובאלו שיבואו אחריה, וזאת בהנחה שבניגוד לקודמיו הוא יחזיק מעמד בתפקיד.