SpaceIL הודיעה על תאריך השיגור של החללית הישראלית הראשונה לירח

החללית הישראלית הראשונה שתנחת על הירח, "בראשית", תשוגר השבוע ביום שישי לפנות בוקר • לאחר מסע של 7 שבועות, החללית צפויה לנחות על הירח במהלך חודש אפריל הקרוב • בכך תצטרף ישראל למועדון המצומצם של מדינות שהגיעו לירח, ובהן ארה"ב, בריה"מ לשעבר וסין

החללית של Space IL / צילום: באדיבות התעשייה האווירית
החללית של Space IL / צילום: באדיבות התעשייה האווירית

העמותה SpaceIL, בשיתוף עם התעשייה האווירית, הודיעו הבוקר (ג') על תאריך השיגור של החללית הישראלית הראשונה שתנחת על הירח, "בראשית", שתשוגר השבוע ביום שישי לפנות בוקר. לאחר מסע של 7 שבועות, החללית צפויה לנחות על הירח במהלך חודש אפריל הקרוב.

זוהי הפעם הראשונה בה מדינה קטנה שולחת חללית לירח, והפעם הראשונה בה לא מדובר בפרויקט ממשלתי אלא במשימה שמאחוריה עומדת עמותה ללא מטרות רווח. עד היום המדינות שהנחיתו חלליות על הירח היו ארה"ב, ברית-המועצות לשעבר וסין.

הנחיתה של "בראשית" על הירח הייתה אמורה להתרחש ב-13 בפברואר, אך נדחתה בשל אילוצים הנוגעים לחברה המשגרת, SpaceX. הבוקר במהלך מסיבת עיתונאים חשף יו"ר העמותה, מוריס קאהן, כי גם השיגור הנוכחי הועמד בסיכון בעקבות השבתת הממשל בארה"ב, שהקשתה על קבלת האישור להעברת החללית לקייפ קנוורל בפלורידה, משם ייערך השיגור.

החללית הישראלית תהיה הקטנה ביותר שמיועדת לנחות על הירח: גובהה מטר וחצי, קוטרה כשני מטרים, והיא נושאת דלק המהווה כ-75% ממשקלה - 600 ק"ג. בעת הנחיתה היא תשקול 180 ק"ג בלבד.

החללית ייחודית גם בשל היתירות הנמוכה שלה - אין בה מערכות גיבוי לרכיבים השונים כפי שנהוג בתחום החלל, מה שאפשר משקל קל יותר ועלות נמוכה יותר לבניית החללית. 

השיגור של החללית ייערך בשעה 3:45 לפנות בוקר. לאחר 30 דקות החללית תשוחרר מהמשגר ותהיה עצמאית בחלל. לאחר דקות ספורות מרגע השיגור, החללית צפויה לשלוח אות שיסמן שהכול כשורה. שעה לאחר השיגור החללית תיכנס למצב "שיוט" ותחל במסלול היקפי סביב כדור הארץ. בהמשך המסלול הארוך החללית תקיף את הירח. לבסוף היא צפויה לנחות על הירח ב-11 באפריל.

בנוסף צוין באירוע כי ראש נאס"א ביקר בארץ, בחן את החללית וחתם על הסכם שיתוף-פעולה עם SpaceIL באמצעות סוכנות החלל הישראלית. ההסכם איפשר להפחית את הסיכונים עבור החללית בדרך לירח. במסגרתו, נאס"א תאפשר ל-SpaceIL להשתמש במערכת התקשורת שלה עם החללית, והיא התקינה רפלקטור לייזר שיאפשר לאתר את מיקום החללית. 

SpaceIL, עמותה ללא כוונת רווח, הוקמה בשנת 2011 על-ידי 3 מהנדסים - יריב בש, כפרי דמרי ויהונתן וייטנראוב - במטרה לקדם את החינוך המדעי בישראל. תהליך בניית החללית החל כשנתיים לאחר מכן במפעלי התעשייה האווירית.

במקור קיוותה העמותה לזכות בתחרות Lunar XPRIZE של גוגל להנחתת חללית על הירח, ואף העפילה לשלב הגמר, אך בסופו של דבר לא עמדה בלוח הזמנים שהוקצב - והתחרות הסתיימה ללא זוכים. למרות זאת, ולמרות החשש שפעילותה תופסק בשל היעדר מימון כספי, העמותה המשיכה לפעול במטרה לצרף את ישראל למועדון המצומצם של מדינות שהגיעו לירח.