היסטוריה ישראלית: החללית בראשית שוגרה בהצלחה לירח

החללית שוגרה בשעה 03:45 שעון ישראל, ואיתה שוגרו גם לוויין תקשורת אינדונזי ולוויין אמריקאי • נשיא המדינה ראובן ריבלין שיגר לתעשייה האווירית ברכה מצולמת ואמר: "מזל טוב מדינת ישראל! יש לך חללית בדרך לירח" • החללית מתוכננת להגיע אל הירח ולנחות עליו בעוד 7 שבועות

שיגור בראשית \ צילום מסך מ-SpaceX
שיגור בראשית \ צילום מסך מ-SpaceX

החללית הישראלית "בראשית" שוגרה היום (ו') לפנות בוקר בהצלחה מקייפ קנברל שבפלורידה, ארה"ב וכשעה לאחר השיגור דיווחו התעשייה האווירית ועמותת SpaceIL כי מערכותיה פועלות בצורה תקינה וכי היא עושה את דרכה אל הירח - כמתוכנן. החללית צפויה להגיע אל הירח ולנחות עליו בעוד 7 שבועות.

בעת שהחללית שוגרה באמצעות הטיל פלקון 9 של חברת SpaceX האמריקאית שבבעלות המיליארדר אלון מאסק, ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה צפו בשיגור מחדר הבקרה המרכזי של מפעל החלל של התעשייה האווירית ביהוד: "מדינת ישראל היא כוח עולמי עולה ועולה - עד הירח. זה מראה למה אנחנו מסוגלים, וזה בזכות האנשים שנמצאים כאן", אמר נתניהו בעקבות השיגור המוצלח.

נשיא המדינה ראובן ריבלין שיגר לתעשייה האווירית ברכה מצולמת ואמר: "מזל טוב מדינת ישראל! יש לך חללית בדרך לירח". הוא הזכיר כי אם המשימה המורכבת תצליח - ישראל תהיה המדינה הרביעית אחרי ארה"ב, רוסיה וסין שנוחתת על הירח, וקרא לאנשי התע"א: "אל תשכחו לשלוח לנו חדשות מהירח".

החללית שוגרה בשעה 03:45 שעון ישראל, ואיתה שוגרו גם לוויין תקשורת אינדונזי ולוויין אמריקאי. לקראת השיגור ההיסטורי התע"א לבשה חג: בלונים בצבעי כחול לבן שקיבלו את פני הבאים אל חדר הבקרה היו יכולים לשמש בקלות תפאורה נאותה גם לכנס בחירות עדכני של לפיד-גנץ-אשכנזי-יעלון.

ראש הממשלה נתניהו ורעייתי צופים בשיגור החללית בראשית \ צילום: תעא
 ראש הממשלה נתניהו ורעייתי צופים בשיגור החללית בראשית \ צילום: תעא

הבופה העשיר שנפרס מבעוד מועד והציע באמצע הלילה סעודות של תירס מאודה, פוקצ'ות חמימות, פרעצלים עם שומשום או עם שוקולד, צ'יפס וטונות של פופוקורן - היווה מפלט לאלה שהיו מתוחים בדקות שקדמו לשיגור. היו שם גם יינות אדומים ולבנים, וחולצות וסיכות עם הדפסים על משימת החלל הלאומית חולקו למזכרת ונחטפו כמו לחמניות טריות.

עשר שניות לפני השיגור, מנהל מפעל חלל בתע"א עופר דורון ניהל את הספירה לאחור: מאות עובדי התע"א שמילאו את האולם רחב המידות שבו הוקרן השיגור בשידור חי היו נרגשים. הם ספרו עם דורון מ-10 עד 1. רק הכוונה והאמונה השלמה שעלו מקולם הרם - היו יכולים לשגר לחלל כמה חלליות ביחד.

רגעי השיגור \ צילום: תעא
 רגעי השיגור \ צילום: תעא

כשהרקטה אדירת העוצמה בקייפ קנברל החלה להתרומם מעלה, צובעת את המסכים בצבעים של כתום ואדום והופכת לכדור אש - ההמונים שמילאו את האולם הגיבו באקסטזה: כלומר כיוונו סמרטפונים אל המסך ותיעדו כל שנייה.

טיסה לחלל היא סיפור עם הרבה סכנות ופוטנציאל להרבה מאד שיבושים: בניסיון למזער אותם, בחודשים שקדמו לשיגור התע"א העמידה את "בראשית" בשורה של מבדקים יסודיים של הרעדה, שרידות בטמרפטורות קיצוניות, במבחני נחיתה על שטח משופע ועוד.

כ-40 דקות אחרי השיגור מהנדסים רבים מתע"א שישבו בחדר הבקרה ביהוד או באתר השיגור שבפלורידה הרשו לעצמם לנשום לרווחה: נתונים ראשוניים ששידרה החללית לימדו שמערכותיה פועלות כהלכה, לפחות בינתיים. כמה דקות אחר כך התקבל ממנה איתות נוסף, על כך שהיא פרסה את רגליה - שישמשו אותה לנחיתה על הירח בעוד 7 שבועות וזאת אחרי שהיא תעשה לקראתו מסלולים אליפטיים עד שתגיע אליו, בסה"כ כ-6.5 מיליון קילומטר.

"הדרך עוד ארוכה", אמר דקות לאחר השיגור מוריס קהאן, נשיא SpaceIL שמימן את המיזם הזה, ובלעדיו ישראל היתה ממשיכה לראות את הירח מלמטה: "אני מרגיש שאני בר מזל ואני חושב שאנחנו נצליח במשימה הזאת. ב-11 באפריל כולנו נבוא לכאן כדי לחגוג שוב - הפעם את הנחיתה של 'בראשית' על הירח".

סריקת המערכות של החללית, שמשייטת כעת בחלל ומתייצבת לקראת תחילת המסע הארוך שלה אל הירח, העלו כי הן פועלות כהלכה. עם זאת, בתע"א בודקים היתכנות לתקלת תקשורת קלה, שהיא ככל הנראה פתירה: "כל אחד מכם יזכור כמוני את הרגע הזה, כי להיות ראשון זה פעם בחיים", אמר לאחר השיגור המוצלח ראש הממשלה, נתניהו: "הדלק האמיתי של החללית זה החוצפה הישראלית והגאוניות הישראלית. יש פה הרבה אנשים חצופים וגאונים".