הטיל העוצמתי בעולם שוגר בהצלחה למשימה ראשונה בחלל

פלקון הבי של חברת Spcae X מוביל לוויין תקשורת של החברה הסעודית Arabsat • זו הייתה גם הפעם הראשונה שחברת החלל של אלון מאסק הצליחה להחזיר בשלום את 3 רקטות ההאצה

השיגור של פלקון הבי של ספייס X אתמול / צילום: Thom Baur, רויטרס
השיגור של פלקון הבי של ספייס X אתמול / צילום: Thom Baur, רויטרס

הטיל העוצמתי בעולם פלקון הבי (Falcon Heavy) של חברת Space X שוגר אתמול ׁ(ה') בפעם הראשונה למשימה מסחרית. מדובר בסך הכל בשיגור השני שלו, לאחר שבפברואר 2018 החברה ביצעה את שיגור הבכורה של הטיל

פלקון הבי הוא הטיל העוצמתי בעולם כיום, ואחד העוצמתיים שאי-פעם נבנו, אורכו 70 מטר, והוא מורכב משלושה טילי פלקון 9 של אותה החברה, המחוברים זה לזה. הוא עוצב כדי להוביל בני אדם לחלל (לטענת החברה, גם למאדים). ביכולתו להרים ולשלוח לחלל מטען (חללית או לוויין) של 64 טון, משקל גדול משל בואינג 737 מלא בנוסעים, צוות, מטען ודלק.

השיגור התבצע אתמול מאתר השיגור של Space X במרכז החלל קנדי בקייפ קנוורל שבפלורידה. הטיל נשא איתו לוויין תקשורת של החברה הסעודית Arabsat. מספר דקות לאחר ההמראה, שלוש רקטות ההאצה הופרדו מפלקן הבי ונחתו בחזרה על כדור הארץ - זו הייתה הפעם הראשונה שחברת החלל של אלון מאסק הצליחה להחזיר בשלום את כל הרקטות. שתיים מהרקטות נחתו בו זמנית באתר השיגור, והשלישית נחתה על פלטפורמה בים.

רקטות האצה הוחזרו לכדור הארץ כדי שניתן יהיה לעשות בהם שימוש נוסף, וכך להוזיל את עלות הטיסות לחלל. בטיסת הבכורה רק שתי רקטות האצה חזרו בשלום. השלישית התרסקה בתוך המים. 

מחירו של הטיל עומד על 90 מיליון דולר לשיגור, בעוד שדלתא 4 הבי, הטיל שהיה העוצמתי ביותר עד היום, שבנתה החברה היריבה United Launch Alliance, עולה לפי דיווחים מעל 400 מיליון דולר לכל שיגור. פלקון הבי עולה עליו במספר פרמטרים, ובין היתר יכול להרים משא פי שניים יותר כבד לפי האתר הרשמי של ספייסאקס. 

לפלקון הבי יש כבר מספר חוזים מסחריים בקנה, בהם גם חוזה בהיקף 130 מיליון דולר לשיגור לוויין של חיל האוויר האמריקאי.