כרמל שאמה על תמ"א 38: "מי שפוחד מטילים או רעידות אדמה שיחזק קודם בתי ספר"

לדברי ראש עיריית רמת גן הנכנס, "קופת העיר נאכלה בקדנציה הקודמת בגלל מדיניות התמ"א", וגם הדיריים עצמם הפכו נדלניסטים: "אם הם פוחדים מטילים, למה הם מתווכחים על 20 מ"ר תוספת לדירה?" • מראש עיריית רמת גן לשעבר ישראל זינגר נמסר בתגובה: "ראש העיר החדש מדבר גבוהה, יוצא בסיסמאות ריקות"

כרמל שאמה הכהן / צילום: תמר מצפי
כרמל שאמה הכהן / צילום: תמר מצפי

"לא נבחרתי לראשות העיר כי הייתי שגריר מצטיין ב-OECD, אלא חד משמעית בגלל מדיניות התכנון והבנייה שהוביל ראש העיר הקודם", כך אמר הערב (א') ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן בכנס בנושא התחדשות עירונית ביוזמת מרכז הנדל"ן ולוח מדלן. שאמה הכהן התייחס לשינוי המדיניות שהוביל ברגע שנכנס לתפקיד, ואמר לקבלנים באולם כי "שינוי מדיניות בראשות מקומית זה דבר סביר מאוד וזה קורה כל הזמן. גם בממשלה. כשמתחלפת ממשלה ומס החברות עולה, מישהו צועק על זה? לפעמים שינוי שלטון הוא לטובתך ולפעמים לא. כשיזם נכנס לפרויקט הוא לוקח בחשבון גם את הסיכונים וגם אנחנו לוקחים בחשבון את המשמעויות של שינוי המדיניות כלפי מי שנמצא כבר בתהליך, והפקיד שלנו לאזן את זה".

בנוסף, התייחס שאמה הכהן למצבה הכספי של העיר כתוצאה מבנייה רבה של פרויקטי תמ"א 38 בשנים האחרונות: "הטלפון הראשון שקיבלתי שנכנסתי לתפקיד היה מגזבר העירייה, שאמר לי "דע לך שהעיר תפשוט רגל אם תמשיך לתת אישורים לתמ"א 38 שלא מכניסים כספי פיתוח כדי לייצר תשתיות. זה יותר גירעון בשוטף כי כל יחידת דיור עולה כסף. אם המדינה לא יודעת להביא כסף להתחדשות עירונית לא יכולה להיות התחדשות עירונית במובנים שהיתה ברמת גן לאורך שנים קדימה. אי אפשר בכל מגרש לאשר בנייה של פי 3 דירות ממה שהיה. כל שבוע אני נותן אור ירוק למיזמים של מאות יחידות דיור, חלקם בני 20 קומות, אבל נולדת גם גינה ציבורית חדשה או ערך מוסף אחר לתושבים. זה השינוי לעומת מה שהיה קודם. אני בעד פינוי בינוי ובעד תכנון. אבל בתמ"א 38 אין שום אלמנט תכנוני. זה לא חוכמה לקחת בניין עם סדקים ולהגיד שהוא עבר התחדשות עירונית. גם הנימוקים של רעידות אדמה וטילים הם פיקציה. מי שהיה דואג מטילים ורעידות אדמה היה קודם כל מחזק בתי ספר ומבני ציבור. הבעיה שכולם הפכו להיות נדלניסטים, גם הדיירים שמתווכחים על תוספת של 20 מ"ר או 15 מ"ר. אם הם מפחדים מטילים, שיחתמו על פרויקטים בלי תוספת".

שאמה הכהן הבהיר כי מה שהיה - הוא לא מה שיהייה: "לא תהיה ברמת גן התחדשות עירונית נקודתית שהיא לא תואמת תוכנית שכונתית או בנייה מתחמית. רק במקרים שלא נותרה ברירה והמתחם שרוף מבחינה תכנונית נאשר תוכנית נקודתית. לא סביר שבעיר כמו רמת גן נאלצים להקים גן ילדים במרתף, והדבר הזה התאפשר רק בגלל שהמדינה זרקה זכויות בנייה והנהלת עיריית רמת גן הוסיפה עליהן עוד ועוד זכויות. התוצאה שהעיר קרוסת פיננסית ותשתיתית. אנחנו רוצים היטלי השבחה ותשתיות ציבוריות. בלתי אפשרי לאשר פרויקטים בלי זה והמשמעות היא להרוס את העיר".

לפני מספר שבועות פורסם כי שאמה הכהן נאלץ לשכור שירותי אבטחה בשל איומים על חייו שברקע הגבלת הבנייה בעיר. "לא נעים ללכת ברחוב שאומרים לי תושבים שחרר לי את התמ"א" אמר. "הבעיה שאנשים לא מבינים שכל העודפים והשומנים שהיו בקופת העירייה נאכלו על ידי מדיניות התמ"א. אז איזה ראש עיר אחראי יכול להסכים לזה? הייתי רוצה להיות חבר של כל הקבלנים וכל התושבים, אבל המספרים לא מסתדרים. בפרויקט רגיל שהעיריה מקבלת היטל השבחה של 40 מיליון שקל, בפרויקט של תמ"א 38 ההיטל הוא 2 מיליון שקל".

לדברי שאמה הכהן דווקא המדיניות החדשה תביא להגברת הוודאות התכנונית שבקדנציה האחרונה עברה טלטלות בגלל הליכים רבים של עררים. "היום לוקח 4 שנים לקבל היתר בנייה, ברגע שנתייצב עם המדיניות החדשה, תהייה ליזמים וודאות הרבה יותר גדולה מזו שהיתה בקדנציה הקודמת שבה היו שינויים כל הזמן ואם צריך נצא גם למאבק משפטי".

מראש עיריית רמת גן לשעבר ישראל זינגר נמסר בתגובה: "ראש העיר החדש מדבר גבוהה, יוצא בסיסמאות ריקות מתוכן ובשורה התחתונה ממשיך למעשה את מדיניות הבנייה שאני הובלתי במהלך 5 השנים הקודמות".

אציין כי בתקופת כהונתי נקטנו במדיניות לצמצום התמורה ליזמים, והיא הוגבלה לתוספת של 12 מ"ר (ממ"ד) ומרפסת בלבד לכל יחידת דיור".

כהרגלו, הוא עסוק בלקיחת קרדיטים על דברים לא שלו".

את התכנון המתחמי ותכניות האב השכונתיות , אגף ההנדסה בקדנציה הקודמת בראשותי יזם , כפי שהצגתי זאת בחזון שלי טרם בחירתי (בראיון ל"גלובס", לשלומית צור)".

כמו כן, קיצוניות בתחום של תכנון ובניה היא מסוכנת ולא נכונה. בעוד שבתקופתו של צבי בר אכן השתוללה התמ"א ברחבי רמת גן , ראש העיר החדש מציע קיצוניות הפוכה - רק תכנון מתחמי ומגדלי. האמת נמצאת כמובן באמצע, בדיוק כפי שנהגנו- התחדשות שפויה, מושכלת, במקומות מסויימים מגדלים בתב " ע ואילו באחרים מימוש זהיר ומצומצם יותר בתמ"א".

ובאשר להערה הפוגענית כלפי התושבים , בנושא חיזוק בתי ספר ומוסדות ציבור: ביוזמתי הקמנו -לראשונה בארץ- מתחם זמני, שאליו עברו בתוכנית רב- שנתית בי״ס אחר בי״ס, כדי לאפשר לחדש ולחזק כל שנה בי״ס אחר. דווקא בנקודה קריטית זאת לילדינו, חוטא ראש העיר בהבנתו והתנהלותו, בכך שמעכב המשך הביצוע עבור בתי״ס שהיו בתכנון ולזה ברבות הימים עלול להיות מחיר ציבורי כבד. וכמו שאומרים-הפוסל במומו פוסל".

ואיך המדיניות שהוא מצהיר עליה כל יום מתיישבת עם העובדה הבאה: לפני כשבוע ניסה לבצע מה שנראה לחברי המועצה- אף מהקואליציה-״כמחטף״, והביא למליאת ועדת בניין עיר דרישה לאשר תוספת בהיתרים והקלות שבס- 135 יח"ד בהקלה!!! וכמעט 600 בסה"כ, בקרית קריניצי,אזור שנמצא כבר היום בבעיה תחבורתית גדולה (ניתן להשוות את ההקלה שהוא רוצה לתת להם ל 10 בניינים בהתחדשות עירונית בעיר הוותיקה!)".

אני תקווה כי ראש העיר יבין במהרה את האחריות המוטלת על כתפיו, שאינה מסתכמת בפוסטים בפייסבוק ובהצהרות ללא כיסוי".

וכתושב שהעיר יקרה לי, אני חוזר ואומר: אני מקוה ומאחל לו שימשיך את תנופת הפיתוח שאני התחלתי, לרווחת תושבי העיר ".