ההתרסקות של בראשית: תקלה ברכיבי התאוצה הובילה לשרשרת תקלות ולכיבוי המנוע

מנכ"ל Space IL, ד"ר עידו ענתבי: "האירוע החל כשקיבלנו אינדיקציה על כשל ברכיבי מדידת התאוצה. אני מניח שרק בסוף התחקיר נוכל להבין אם היינו יכולים לעשות משהו באופן אחר נוכח הנסיבות"

בראשית עושה סלפי עם הירח / צילום: באדיבות ספייס IL והתעשייה האווירית
בראשית עושה סלפי עם הירח / צילום: באדיבות ספייס IL והתעשייה האווירית

תחקיר ראשוני של התעשייה האווירית ועמותת Space IL בעקבות ההתרסקות של החללית הישראלית בראשית על הירח ביום חמישי האחרון מעלה כי תקלה ברכיבי התאוצה של החללית הובילה לשרשרת של תקלות שגרמו לכיבוי המנוע. בשל כיבוי המנוע, החללית לא הצליחה להאט את מהירותה לקראת נחיתה רכה על הירח, נחבטה בעוצמה והתרסקה.

התחקיר של נסיבות ההתרסקות עדיין מתקיים וצפוי להימשך עוד שבועיים - שלושה. עד כה הוא התמקד ברצף האירועים שקדם להתרסקות ובהבנת העובדות וזאת - בהתבסס טלמטריה שהתקבלו טרם ההתרסקות מהחללית עצמה ומתחנות הקרקע: "החללית פעלה כמצופה ובצורה אוטונומית לחלוטין ולמעשה, עד לתחילת האירוע שהוביל לסוף המשימה - היא פעלה מצוין", אמר הבוקר (ג') מנכ"ל Space IL , ד"ר עידו ענתבי.

לדברי ענתבי, "האירוע החל כשקיבלו אינדיקציה על כשל ברכיבי מדידת התאוצה של החללית - וזאת היתה הפעם הראשונה שהתקבלו נתונים כאלה על תקלה במערכת זו לאורך כל המשימה". הוא הוסיף כי בכך התמרונים שבראשית עשתה טרם התמרון האחרון, שבו היא התרסקה על אדמת הירח, רכיבי התאוצה פעלו כשורה.

הוא הוסיף עוד כי מיד לאחר שהתקלה ברכיב זה התבררה, נשלחה פקודת הפעלה לרכיב תאוצה אחר שהותקן בחללית - אך למרות זאת חלה שרשרת תקלות שהובילה פעמיים לכיבוי המנוע הראשי שלה, שהיה אמור להאט את מהירותה לקראת נחיתה. ענתבי אמר כי הצוותים מהקרקע ניסו להפעיל את המנוע לפחות 5 פעמים - אך ניסיונות אלה העלו חרס: "אין לנו עדיין הערכה לגבי הסיבה שהובילה לתקלה במדדי התאוצה", אמר הבוקר בתדרוך לכתבים: "אני מניח שרק בסוף התחקיר נוכל להבין אם היינו יכולים לעשות משהו באופן אחר נוכח אותן נסיבות".