לקראת השבעת הכנסת ה-21 מחר, הכנסת קיימה היום הדרכה לח"כים החדשים

עשרות הח"כים הטריים, מכל המפלגות, השתתפו ביום עיון לקראת השבעתם מחר • ראשי הסיעה הגדולה, כחול-לבן, בני גנץ וגבי אשכנזי, שניהם ח"כים בפעם הראשונה - נעדרו מן הכנס

חברי הכנסת העתידיים ביום העיון בכנסת / צילום: דוברות הכנסת נועם מוסקוביץ
חברי הכנסת העתידיים ביום העיון בכנסת / צילום: דוברות הכנסת נועם מוסקוביץ

היום בבוקר כינסו בכנסת את עשרות הח"כים הטריים האמורים להיות מושבעים מחר במליאה וערכו להם יום עיון. מזכירת הכנסת ירדנה מלר הורביץ הנחתה את יום העיון והציגה לח"כים הטריים את הכלים הפרלמנטריים וגם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, אשר אתמול קיבל הודעה מראש הממשלה נתניהו שימשיך לתפקיד לקדנציה שלישית, נאם בפני הח"כים הטריים.

נעדרו מן הכנס: ראשי הסיעה הגדולה, כחול-לבן, בני גנץ וגבי אשכנזי, שניהם ח"כים בפעם הראשונה. אדלשטיין ניסה לשכנע את הפוליטיקאים הטריים שלא כל הצעות החוק נחוצות. "בכנסת היוצאת הונחו על שולחנה של הכנסת 5977 הצעות חוק אך רק 4% מהם הוכנסו לספר החוקים לאחר שעברו את כל הקריאות. 77% מהצעות החוק שהונחו על שולחן הכנסת יותר לא נגעו בהן לאחר שהונחו. אני לא בא בקריאה נרגשת כאן שלא לחוקק - תחוקקו! אבל תראו את התמונה המלאה, תסתכלו האם זה דבר שיש לו היתכנות והאם מצדיק את כל המשאבים והכסף שמבוזבז על כך ממשלם המסים. בוא ונתחיל את הכנסת במעין צנזורה פנימית ונניח רק הצעות חוק שיש להן סיכוי להתקדם" הוא אמר.

יולי אדלשטיין בכנסת / צילום: דוברות הכנסת נועם מוסקוביץ
 יולי אדלשטיין בכנסת / צילום: דוברות הכנסת נועם מוסקוביץ

ברקע יום הפתיחה עומד החשש מפני אופוזיציה חלשה, שכן מרבית חבריה חסרי ניסיון והמובילים מגיעים מרקע צבאי ולא מזירות של מאבקים ציבוריים. אדלשטיין התייחס בדבריו גם לכלי הפיקוח המצוי בידי חברי הכנסת והדגיש שזו לא אמורה להיות עבודת האופוזיציה בלבד. "כולכם אמורים לפקח על עבודת הממשלה", הוא אמר בדברים שנדמה שצריך להסבירם מן הבסיס שכן בעשור האחרון הקואליציה בישראל ממושמעת מאוד בידי הממשלה ומעטים הם חברי הקואליציה שמעוניינים להשמיע ביקורת גלויה על הממשלה.

מנכ"ל הכנסת, אלברט סחרוביץ' אמר הבוקר לחברי הכנסת שצוותי העובדים בכנסת עבדו בחודשי הפגרה כדי שבניין הכנסת יהיה מוכן עבורם. "כלל עובדי הכנסת, ואני בראשם, עושים ונעשה כמיטב יכולתנו לעמוד בהשגת יעדי הכנסת כרשות מחוקקת, כמפקחת על פעילות הממשלה וכבמה המרכזית לקיום שיח ציבורי".

גם היועץ המשפטי של הכנסת עו"ד איל ינון השתתף בכנס, וציין שיום עיון נוסף יערך על מנת להכניס את הח"כים החדשים לעבודת החקיקה ולהיבטים חוקתיים בעבודת המחוקקים.

יום העיון בכנסת / צילום: דוברות הכנסת נועם מוסקוביץ
 יום העיון בכנסת / צילום: דוברות הכנסת נועם מוסקוביץ