יו״ר האופוזיציה בני גנץ בישיבת הסיעה הראשונה: לא ניתן להפוך את הכנסת לעיר מקלט

בישיבת הסיעה הראשונה שהתקיימה היום, אמר יו"ר הסיעה כי "כל שלטון חייב שיהיו לו איזונים. אנו נדאג לבצר את הדמוקרטיה הישראלית" • לפיד הדגיש כי אין בכוונתם להיכנס לממשלת אחדות, ותקף את ראש הממשלה נתניהו "חסוך מאיתנו דיבורים על אחדות מזויפת"

גנץ, לפיד, יעלון ואשכנזי בישיבת הסיעה הראשונה / צילום: טל שניידר
גנץ, לפיד, יעלון ואשכנזי בישיבת הסיעה הראשונה / צילום: טל שניידר

"אנחנו נדאג לבצר את הדמוקרטיה הישראלית, כל שלטון חייב שיהיו לו איזונים". כך אמר יו"ר סיעת כחול לבן בני גנץ בישיבת הסיעה הראשונה שהתקיימה היום.

כל חברי הכנסת, מרביתם חדשים, התכנסו באולם "נגב" שבכנסת על מנת לברך האחד את השני לקראת ההשבעה. גנץ אמר כי "הכנסת היא משכנה של הדמוקרטיה הישראלית וכבוד גדול להשתייך אליה. אנו גם נדאג שיהיה כבוד גדול להשתייך אליה.

"אנו גאים שלקחנו על עצמנו את המשימה הזאת וגאים להוביל אותה מזוויתה של האופוזיציה. זה כבוד גדול להיות כאן. נתמוך היכן שנכון, ונתנגד נחרצות למה שצריך. כל שלטון חייב שיהיו לו איזונים. אנו נדאג לבצר את הדמוקרטיה הישראלית. לא נאפשר להפוך את הכנסת למבצר משפטי ולעיר מקלט למפירי חוק".

יאיר לפיד שנאם לאחריו היה בוטה בהרבה, ואמר שנתניהו היה עסוק לאורך כל הקמפיין בשיסוע העם, וכי הוא אינו מאמין לו שהוא מעוניין בשינוי השיח. לדבריו, לכחול לבן אין שום כוונה להיכנס לממשלה ובטח לא לממשלת אחדות. הוא אמר לנתניהו "חסוך מאיתנו דיבורים על אחדות מזויפת. אין שקר מכוער שלא הפיץ בקמפיין, שישכח מאתנו".

באשר להקמת הקואליציה אמר לפיד: "יש קולות הקוראים לנו להיכנס לאחדות. זה לא יקרה. אם מישהו סקרן לדעת, אלה התנאים שלנו: אין חסינות, אין פסקת התגברות, אין 26 שרים. מתקנים את חוק הלאום. אין ראש ממשלה עם כתב אישום, מוקמת מיד ועדת חקירה לפרשת הצוללות. כל אחד יודע שהרגע סגרתי סופית את האפשרות לממשלת אחדות".

עוד אמר לפיד כי נתניהו בוחר "לתת את המפתחות של המדינה לסמוטריץ', אבל כחול לבן תציב אלטרנטיבה שבה המדינה מקבלת חזרה את כבודה, הכבוד לחוק, לכסף של הציבור, למצוינות ולרעיון שראש הממשלה אחראי למה שיוצא לו מהפה".

גבי אשכנזי אמר בעת הרמת הכוסית: "אני חושב שהמבחן האמיתי שלנו יהיה לתרגם למעשים את מה שאנחנו אומרים. בואו ננסה לזכור שמאחורינו נראה את הפרצופים של למעלה ממיליון איש שהצביעו לנו. אנחנו פה בגללם ועבורם כמו עבור כל אזרחי ישראל.

"המבחן שלנו הוא להישאר ביחד, לתרגם למובנים אפקטיביים את הפיקוח על הרשות המבצעת. יש פה אנשים נחושים ועם מחויבות. בואו נאחל שבכנסת ה-21 נצליח להחזיר חלק מהדברים למסלול".