פרשת טלגראס: הורי העצורים מבקשים עזרה במימון עורכי הדין

לדברי אביו של אחד העצורים בפרשה, בירורים שערכו הנאשמים שעצורים עד תום ההליכים העלו כי לאור חומרת האישומים נגדם, הסכום הנדרש לצורך הגנה משפטית ראויה הוא בין כמה מאות אלפי שקלים למיליון שקל לכל נאשם • במכתב שפרסם, מבקש האב מעורכי דין להירתם להגנת העצורים במחיר סביר

שקילת קנאביס למכירה / אילוסטרציה: Shutterstock
שקילת קנאביס למכירה / אילוסטרציה: Shutterstock

"שמעתי את הסכומים שמבקשים עורכי הדין השונים. מדובר בסכומים אסטרונומיים שאף אחד מהמשפחות לא יוכל לעמוד בהם, ובטח לא העצורים שלא הרוויחו ואין להם את אותם המיליונים שנטענו" - כך טוען אביו של מי שזכה לכינוי DOVE, שנמצא, כמו יתר 27 הנאשמים בפרשה, במעצר עד תום ההליכים במסגרת "פרשת הטלגראס".

לפי כתבי האישום בפרשה שהוגשו לא מכבר, מנהלי ובכירי ארגון הטלגראס עודדו מכירת סמים לקטינים, עסקו בתיווך למכירת סמים פסיכדליים וקוקאין, לצד הפעילות המרכזית שהייתה בתחום הקנאביס, ושלשלו לכיסם כ-30 מיליון שקל.

בכתבי האישום מייחסים למעורבים בפרשה, כל אחד לפי חלקו, עבירות לפי חוק המאבק בארגוני פשיעה, תיווך לסחר בסמים מסוכנים, סחר בסמים מסוכנים, הדחת קטין לסמים מסוכנים, החזקת סמים שלא לצריכה עצמית, שיבוש מהלכי משפט, הלבנת הון, העלמת מס ועבירות נוספות.

באמצעות מכתב שפרסם אביו של DOVE בשמו ובשמם של הורי עצורים נוספים בפרשה, מבקשים ההורים לפנות לציבור עורכי הדין ולמצוא עורכי דין "שהדבר בדמם ובלבם", שיאותו לייצג את ילדיהם מפני כתבי האישום החמורים שהוגשו נגדם, וכל זאת תמורת תשלום סביר ונמוך משמעותית מזה שלטענתם נדרש במקרים כאלה.

אביו של DOVE מסר ל"גלובס" כי החשש הגדול של ההורים נובע מהאישום בדבר חברות בארגון פשיעה, עבירה שהעונש בגינה עלול להיות חמור ביותר.

לדבריו, "התמודדות עם אישומים כאלה מחייבת לכאורה את עורכי הדין הטובים ביותר, והם ממילא יקרים. אני פונה לציבור עורכי הדין בישראל, העוסקים בתחום, להציע את עזרתם לעצורי הפרשה תמורת תשלום שבו יוכלו הורי הנאשמים גם לעמוד בו".

"בני התקשר אליי היום מהכלא, ולראשונה שמעתי ממנו את גרסתו",כתב אביו של DOVE במכתב שפרסם. "מדובר בחבורה של צעירים איכותיים, משכילים, שלפני הפרשה תרמו לחברה כל אחד בתחומו. רבים מהם נמצאים במקצועות הייטק וכמובן לא מובטלים. מדובר באוכלוסייה מגוונת ברמה גבוהה: אנשי מחשבים והייטק, סטארט-אפיסטים, רואה חשבון, טייס קרב לשעבר, רב, עורך דין, עיתונאי ועוד", הוסיף.

עוד כתב האב במכתבו: "מטרתם העיקרית של אותם צעירים הייתה לתרום מזמנם הפנוי לטובת צרכני הקנאביס על-מנת להנגיש אותו למי שצריך אותו, ותו לא. אף אחד מהם לא שיער את רמת ההצלחה והפופולריות של הפרויקט, שצמח לממדים גדולים מאד. מאחר שההצלחה כנראה מחייבת, הם נשאבו לתוך הפעילות הגוברת, בין היתר מתוך אחריות לכלי שפיתחו וכדי למנוע את ניצולו לרעה".

במכתבו טוען האב כי קיימת דיסאינפורמציה מצד גורמי האכיפה במסגרת הפרשה. "כל הדיבורים על עידוד מכירה לקטינים ורווחים אסטרונומיים אינם נכונים. מדובר בהפצה מכוונת מצד המשטרה על-מנת להעצים את רמת הפשיעה בפרשה, להצדיק את היקף 'המבצע' ולהביא במכוון למשפט ראווה עם תוצאות מובטחות למען יראו וייראו. יש לי הרגשה שיש כאן שילוב ידיים מצד המשטרה והפרקליטות על-מנת להביא לעונשים כבדים ולא מידתיים כלפי ילדינו".

עם זאת, גם האב מודה כי בנו וחבריו ביצעו עבירות במסגרת הפרשה - אם כי אלה בכל מקרה אינן מצדיקות לשיטתו את האישום הנוגע לחברות בארגון פשיעה: "עבירות - יש . ארגון פשע - אין. לכל היותר מדובר באקט של מרי אזרחי על-ידי צעירים חסרי סבלנות שברצון היו הופכים את הטלגראס לחברה בע"מ".

עוד הוסיף אביו של DOVE: "ראיתי את כל המשפחות שבאו לבית המשפט. מצטער. אלה לא משפחות פשע. ההפך הוא הנכון. ראיתי גם חלק מהעצורים. בשתי מילים: 'מיטב הבנים'". 

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "אנו דוחים את הטענות, אשר מלבד שהן חוטאות לאמת ולוקות באי-דיוקים מהותיים, הן נועדו להטעות את הציבור. משטרת ישראל מנהלת חקירותיה ביסודיות ובמקצועיות, בהתבסס על תשתית ראייתית ושיקולים מקצועיים ובהתאם להוראות החוק, הכול במטרה אחת ויחידה - להגיע לחקר האמת. כתבי האישום החמורים שהוגשו עד כה מדברים בעד עצמם, וגם פרסומים מוטים וחסרי כל אובייקטיביות לא ירפו את ידינו. נדגיש כי עידוד המכירה לקטינים וארגון הפשיעה יוחסו לנאשמים בכתבי האישום על-ידי הפרקליטות. כלומר, הפרקליטות סבורה כי יש ראיות שמוכיחות את העבירות הללו".

מהפרקליטות נמסר: "העבירות שיוחסו לנאשמים בכתבי האישום, ביניהן ארגון הפשיעה ועידוד המכירה לקטינים, מצויות בחומר הראיות בתיק. כל הראיות יוצגו בפני בית המשפט במהלך ניהול ההליך".