מכונת הכסף של אלטשולר שחם גמל ופנסיה מגיעה לבורסה: הבעלים ימכרו לציבור מניות במאות מיליוני שקלים

בית ההשקעות אלטשולר שחם והשותף המנכ"ל יאיר לוינשטיין שואפים למכור חלק מהחזקותיהם לפי שווי חברה של לפחות מיליארד שקל • מהלך ההנפקה מגיע לאחר צמיחה מרשימה בפעילות הגמל והפנסיה בשנים האחרונות, הודות להצטיינות בתשואות • חברת הגמל והפנסיה מכוונת לרווח שנתי של יותר מ-100 מיליון שקל בשנים הבאות

יאיר לוינשטיין / צילום: שלומי יוסף
יאיר לוינשטיין / צילום: שלומי יוסף

אלטשולר שחם גמל ופנסיה מתקרבת לבורסה: היום (ה') פרסמה חברת הגמל וההשתלמות הגדולה במשק טיוטת תשקיף לקראת הצעת מכר ענקית של בעלי המניות, השואפים למכור לציבור מניות לפי שווי חברה של לפחות מיליארד שקל.

כעת יתחילו החברה והחתמים ששכרה - לאומי פרטנרס, רוסאריו, אפסילון, פועלים אי.בי.אי ומנורה מבטחים - ברוד-שואו אצל הגופים המוסדיים, מתוך כוונה להשלים את המהלך עד לסוף החודש. באלטשולר שחם גמל ופנסיה מכוונים להיכנס למדד המניות תל אביב-90, ולהשלים בכך הנפקה ראשונית של גוף פיננסי מרכזי נוסף השנה, לאחר הנפקת חברת כרטיסי האשראי ישראכרט באפריל.

מדובר, כאמור, במהלך של הצעת מכר (ולא גיוס הון לחברה באמצעות הנפקת מניות חדשות) מצד הבעלים, שמנזילים חלק מהחזקתם בחברת ניהול החיסכון לטווח ארוך. בית ההשקעות אלטשולר שחם, שבניהול משותף של גילעד אלטשולר ושל רן שחם, מחזיקה ישירות ובשרשור ב-80.75% ממניות אלטשולר שחם גמל ופנסיה, והיתרה (19.25%) נמצאת בידי יאיר לוינשטיין, המנכ"ל והשותף, שהגיע לחברה עם תחילתה ומוביל אותה מאז.

הבעלים צפויים למכור 20%-30% מהמניות של חברת הגמל והפנסיה פרו-רטה, ולהיפגש בקרוב עם לפחות 200 מיליון שקל. בד בבד עם ההנפקה, החברה השיקה באחרונה תוכנית שבמקסימום תכלול אופציות ל-4% מהחברה, שיחולקו לעובדים בבית ההשקעות כולו, ושתקופת ההבשלה בה תהיה עד עשר שנים ממועד ההקצאה.

"לחברה מנועי צמיחה משמעותיים"

אלטשולר שחם גמל ופנסיה מפעילה גם את אחת מארבע קרנות הפנסיה ברירת מחדל שנבחרו על ידי המדינה. מדובר בחברת גמל והתשלמות מוצלחת מאוד, שעתה מתחילה לרשום גידול נאה גם בפנסיה, שבו היא עדיין שחקנית משנית. למעשה, החברה מגיעה עתה לבורסה בעיצומן של שנים שבהן רשמה גידול מואץ בנכסיה ובמספר לקוחותיה, הודות להצטיינות בתשואות. דבר זה בא לידי ביטוי ברווחיה, כשבשלוש השנים האחרונות חילקה החברה דיבידנדים בהיקף של 153 מיליון שקל (שעיקרם חולק ערב ההנפקה). לקראת ההנפקה החברה גם קבעה מדיניות דיבידנד, לחלוקה של 75% מהרווח.

לגבי הפעילות מציינים באלטשולר שחם כי בשנים האחרונות זו צומחת מאוד, הודות להפקדות גדלות של כספי לקוחות לקופות ולקרנות שלה, והיא צופה כי המגמה תימשך.

בטיוטת התשקיף נכתב, בין השאר: "לנוכח הטמעה מוצלחת של קופת גמל להשקעה והשקת תוכנית חסכון לכל ילד של המוסד לביטוח לאומי, מקבלות החברה וקופות הגמל שבניהולה את מירב תשומת הלב ומהוות עניין מרכזי בפעילות הפיננסית היומיומית של האנשים המעוניינים באלטרנטיבת חסכון לעצמם ולילדיהם, שבאה לידי ביטוי גם בניוד של עמיתים למוצרים של החברה, ובכך בגידול בהיקף הפעילות של החברה בתחומי פעילותה. החברה צופה כי תימשך מגמת הגידול בכמות העמיתים המצטרפים לקופות הגמל שבניהולה". עוד נכתב כי "לחברה מנועי צמיחה משמעותיים - חיסכון לכל ילד, קופת גמל להשקעה וקרן הפנסיה הנבחרת".

קפיצה עיקרית בשנתיים וחצי האחרונות

בית ההשקעות אלטשולר שחם הוקם ב-1990 כ"בוטיק" השקעות, שהפך עם השנים למוביל שוק. פעילות ניהול החיסכון לטווח ארוך מהווה חלק מרכזי מתוצאות בית ההשקעות, והיא כוללת את מרבית העובדים בו.

באלטשולר שחם בית השקעות יש גם פעילויות נוספות, ובראשן ניהול קרנות נאמנות - שם יש לבית ההשקעות הצלחה פחותה בהרבה מזו שהוא רושם בתחום הגמל והפנסיה, ניהול תיקי השקעה, ניהול קרנות גידור ופעילויות אחרות. בשנים האחרונות בית ההשקעות מתרחב לעוד תחומים, ובהם גם ניהול קרנות השקעה לנדל"ן. נכון להיום בית ההשקעות מנהל נכסים בהיקף כולל של 124.2 מיליארד שקל, שמתוכם כ-91.3 מיליארד שקל מנוהלים בקופות הגמל, קרנות ההשתלמות וקרנות הפנסיה.

את הקפיצה העיקרית ביצעה אלטשולר שחם גמל ופנסיה בשנתיים וחצי האחרונות. בשנת 2018 רשמה אלטשולר שחם גמל ופנסיה רווח של כ-40 מיליון שקל על הכנסות של כ-527 מיליון שקל, לעומת רווח והכנסות של 20 מיליון שקל ו-379 מיליון שקל שנרשמו בהתאמה ב-2017 (בית ההשקעות אלטשולר שחם, בעל השליטה בחברת הגמל והפנסיה, רשם אשתקד רווח נקי של כ- 36 מיליון שקל, לעומת 47 מיליון שקל ב-2017).

נציין כי תוצאות בית ההשקעות וחברת הגמל והפנסיה שלו בשנים האחרונות הציגו רווחיות לא גבוהה יחסית, וזאת כתוצאה מהשקעה ניכרת בצמיחה אגרסיבית. במסגרת זו הם הוציאו לא מעט על רכישת לקוחות חדשים והעברת כספים לניהולם, בין השאר, דרך עמלות לסוכני הביטוח.

באלטשולר שחם גמל ופנסיה מעריכים כי "החברה צפויה לסיים את שנת 2019 עם הכנסות של כ-674 מיליון שקל ועם רווח נקי (בניטרול אופציות לעובדים) של כ-89 מיליון שקל על היקף נכסים מנוהל של כ-106 מיליארד שקלים". בחברה מוסיפים כי ללא שקלול עלות האופציות לעובדים, הרווח ב-2019 יסתכם בכ-98 מיליון שקל. עוד מעריכים שם כי אם וככל שלא יהיו לה מכירות חדשות, והיקף הנכסים המנוהל על ידי החברה יגדל ב-3%, אזי בשנת 2020 היא תציג רווח של כ-130 מיליון שקל על הכנסות של 772 מיליון שקל.

לצד זאת, באלטשולר שחם גם נותנים טעימה למה שעלול לקרות לחברה, אם וככל שמצבה יתהפך והיא תהפוך מחברה שמגייסת לקוחות חדשים בקצב גבוה, לכזו שמאבדת לקוחות וחווה ירידה בהיקף הנכסים המנוהל בגלל תשואות שליליות. כך, אם היקף הנכסים המנוהל על ידה יצטמק בכ-20%, בגלל תשואה שלילית או ניודים החוצה של לקוחות, הרי שהיא תציג ב-2020 רווח של 95 מיליון שקל על הכנסות של כ-691 מיליון שקל.

נתונים אלה מלמדים כי מבחינת בית ההשקעות יש לאלטשולר שחם תשתית לקבלת לקוחות, כך שחלק הארי מכל שקל חדש שיגויס מהם יירד לשורה התחתונה. כיום יש בחברה כ-1.4 מיליון לקוחות.