האם המעצרים של יוצאי אתיופי באמת פחתו בחמישית בשנה? | המשרוקית של גלובס

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן התגאה בכך שהמשטרה הפחיתה את מספר המעצרים של ישראלים יוצאי אתיופיה ב-21% בשנה האחרונה • זו אכן המגמה - אבל האם אלה הנתונים המדויקים? • המשרוקית של גלובס

גלעד ארדן / צילום: איל יצהר, גלובס
גלעד ארדן / צילום: איל יצהר, גלובס

ביום רביעי האחרון, למחרת ההפגנות הגדולות שערכו יוצאי אתיופיה בעקבות הירי בסלומון טקה, הופיע השר לביטחון פנים גלעד ארדן בתוכנית הבוקר של כאן ב'. כשהתבקש להתייחס לטענות המפגינים על היטפלות מופרזת של המשטרה לאנשי הקהילה, הוא השיב: "בשנים האחרונות עשינו המון פעולות, שהובילו בשנה האחרונה לירידה של 21% במעצרים בקרב בני הקהילה".

האם המשטרה באמת הפחיתה את מספר המעצרים בחמישית בתוך שנה? בדקנו מה הבסיס לטענה הזאת. ארדן הפנה אותנו להודעה שפרסמה המשטרה בתגובה להפגנות, וזו לשונה: "במהלך השנה החולפת (2018) חלה ירידה של 21% בכמות המעצרים וירידה של 15% בכמות התיקים בהם הוגשו כתבי אישום אל מול שנת 2015". הודעה דומה מאוד מסרה המשטרה אחרי הריגת יהודה ביאדגה לפני חצי שנה.

בכתבי האישום דווקא נרשמה עלייה
 בכתבי האישום דווקא נרשמה עלייה

הניסוח של המשטרה מבלבל: האם הירידה חלה "בשנה החולפת" או "מול 2015"? את התשובה מצאנו בדוח האחרון של היחידה למאבק בגזענות, שנשען על מידע משטרתי. ב-2015 נעצרו 2,073 יוצאי אתיופיה, ואילו ב-2018 - 1,602. זו ירידה של 23% בתוך שלוש שנים, קרוב למספר שבהודעת המשטרה.

אם בוחנים מעצרי קטינים בלבד, הירידה מגיעה ל-50.4%. אבל כשארדן מייחס את הירידה לשנה בודדת הוא לא טועה הרבה, כי עיקר השיפור אכן חל בשנה האחרונה: צמצום של 17% במעצרים בקהילה כולה ו-14% בקרב בגירים.

מה שמוזר בהודעת המשטרה היא הטענה שמספר התיקים נגד יוצאי אתיופיה שהוגשו בהם כתבי אישום ירד מאז 2015. המספרים בדוח היחידה למאבק בגזענות מראים דווקא עלייה של 20%. ארדן, למחרת הראיון המדובר, הוסיף לבלבול כשהתפאר בציוץ בטוויטר ב"ירידה של 21% בפתיחת תיקים" - עם או בלי כתבי אישום.

המספרים בדוח שוב לא מסתדרים: נפתחו פחות תיקים לקטינים ויותר לבגירים, אבל השינוי הכולל בין 2015 ל-2018 היה אפסי - עלייה של רבע אחוז.

■ בשורה התחתונה: דברי ארדן נכונים ברובם. לפי נתוני המשטרה, מאז 2015 ירד מספר המעצרים של יוצאי אתיופיה ב-23%, אך קצב השיפור לא היה אחיד. עיקר הירידה - 17% - נרשמה בשנה האחרונה.