בשל קיימברידג' אנליטיקה: פייסבוק נקנסה ב-5 מיליארד דולר

על פי "וול סטריט ג'ורנל", נציבות הסחר הפדרלית בארה"ב הכריעה להטיל את הקנס על החברה • פייסבוק כבר הפרישה 3 מיליארד דולר בגין הקנס

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס leah millis
מארק צוקרברג / צילום: רויטרס leah millis

נציבות הסחר הפדרלית בארה"ב (FTC) החליטה להטיל קנס בהיקף של 5 מיליארד דולר על חברת פייסבוק, כך דיווח אתמול "וול סטריט ג'ורנל", שהתבס על גורמים המקורבים לנושא. הקנס הוטל בעקבות פרשת קיימברידג' אנליטיקה משנת 2018. 

פרטי ההסכם המלא עדיין לא פורסמו. מניית החברה התחזקה לקראת הסיום בעקבות הדיווח וסיימה את יום המסחר בעלייה של 1.8%. ככל הנראה, המשקיעים חששו שהקנס יהיה גבוה יותר.

הקנס אינו מפתיע - פייסבוק דיווחה בדוחות האחרונים כי הקנס עשוי להגיע לסכום של 5 מיליארד דולר, אך החליטה להפריש בינתיים סכום של 3 מיליארד דולר, כך שתצטרך להפריש סכום נוסף.

בוועדה נכללים 5 חברים, מתוכם שלושה רפובליקנים שהצביעו לפי הדיווח בעד ההחלטה, ושני דמוקרטים שהצביעו נגד.

כעת הנושא עובר למחלקת המשפטים של ארה"ב, שלא אמורה לשנות את ההחלטה, אך לא ברור כמה זמן ייקח לה לסיים את התהליך. ב-FTC ובפייסבוק לא הגיבו לדיווח של "וול סטריט ג'ורנל".

במסגרת השערורייה שנסובה סביב חברת הייעוץ הפוליטי קיימברידג' אנליטיקה, הגיע מידע על 87 מיליון משתמשי פייסבוק לידי חברת הייעוץ במטרה להשפיע על הבחירות בארה"ב. הרעיון היה שבאמצעות מספיק נתונים אמינים תוכל קיימברידג' אנליטיקה לפלח את האלקטורט ולהשפיע עליו באמצעות פרסומים מקוונים ומותאמים רגשית שיפעלו מתחת לרדאר - וכך, בתיאוריה, להטות את הכף בבחירות.

החקירה של ה-FTC התמקדה בבדיקה האם העובדה כי לחברת הייעוץ הייתה אפשרות להשתמש במידע היוותה הפרה של הסכם בין הרשות לבין פייסבוק ב-2011 שמטרתו להגן על פרטיות המשתמשים.

בחודש מאי דווח באתר "פוליטיקו" וב"ניו יורק טיימס", שייתכן כי פרט לקנס, פייסבוק תחוייב על-ידי הרשות בצעדים נוספים, ביניהם הצורך להקים ועדה חיצונית ועצמאית לפיקוח על הפרטיות - שעשויה להיות מורכבת מחברי הדירקטוריון של פייסבוק ומומחים נוספים, ותיפגש אחת לרבעון.

בנוסף, דווח כי פייסבוק עשויה להיאלץ למנות אחראי על הפרטיות מטעם ה-FTC, שיבחן האם החברה פועלת לפי הכללים שהוסכמו בין השתיים, ואם אופן פעולתה הוא לטובת המשתמשים. לא ידוע האם FTC אכן החליטה ליישם צעדים כאלו.