האירוע עם ההפרדה כבר החל בעפולה, ואז העליון אסר עליו

שופטי ביהמ"ש העליון ביטלו הלילה את החלטת ביהמ"ש המחוזי בנצרת משעות הצהריים לאפשר לעיריית עפולה לקיים אירוע לחרדים בהפרדה מגדרית • ההחלטה התקבלה כשהאירוע היה בעיצומו ולא ניתן לביטול, כך שהדיון היה פרוצדורלי ועסק בסמכות של ביהמ"ש בנצרת לבטל פסק דין של בית משפט אחר

בית המשפט העליון / צילום: גיל יוחנן
בית המשפט העליון / צילום: גיל יוחנן

שופטי בית המשפט העליון ביטלו הלילה (ד') את החלטת בית המשפט המחוזי בנצרת משעות הצהריים לאפשר לעיריית עפולה לקיים אירוע לחרדים בהפרדה מגדרית. השופטים קבעו כי "בית המשפט המחוזי חרג מסמכותו, ופסק דינו מבוטל".

ההחלטה התקבלה כשהאירוע היה בעיצומו ולא ניתן לביטול, ולכן הדיון הוגדר כדיון פרוצדורלי סביב הסמכות של בית המשפט בנצרת לבטל פסק דין של בית משפט אחר. הטענה של שדולת הנשים הייתה שבית המשפט המחוזי, בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים, אינו מוסמך לבטל פסק דין של בית משפט אחר - ובג"ץ קיבל את אותה טענה, אך הדגיש כי אינו מביע עמדה לגבי גוף המחלוקת, קרי האם מותר לגוף ציבורי כמו עירייה לקיים אירוע בהפרדה בין נשים לגברים.

מיכל גרא-מרגליות, מנכ"לית שדולת הנשים, מסרה: "בית המשפט העליון אמר באופן חד וברור שהפסיקה שניתנה הבוקר לא הייתה בסמכות, והיא בטלה. אנחנו נמשיך לשמור על המרחב הציבורי פתוח לכולם".

ח"כ אלי אבידר מישראל ביתנו מסר: "אריה דרעי שמח מוקדם מדי, הבריונות שלו לא תעזור, נשים לא יודרו מהמרחב הציבורי".

במחנה הדמוקרטי הגיבו: "בית המשפט העליון הוא חומה בצורה ששומרת על חזון מגילת העצמאות. יש שופטים בירושלים". 

יו"ר "דגל התורה", ח"כ משה גפני, מסר כי החלטת השופטים בבג"ץ הייתה צפויה. לדבריו, דווקא ההחלטה של השופט המחוזי בנצרת, שאיפשר לקיים את האירוע, הייתה ההפתעה. "כל האמירות שבית המשפט דואג לזכויות המיעוט - הכול שקר", אומר גפני. "כשזה מגיע לנושאים של הציבור החרדי או הדתי, הם לא רואים לנגד עיניהם לא זכויות מיעוט ולא דמוקרטיה".  

תנועת ש"ס מסרה בתגובה להחלטת בג"ץ: "צר לנו ששופטי בג"ץ בחרו בפלפולים משפטיים לא רלוונטיים על פני השכל הישר וההיגיון. אנו נמשיך להיאבק כדי לשנות את ההחלטה הזו ולאפשר לכל ציבור במדינת ישראל את הזכות לחיות על-פי אמונתו ואורחות חייו, ללא כפייה".