כאהר מדיקל מקבוצת הדסית תבחן את המוצר שלה בשיתוף פעולה עם רוש

החברה הבת של חברת האחזקות הדסית ביו, הנסחרת בבורסת תל אביב לפי שווי של 61 מיליון שקל, יוצאת לשיתוף פעולה ראשוני עם ענקית התרופות הבינלאומית, שבמסגרתו ישתתף המוצר שלה בניסוי קליני יחד עם התרופה Tecentriq של רוש

 

חברת הדסית ביו אחזקות, הנסחרת בבורסת תל אביב לפי שווי של 61 מיליון שקל, הודיעה כי החברה הבת שלה כאהר מדיקל (29.7%) יוצאת לשיתוף פעולה ראשוני עם חברת התרופות הבינלאומית Roche, שבמסגרתו ייבחן המוצר המוביל של כאהר בניסוי קליני יחד עם התרופה Tecentriq של רוש. 

ההודעה מגיעה כשנתיים אחרי שכאהר עברה רה-ארגון, שכלל את החלפת ההנהלה וכל צנרת המוצרים, אם כי החברה שמרה על טכנולוגיית הליבה שבאמצעותה מיוצרים המוצרים שלה. את מהלך הארגון מחדש הובילה ד"ר כינרת סוויצקי, שכיהנה כמנכ"לית חברת ביוליין עד ל-2016 (וגם בה הובילה רה-ארגון, שכלל מיקוד בכמה תרופות מובילות). כיום סוויצקי מכהנת כיו"ר כאהר מדיקל ומנכ"ל החברה הוא ד"ר ירון פרג.

כאהר גייסה 10 מיליון דולר בשנה האחרונה, והיא נמצאת כעת בסבב גיוס נוסף. עם משקיעיה, מלבד הדסית, נמנות קרן CBG של המיליארדר הבריטי וינסנט צ'ינגוויז, קרן KIP הקוריאנית וכן הקרנות DSC ו-Mirea Asset Venture. החברה מעסיקה 15 עובדים במשרדיה בירושלים.

רוש כנראה תקבל תמלוגים על הצלחה

המוצרים של כאהר משתמשים בטכנולוגיה ייחודית, המאפשרת חיבור של כמה חלבונים לחלבון אחד. במקרה של המוצר המוביל של החברה, למשל, חצי מהחלבון יודע לזהות קולטן על גבי התא הסרטני, שתפקידו מנקודת מבט של הסרטן לשדר למערכת החיסונית מסר של "אל תאכלי אותי". זהו מסר שלרוב משודר על ידי הגידול הסרטני, כדי לשבור את קו ההגנה הראשון של מערכת החיסון. התרופה של כאהר יודעת לזהות את השדרים האלה בדיוק, וכך היא יכולה גם לאתר את הגידול, גם "להידבק" אליו וגם למנוע ממנו להרדים את מערכת החיסון.

כשחצי מהחלבון של כאהר דבוק לגידול הסרטני, כעת יכול להיכנס לפעולה החצי השני של החלבון, שקורא אקטיבית למערכת החיסון לבוא לאזור הגידול וגם מדרבן אותה לפעולה. כך נוצר שילוב כוחות לתקיפה מקסימלית כלפי הגידול. המוצר הזה נבחן כמוצר עצמאי, והשיג תוצאות מעניינות בניסויים בבעלי חיים ובמעבדה, ובקרוב אמור להיכנס לניסויים בבני אדם. לכן יתווסף גם הניסוי המשולב עם המוצר של רוש, שבו המוצר של רוש ימלא תפקיד נוסף של הסרת עיכוב שמשית הסרטן על קו ההגנה השני של מערכת החיסון. התקווה היא כי לוחמה רבת חזיתות שכזו בסרטן תאפשר לחסלו, לפני שיוכל להתחכם ולמצוא מסלולים עוקפים כפי שהוא נוהג לעשות.

הפרטים המסחריים של ההסכם עדיין לא פורסמו, אבל דווח כי רוש תספק לניסוי את התרופה שלה וכי כאהר תממן אותו. סביר להניח כי רוש תקבל תמלוגים כלשהם במקרה של הצלחה.