המילה האחרונה: ארבעה גאדג'טים חמים מתערוכת האלקטרוניקה בברלין

טלוויזיה ברזולוציה כפולה, מחשבים ניידים עם ביצועים טובים הרבה יותר, שעון חכם וחדשני עם חיישנים ואפליקציות בריאות, ומסך עם מסגרת להצגת יצירות אומנות בסלון

תערוכת מוצרי האלקטרוניקה והצריכה הביתיים IFA יצאה לדרך בברלין בשבוע שעבר, וכרגיל מכתיבה את הטרנדים הבאים בתחום האלקטרוניקה הביתית.

מסכי ה-8K מתחילים לרדת אל העם

לטכנולוגיות חדשות בתחום האודיו-וידיאו, ובעיקר בתחום הטלוויזיות, יש מסלול אבולוציה ידוע ומוכר: תחילה, הן מושקות בתור פריצת דרך אקזוטית וייחודית, בעיקר במסכי ענק שעולים אלפי עד עשרות אלפי דולרים ומיועדים ללקוחות נטולי מגבלות תקציב שחייבים את "המילה האחרונה". ואולם בטרם הם מספיקים לצבור אבק מחלחלת הטכנולוגיה מטה אל המוצרים העממיים, ומחירה נחתך דרמטית.

"המילה האחרונה" בתערוכת CES השנה הייתה מסכים ברזולוציית 8K, כלומר פי שניים ממסכי ה-4K שנחשבים כיום לסטנדרט בשוק ההמוני. הטכנולוגיה הזו התקבלה בתשואות, על אף שהיא על גבול יכולת ההבחנה של העין האנושית, ובשנה החולפת ראינו אותה במסכים של 65 עד 98 אינץ' ומעלה ובמחירים שמתחילים באזור ה-6,000 דולר ומגיעים עד 70 אלף דולר.

אבל בתערוכת IFA "הירידה אל העם" כבר החלה, עם מסך 8K בגודל הגיוני של 55 אינץ' מסדרת ה-Q900R של חברת סמסונג. העיצוב די דומה לזה של האחים הגדולים והיקרים יותר וכולל "קופסת חיבור" פשוטה יחסית, שמתחברת לטלוויזיה באמצעות כבל אחד ומונעת את הסבך המוכר של כבלי חיבור. הקופסה מכילה בין השאר שלושה חיבורי USB, ארבעה חיבור HDMI, חיבור בלוטות' וכמובן חיבורי רשת.

כמו כן יש במסכים מערכת הפעלה חכמה מדור חדש עם תמיכה בערוצי התוכן האינטרנטיים המוכרים - שרובם עדיין לא תומכים בשידורים באיכות 8K - ומעבד חדש ומרובה ליבות עם "יכולות AI" אופנתיות שלומדות את ההעדפות של הצופים ומספקות המלצות תוכן אוטומטיות. המפרט כולל טווח רחב מאוד של צבעים וניגודיות וזווית צפייה, סייען אישי שמקבל פקודות קוליות באמצעות מערך מיקרופונים היקפי ועוד. המחיר בארה"ב עומד על כ-2,500 דולר וגם הוא כנראה יצנח כשהמותגים הסיניים יתחילו להסתער על שוק ה-8K.

QLED 8K / צילום: שאטרסטוק
 QLED 8K / צילום: שאטרסטוק

שעוני א.ק.ג. חכמים לכל דורש

אם לא עקבתם לאחרונה אחרי שוק השעונים החכמים קרוב לוודאי שהחמצתם את מילת הבאז האחרונה - חיישן "ECG" או "א.ק.ג.". חברת אומרון היפנית הייתה הראשונה שהשיקה יכולת מעקב אחר קצב הלב המובנית בתוך שעון, אפל תדלקה את הטרנד עם הדור הרביעי של האפל ווטש שהושק בסוף השנה שעברה, וכעת החידוש הולך ומתפשט בשוק המכורים לכושר ובריאות.

בתערוכת IFA הגיעה תורה של חברת אסוס להציג את המתמודד שלה בתחום - VivoWatch SP. זהו שעון עגול ואלגנטי שמעוצב במתכונת של שעוני אופנה אנלוגיים, אבל מכיל מערך מרשים של חיישנים ואפליקציות בריאות.

החידוש המרכזי כאמור הוא חיישנים מובנים של ECG ו-PTT (מודד קצב מעבר הדם בין עורקים). המידע מהם מצטרף למידע המגיע מחיישנים מקובלים על מנת להעניק לבעל שעון תמונת מצב מיידית אודות מצב המתח הפיזי שלו, לצד התרעות במקרה של חריגה לתחומים מסוכנים. השעון מכיל גם חיישן GPS וחיישן מד גובה, שמשרטטים תמונה מדויקת יותר של המסלול ורמת הקושי של האימון.

חידוש נוסף הוא סוללה מדור חדש, שאמורה לספק עד 14 ימים של פעולה ללא טעינה. השעון מגובה באפקליקציית בינה מלאכותית שאמורה לנתח את פעילותו של המשתמש לאורך זמן ולהפיק ממנה תובנות. השעון יצא לשוק ברבעון האחרון ומחירו טרם פורסם.

לפטופים 2020: פחות אבל יותר

הסינים כבשו נתח רציני משוק הלפטופים העולמי, אבל היצרנים הממוסדים לא מרימים ידיים והתשובה שלהם היא "יותר": יותר כוח עיבוד, יותר יכולות גרפיות ויותר ביצועים - למי שמוכן לשלם כמובן.

דוגמה קיצונית במיוחד היא סדרת ה-"ProArt StudioBook" של חברת אסוס שהוצגה בתערוכה, המספקת ביצועים של תחנת עבודה גרפית בתוך מארז לפטופ מקובל. לב המערכת הוא מעבד ה-I9 החדש של אינטל שרק הוכרז לאחרונה, והוא מקבל גיבוי ממעבד גרפי ייעודי מדגם "קוואדרו RTX 6000" של אנבידיה. המסך התקני הוא בגודל 15 אינץ' כאשר יש גם אופציה ל- 17 אינץ', והוא תומך ברזולוציה של 4K ובקצב רענון של 120 הרץ לטובת יישומי עריכת וידיאו מקצועיים. המחשב יושק באוקטובר, ועל אף שמחירו לא פורסם אפשר לצפות לתג מרשים של אלפי דולרים.

חברת Razer לעומת זאת, היצרנית מוכרת של מחשבי גיימרים, ביצעה את מה שנחשב כמעט בלתי אפשרי - הכנסת ביצועי גיימרים מקצועיים לתוך פורמט של מחשב אולטרה-בוק דקיק וקליל. המחשב מדגם Blade Stealth 13 שוקל פחות מ-1.3 קילו ועוביו פחות מסנטימטר, אבל הוא מכיל כרטיס גרפי עם כוח אש רציני - GTX1650 - מבלי להתפשר על הקירור הנדרש. גם המסך מציג שילוב לא טיפוסי של 13 אינץ' עם רזולוציית 4K מלאה. המעבד הוא I7 חזק מהדור העשירי של אינטל והזיכרון נדיב. המחיר צפוי להתחיל מאזור ה-1,300 דולר.

ואילו חברת Acer התמקדה בביצועי המסך של הדור האחרון של מחשב הגיימרים "Predator Triton 500" שהוצג בתערוכה. זהו מסך ה-15 אינץ' הראשון עם קצב רענון של 300 הרץ - כלומר יכולת להציג עד 300 פריימים לשנייה. המפרט המלא תלוי בהזמנה וכולל בין השאר כרטיסים גרפיים עם 6 ג'יגה ייעודיים, והמחיר צפוי להתחיל באזור 2,800 דולר.

"תמונת" קיר מקושרת לענן

בין כל השיפורים והשדרוגים למוצרים קיימים שהוצגו בתערוכה, מרענן לראות לעתים ניסיונות להמציא קטגוריות חדשות של מוצרים. דוגמה אחת היא תמונת הקיר הווירטואלית החדשה של יצרנית הציוד ההיקפי NetGear, המבוססת על טכנולוגיה של חברת הסטארט-אפ Meural שאותה רכשה נטגיר בשנה שעברה.

מדובר במסך סופר-שטוח ברזולוציה גבוהה, המוקף במסגרות אומנותיות שאותן ניתן להזמין לפי דרישה. אולם בניגוד ל"מסכי תמונה" מקובלים שראינו בעבר, הערך המוסף כאן הוא קישוריות לשירות בענן אשר מאפשר "להשאיל" ולהציג על המסך ברזולציה גבוהה למעלה מ-30 אלף יצירות אומנות סרוקות, שנמצאות במוזיאונים ברחבי העולם ואף באוספים פרטיים.

השירות כרוך בתשלום מנוי חודשי עבור זכויות היוצרים וזכויות ההצגה של כל תמונה, אולם בתמורה מקבלים סריקה שנאמנה ב-100% למקור, וכמובן יכולת לשנות את עיצוב קירות הבית ואת "אוסף האומנות" בהתאם למצב הרוח, גחמות מעצבי הפנים ועוד. המסכים מגיעים בגדלים של 21 ו-27 אינץ' עם אופציה להתקן תלייה שמאפשר הצגה בצורה אנכית או אופקית. מחירי החומרה נעים בין 400 ל-700 דולר בהתאם לגודל ולמסגרת, ומחירי השירות החודשי טרם פורסמו.