עד 2,019 (שקל): הגלריה שאינה נסמכת על היגיון כלכלי

בסוף השבוע הזה מתקיימת המכירה של גלריה חנינא בשיטה ייחודית: המחיר נקבע לפי התאריך

גלריה חנינא / צילום: באדיבות הגלריה
גלריה חנינא / צילום: באדיבות הגלריה

חברי גלריה חנינא, מקום לאמנות עכשווית בתל אביב, מעידים על עצמם שהם עובדים "במודל פעולה ייחודי, שאינו נסמך על היגיון כלכלי". הגלריה הוקמה בשנת 2008 כחלל לתערוכות והרצאות, ולאחר שהפעילות במבנה המקורי הופסקה, חנינא הוקמה מחדש בחלל אחר כגלריה שיתופית וכעמותה רשומה ללא מטרות רווח, בת 16 אמנים, "שנותנים מזמנם, כישרונם, חזונם ומשאביהם לקיום הגלריה כחלל נקי מאינטרסים, שלא למטרות רווח וכאקט של נתינה", על־פי הצהרת חברי הגלריה.

מאז שנת 2011 חנינא מקיימת אירוע מכירה שנתי שמטרתו איסוף כספים לטובת המשך פעילות העמותה. באותה שנה נמכרו עבודות אמנות עד 2011 שקל, ומאז מדי שנה המחיר עולה בשקל, בהתאמה לתאריך. בסוף השבוע (12-14.9) יוצגו למכירה בחנינא עבודות אמנות של כמאה אמנים, ותיקים וצעירים, במחיר מקסימלי של עד 2,019 שקל.

"השיטה של המכירה מאוד פשוטה", מסביר האמן יקיר שגב, חבר בחנינא, "שלא כמו במכירות פומביות או גלריות מסחריות, האמנים שמשתתפים במכירה מקבלים 80% מפדיון המכירה והגלריה שומרת לעצמה 20%. אנחנו מעוניינים שמרב הרווח יגיע לאמן. מה שנמכר פשוט יורד מהקיר והולך הביתה עם הקונה. בשגרה, גלריה חנינא מתאפיינת בתערוכות עם אוצרות מוקפדת, אבל במכירה הזאת אנחנו מכסים את הקירות מפינה לפינה ויש ערב רב של כל מיני סגנונות ודורות, זה מעין בזאר אמנות".

אז ככה שורדים כגלריה שיתופית 11 שנים.

"המודל של גלריות שיתופיות הוא דינמי, והוא לגמרי המאפיין של העשור החולף בעולם האמנות. הדרך לפעול כגלריה שיתופית משתנה ותלויה בפרשנות. יש גלריות שעבורן השיתופיות היא במובן של התאגדות אמנים, ויש גלריות כמונו, שרואות בגלריה שיתופית גלריה נטולת הקשר מסחרי. יש גלריות שרואות את המודל השיתופי במובן של חלל עבודה משותף, כל אחת לוקחת את זה למקום שיתופי אחר של האמנים. בימים אלו מוצגת התערוכה ‘הקולקטיבסטים’ (אוצרת: אורלי הופמן) בבית האמנים בתל אביב ובה משתתפות שש גלריות שיתופיות מתל אביב, וגם אנחנו, שמציגות ביחד את האג’נדה שלהן".