עתירה: לפסול את IDE והאצ'יסון מהמכרז להקמת והפעלת מתקן שורק ב'

העתירה באה על רקע מסקנות ועדה ציבורית בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי, שמצאה חשדות לכאורה למעשי מרמה בהפעלת מתקן ההתפלה שורק א', ששתי החברות היו שותפות בבעלות עליו • הפרשה נחשפה ב"גלובס"

מתקן ההתפלה בשורק / צילום: איל יצהר
מתקן ההתפלה בשורק / צילום: איל יצהר

קבוצת 4A Desalination, המתמודדת במכרז להקמת מתקן ההתפלה שורק ב', עתרה הבוקר (ה') לבית המשפט המחוזי בירושלים, בבקשה לפסול את השתתפות IDE והאצ'יסון במכרז להקמה ולהפעלה של מתקן ההתפלה הגדול בארץ ובעולם - שורק ב'.

העתירה באה על רקע מסקנות ועדה ציבורית בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי, שמצאה חשדות לכאורה למעשי מרמה בהפעלת מתקן ההתפלה שורק א', ששתי החברות היו שותפות בבעלות עליו. הוועדה הוקמה בעקבות חשיפת "גלובס" כי שיעור המלחים במים שסיפק מתקן ההתפלה היה גבוה עד פי ארבעה מהשיעור שנקבע בהסכם הזיכיון. הוועדה, שהעבירה את ממצאיה למשטרה, אשררה את הנטען בכתבה, לפיו ריכוזי המלחים בחריגים היו תופעה שיטתית שנמשכה שנים.

במסגרת העתירה, שהוגשה נגד משרד האנרגיה וכן נגד החברות הייעודיות שהקימו IDE והאצ'יסון על-מנת להתמודד במכרז, נטען כי "החלטת ועדת המכרזים שלא לפסול את ההצעות שהוגשו מטעם IDE והאצ'יסון לנוכח פרסום הממצאים החמורים של ועדת אדירי לוקה בחוסר סבירות קיצוני, ובהתאם להלכה הפסוקה מחייבת את פסילת ההחלטה".

לעתירה צורפה בקשה לקיום דיון דחוף, שכן בימים אלה מתנהל השלב הסופי במכרז, שלאחריו יגישו המתמודדות הצעה משופרת ומעודכנת, שעל בסיסה תבחר המדינה את ההצעה הזוכה במכרז.

העותרת, קבוצת 4A Desalination, היא שותפות פרטית שהוקמה על-ידי אלייד תשתיות, אפקון החזקות וענקית ההתפלה הבינלאומית Acciona Agua S.A. בעתירתה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין גיורא ארדינסט, תומר ויסמן, ערן וינר וג'ון אלקלק ממשרד ארדינסט, בן נתן, טולידאנו ושות', מבקשת העותרת להורות על פסילת IDE והאצ'יסון מהשתתפות במכרז להקמה ולהפעלה של מתקן ההתפלה הגדול בישראל. "סעד זה מתבקש לאחר שוועדת בדיקה של משרד האנרגיה קבעה כי הפעלתו של מתקן התפלה אחר על-ידי אותן מציעות [שורק א'] הייתה נגועה במרמה מכוונת ושיטתית", נטען בעתירה.

העותרת טוענת כי העתירה הוגשה "לאחר שוועדת המכרזים החליטה להתעלם מהממצאים החמורים ולא לפסול את המציעות האמורות. בנוסף לכך, ועדת המכרזים החליטה שהמציעות האמורות (IDE והאצ'יסון) אף יוכלו להסתמך על ניסיונן בהפעלת מתקן ההתפלה האחר [שורק א'] לצורך העמידה בתנאי הסף למכרז הנוכחי [שורק ב']". לפי העותרת, "החלטות מופרכות ובלתי סבירות אלה, שיש בהן כדי לפגוע אנושות באמון הציבור, משדרות מסר של זלזול עמוק בעקרונות יסוד של שלטון החוק ושל נטישת ערכים מוחלטת".

כזכור, בחודש אפריל השנה התעוררו חשדות בנוגע להתנהלותו של מתקן ההתפלה בשורק א'. החשדות התעוררו לאחר שהתגלתה אנומליה ביחס לאיכות המים המופקים במתקן. התברר כי בשעת הבדיקה היומית עמדה איכות המים בדרישות החוזיות; אולם בשעות אחרות המים שהופקו במתקן היו באיכות נמוכה בהרבה. בעקבות החשדות הוקמה ועדת בדיקה ממשלתית, בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי, שזכתה לכינוי "ועדת אדירי" ופרסמה את ממצאיה בחודש אוגוסט 2019. "ממצאי הוועדה היו קשים וחמורים. הוועדה קבעה כי הפעלת המתקן בשורק א' נעשתה בתרמית ובהונאה שיטתית כלפי המדינה והציבור, וכי המרמה הייתה מתוחכמת, מתוכננת ומתוזמנת מראש, כאשר לאורך תקופה ארוכה סופקו מים באיכות ירודה", נכתב בעתירה.

עם פרסום דוח הוועדה, שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ כינס מסיבת עיתונאים, בה אמר, בין היתר, כי הוא רואה את הדברים "בחומרה רבה", וכי "נעקור מהשורש את תרבות הישראבלוף. אין לה מקום בישראל בכלל ובוודאי לא במשק המים שלנו".

"חרף דברים חריפים וחד-משמעיים אלה", נכתב בעתירה, "התברר במהרה כי התגובה בפועל הייתה הפוכה. לא זו בלבד שתרבות הבלוף לא נעקרה מהשורש, אלא שהגורמים האחראים לה - המתמודדות במכרז שורק ב' מטעם IDE והאצ'יסון - זכו לקבל הטבה מהותית מהמדינה... ועלו לשלב האחרון והסופי במכרז", נכתב.

האצ'יסון ווטר ו-IDE זכו ב-2010 בזיכיון מהמדינה להקמת המתקן בשורק ולהפעלתו. IDE, השותפה בבעלות על שלושה מתקני התפלה פעילים בישראל, נאלצה למכור את החזקותיה בשורק א' לדרישת רשות התחרות וכתנאי לכך שיותר לה להשתתף במכרז למתקן שורק ב'. המתקן העתידי אמור להיות בהספק של 150 מיליון מ"ק, בדומה למתקן הקיים. מדובר בשני המתקנים הגדולים מסוגם בעולם בשיטת אוסמוזה הפוכה.

על סמך טענות אלה מבקשת הקבוצה מבית המשפט לפסול את שתי החברות המציעות מטעם IDE והאצ'יסון; או לחלופין, לקבוע כי ועדת המכרזים לא יכולה לאפשר למציעות מטעם IDE והאצ'יסון להסתמך על פעילותן במתקן ההתפלה בשורק לצורך הוכחת ניסיון קודם נדרש, וכפועל יוצא, בין השאר, להורות על פסילת הצעת המציעה מטעם האצ'יסון בשל אי-עמידתה בתנאי הסף הנדרשים להשתתפות במכרז.