דיווח: סופטבנק תשתלט על WeWork

דיווחים ב"וול סטריט ג'ורנל" וב-CNBC מעלים כי סופטבנק עומדת להזרים לחברה 4-6 מיליארד דולר לפי שווי של 8 מיליארד דולר, אך קיימות סתירות לגבי מבנה העסקה - האם רוב הסכום ישמש לרכישת מניות או כהלוואה • ב-WeWork יכריעו מחר בנושא, כשקיימות עוד אופציות מימון על השולחן

אדם נוימן, מייסד ומנכ"ל WeWork, ומסיושי סאן, מייסד ומנכ"ל סופטבנק / צילומים: Noam Galai, flicker, shutterstock
אדם נוימן, מייסד ומנכ"ל WeWork, ומסיושי סאן, מייסד ומנכ"ל סופטבנק / צילומים: Noam Galai, flicker, shutterstock

חברת סופטבנק היפנית תרכוש את השליטה בחברת WeWork לפי שווי של 7.5-8 מיליארד דולר, כך פורסם באתר CNBC.

לפי הדיווח, סופטבנק תשקיע 4-5 מיליארד דולר בהנפקת מניות חדשות וברכישת מניות קיימות. כבר היום יש לסופטבנק שליש ממניות החברה. עוד נאמר בדיווח כי חברת סופטבנק עצמה היא זאת שתחזיק בשליטה בחברה, ולא קרן ההשקעות ויז'ן פאנד.

CNBC התבססה על מקורות שמעורים בנושא, שציינו בפניה כי הדיווח על העסקה עשוי להתפרסם ביממה הקרובה. השווי לפיו מתבצעת העסקה משקף ירידה חדה מהשווי לפיו השקיעה סופטבנק בעבר - 47 מיליארד דולר.

לפי "וול סטריט ג'ורנל", מבנה העסקה קצת שונה - סופטבנק תזרים לחברה 6.5 מיליארד דולר, מתוכם 5 מיליארד דולר כהלוואה ו-1.5 מיליארד דולר נוספים יושקעו כעת במקום השקעה שתוכננה לשנה הבאה.
מתוך סכום זה, כמיליארד דולר יוקצו לרכישת מניות מעובדים ומשקיעים קיימים. ב"וול סטריט ג'ורנל" ציינו כי דירקטוריון WeWork צפוי להיפגש מחר כדי לדון באופציות המימון השונות. בג'יי.פי מורגן מתכנננים הצעה מתחרה, שתכלול משקיעים חיצוניים, אך זהו צעד מורכב יותר, כך לפי "וול סטריט ג'ורנל".

ההשקעה של סופטבנק מגיעה לאחר שחברת WeWork נכשלה בביצוע הנפקה בשבוע שעבר. הסיבה שההנפקה נכשלה הייתה סימני שאלה סביב המודל העסקי של החברה, ביקורת על עסקאות בעלי עניין וכן ביקורת על המסרים הרוחניים שהופיעו בתשקיף החברה. WeWork קיבלה אינדיקציות לכך ששוויה עומד להיחתך ל-10-15 מיליארד דולר, ואולי פחות, ולכן החליטה לבטל את ההנפקה. בעקבות זאת, סופטבנק הובילה הדחה של מנכ"ל ומייסד החברה, הישראלי אדם נוימן.

לפי CNBC, האחזקות של נוימן יצומצמו לשיעור דו-ספרתי נמוך. בהנפקה המתוכננת היה אמור נוימן להחזיק במניות בעלות זכויות עודפות, שהיו נותנות לו שליטה בחברה.

WeWork חייבת לקבל מימון דחוף, שכן לפי דיווחים, הכסף שלה עשוי להיגמר עוד השנה. לאחר עזיבתו של נוימן, המנכ"לים המשותפים גנזו את ההנפקה, ויצאו בצעדים לחיסכון בעלויות, ביניהם מכירת המטוס הפרטי של החברה וסגירת WeGrow, בית הספר היזמי הפרטי ששימש את שוכרי שטחי העבודה ואת עובדי החברה. עם זאת, בחברה זקוקים לגיוס הון, שיחזק את המבנה הפיננסי שלה ויאפשר לה לגייס חוב. בהנפקה תיכננה החברה לגייס 3 מיליארד דולר, וכבר סיכמה שאם אכן תעשה כך, תגייס 6 מיליארד דולר בחוב.