יונדאי ו-Via השיקו בקליפורניה נסיעות שיתופיות ברכב אוטונומי

השירות מבוסס על טכנולוגיה של הסטארט-אפ הסיני פוני • Via עומדת מאחורי הטכנולוגיה שמאפשרת את הנסיעה השיתופית

יונדאי ו-Via השיקו בקליפורניה נסיעות שיתופיות ברכב אוטונומי / צילום: Via
יונדאי ו-Via השיקו בקליפורניה נסיעות שיתופיות ברכב אוטונומי / צילום: Via

יצרנית הרכב יונדאי הכריזה בסוף השבוע על שירות פיילוט חדש, שיציע נסיעות שיתופיות ברכבים אוטונומיים בעיר אירווין בקליפורניה, ופותח בשיתוף פעולה עם סטארט-אפ התחבורה החכמה הישראלי Via והסטראט-אפ הסיני Pony.ai. השירות שנקרא BotRide יאפשר לתושבי העיר להזמין נסיעות דרך אפליקציה, לחלוק את הנסיעה עם נוסעים נוספים, ויקבע נקודות איסוף שימנעו הארכה של מסלול הנסיעה השיתופית. בעוד ש-Pony.ai פיתחה את טכנולוגיית הרכב האוטונומי עבור השירות, ויה עומדת מאחורי הטכנולוגיה שמאפשרת את הנסיעה השיתופית.

"ויה מספקת את הקשר בין הנוסע לרכב, את בחירת המסלולים הגמישים, והיכולת לעלות לרכב עם קוד QR שמזהה את הנוסע", אמר גיא שר, מנהל הפעילות העסקית של Via בישראל, בשיחה עם "גלובס". "אנחנו לא מכירים שירות דומה בעולם של צי רכבים אוטונומיים שנע במסלולים גמישים ופתוח לציבור", הוסיף. שר סיפר כי "גם באוסטרליה אנחנו מפעילים בחודשים האחרונים שירות נסיעות ברכב אוטונומי, אך שם מדובר ברכב אחד בלבד שנוסע במתחם סגור עבור בני הגיל השלישי".

Via היא חברת טכנולוגיה שפיתחה מערכת לתחבורה ציבורית חכמה, למשל מוניות ואוטובוסים שנוסעות במסלול דינמי, בהתאם לצרכי הנוסעים ולתנועה בכבישים. את החברה הקימו אורן שובל ודניאל רמות ב-2012, ועד כה היא גייסה מעל 400 מיליון דולר. בין משקיעיה הבולטים יש את חברת דיימלר וקרן פיטנגו, וגם 83North, קרן Hearst Ventures ואחרות השקיעו בה. החברה מתאימה את הפתרונות שלהם לצרכים בערים השונות, ולעתים היא מספקת רק את הטכנולוגיה ולעתים גם את כל השירות, כולל ציי הרכב. בישראל הטכנולוגיה שלה משמשת את שירות באבל, פיילוט של חברת דן ומשרד התחבורה שמבוצע בגוש דן.

"החידוש בשירות החדש הוא שמדובר בצי של רכבים שפועל באופן חופשי באזור שנוסעים בו באופן מעורב גם רכבים רגילים וגם אוטונומיים", אומר שר. הצי של השירות החדש מכיל 10 רכבים, ויפעל החל מ-4 בנובמבר במשך כמה חודשים לפחות, לדברי שר. למרות שמדובר ברכבים אוטונומיים, בכל רכב יהיו נוכחים שני אנשי צוות כאמצעי בטיחות. "הרגולציה של מדינת קליפורניה מחייבת נהג ועוזר נהג בכל פיילוט של רכב אוטונומי. למעשה, הם לא מתערבים במהלך השוטף של נסיעה, אלא במקרה חירום בלבד", מסביר שר.

השירות מוצע כרגע בחינם ויונדאי הצהירה כי עבור החברה, מטרתו היא ללמוד את התנהגות הצרכנים. לדברי שר, ב-Via רוצים "לבדוק את ההיתכנות של שירות תחבורה ציבורית כזה בעידן האוטונומי. אנחנו מקווים להשיק שירות כזה גם במקומות נוספים, ונשמח לשיתופי פעולה נוספים כאלה בעולם ובוודאי בישראל".