המחאה תתחדש? השוטר שירה למוות בסלומון טקה יואשם בגרימת מוות ברשלנות

כך הודיעה היום מח"ש לבני משפחתו של טקה ז"ל, שציפו כי השוטר יואשם בהריגה וקיבלו את ההחלטה במורת-רוח • הירי בטקה, שהתרחש בסוף יוני, הצית מחאה נרחבת של יוצאי אתיופיה נגד המשטרה בכל רחבי הארץ

הפגנת יוצאי אתיופיה / צילום: מאיר המאירי
הפגנת יוצאי אתיופיה / צילום: מאיר המאירי

האם מחאת יוצאי אתיופיה עומדת להתחדש? גורמים בקהילת יוצאי אתיופיה קיבלו היום (ג') בזעם את החלטת המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) להאשים את קצין המשטרה שגרם למותו של הצעיר יוצא אתיופיה, סלומון טקה בן ה-18, בביצוע עבירה של גרם מוות ברשלנות, בכפוף לשימוע, ולא להאשימו בהריגה.

"אם מח"ש הולכים על כתב אישום של גרם מוות ברשלנות, אז יש פה רשלנות בחקירה עצמה", אמר היום עורך דינה של משפחת טקה, עוד לפני שההחלטה פורסמה רשמית. פעילים מהעדה הפגינו מחוץ למשרדי מח"ש וקראו קריאות גנאי שכוונו לעבר שר המשפטים אמיר אוחנה וראשי מח"ש.

ראשת מח"ש, קרן בר-מנחם, נפגשה עם משפחתו של טקה וניסתה להסביר להם את הסיבות להחלטה להאשים את קצין המשטרה רק בגין גרימת מוות ברשלנות - עבירה שהעונש בצדה יכול להגיע לעד שלוש שנות מאסר.

החלטת מח"ש התקבלה על דעת פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, והמשנה לפרקליט המדינה (עניינים פליליים), עו"ד שלמה למברגר. לדברי מח"ש, ההחלטה התקבלה לאחר חקירה יסודית ומקיפה של האירוע.

לפי הודעת מח"ש, "ההחלטה התקבלה לאחר בחינת מכלול נסיבות האירוע, לרבות העובדה שהשוטר ביצע ירי שלא בהתאם לפקודות המשטרה, המוכרות לו היטב, ולא נקט חלופות מידתיות יותר שעמדו לרשותו. ההחלטה לקחה בחשבון את העובדה שהחשוד הותקף באבנים על-ידי המנוח ונערים אחרים ואף נפצע באירוע בטרם השתמש באקדחו, אך במכלול הנסיבות נמצא כי יש מקום להעמידו לדין".

בטיוטת כתב האישום צוין כי על-פי החשד, רשלנותו של קצין המשטרה באה לידי ביטוי במספר היבטים, שאלה עיקריהם:

בכך שהשתמש בנשקו בדרך שיש בה כדי לסכן את חייו של המנוח, ולא הסתפק, לכל היותר, בירי אזהרה באוויר לצורך נטרול הסכנה שבפניה עמד;

בכך שהירי בוצע בניגוד לפקודות המשטרה המחייבות בנושא ולנוהלי המשטרה שאינם מתירים ירי לעבר הרצפה בנסיבות אלה;

בכך שירה לעבר האספלט, שהוא משטח קשיח ושטוח שאין לירות לעברו, מחשש לנתזים העלולים לסכן חיי אדם; ובכך שלא ירה לכל היותר לעבר הקרקע החולית הסמוכה, שמיטיבה לעצור את תאוצת הקליע, ללא נתזים.

האירוע בו מצא סלומון טקה ז"ל את מותו התרחש ב-30 ביוני 2019, סמוך לשעה 20:05. חוקרי מח"ש הגיעו לזירת האירוע זמן קצר לאחר הירי ופתחו מיד בחקירת המקרה. במסגרת פעולות החקירה שנעשו בסמוך לאחר האירוע, תושאלו עדים לאירוע, ונתפסו מצלמות אבטחה אשר ממוקמות ברחוב בו אירע הירי. ואולם לדברי מח"ש, בניגוד לפרסומים שונים, לא נמצאה כל מצלמת אבטחה שכוונה במדויק לאזור התרחשות האירוע ותיעדה את רגע הירי - בין היתר כיון שהירי עצמו בוצע בחזית בניין שבנייתו רק הסתיימה, והוא טרם אוכלס.

לפיכך, מסרה מח"ש, אין תיעוד של אירוע הירי עצמו, אף לא במצלמות הסמוכות, אלא רק של הרגעים שלפני הירי ולאחריו - ההליכה לעבר זירת הירי והמנוסה לאחר הירי - שתועדו במצלמות של הבתים הסמוכים לזירת הירי עצמה. למען הסר ספק גם נעשתה פנייה לעירית חיפה, ונבדקו כל המצלמות הרלוונטיות באזור, אך הבדיקה לא העלתה ממצאים נוספים.

כאמור, לפי מח"ש, בחינה מדוקדקת של התיק הביאה את מח"ש למסקנה כי קצין המשטרה החשוד גרם ברשלנות למותו של טקה ז"ל, כאשר רשלנותו באה לידי ביטוי בעיקר בכך שביצע ירי לעבר האספלט, ולא הסתפק, לכל היותר, בירי אזהרה באוויר לצורך נטרול הסכנה שבפניה עמד, והכול בניגוד לפקודות המשטרה המחייבות בנושא ולנוהלי המשטרה בנוגע לירי, שאינם מתירים ירי לעבר הקרקע, בנסיבות ובאופן בהם פעל החשוד. לפיכך נשלח לחשוד כתב החשדות.

נזכיר כי הירי בטקה הצית מחאה נרחבת של יוצאי אתיופיה נגד המשטרה בכל רחבי הארץ. בעקבות בקשת משפחתו של טקה, המחאה הופסקה במהלך ימי השבעה על בנם. כעת, לאור החלטת מח"ש, היא עשויה להתחדש.