אלונה בר און: "למה בכלל צריך עיתונות בשנת 2020?"

כך שאלה יו"ר "גלובס" בכנס הטכנולוגיה של "גלובס" וג'יי.פי מורגן • בר און התייחסה לרשתות החברתיות, לקוד האתי ולאמון במוסדות שלטון החוק

אלונה בר און, יו"ר גלובס  / צילום: איל יצהר, גלובס
אלונה בר און, יו"ר גלובס / צילום: איל יצהר, גלובס

"אני פחות יודעת לדבר על הייטק וסטארט-אפים, אבל אדבר על מה שאני כן מבינה בו", כך אמרה אלונה בר און, יו"ר "גלובס", בכנס הטכנולוגיה של "גלובס" וג'יי.פי מורגן. "ומה שאני מבינה בו זו עיתונות. ונשאלת השאלה של איך לייצר חדשנות בעולם הזה, ולמה בכלל צריך עיתונות ב-2020 וגם ב-2040. לקח הרבה זמן להגיע לתשובות.

"סיבה אחת היא הפייק ניוז ברשתות החברתיות, והעיתונות היא התשובה לכך. מה שיש ברשתות החברתיות זה לא מה שיש בעיתונות. העיתונות יכולה לייצר שיח שיותר נאמן למציאות.

"סיבה נוספת היא גיוון מגזרים ודעות. היום העיתונות לא מותאמת למציאות הישראלית, ואחרי שהיא תעשה התאמה היא תוכל להיות "פילטר באבל". את כל זה אנחנו מנסים לעשות כבר היום, בלי להמתין לרגולטור. אנחנו פשוט עושים רגולציה לעצמנו: מנסחים קוד אתי ומפרסמים לציבור, בנושאים כגון גילוי מלא, איסור שימוש בתמונות משפילות וכיו"ב.

"העיתונות גם מעלה נושאים מהותיים לסדר היום, וגם זה לא קורה ברשתות החברתיות - כך למשל נושא הקורקינטים החשמליים", הוסיפה בר און. "כשהבנו שבתי החולים לא מסווגים את הנושא, פעלנו במטרה להעלות את נושא הסיווג. וזה כוחה של עיתונות ב-2020.

"העיתונות נדרשת גם לצורך אמון במוסדות שלטון החוק. כתוצאה מפעילות המשרוקית של 'גלובס' כמות השקרים יורדת. לקח זמן לשכנע אנשים להיות מנויים על עיתון ב-2020. אבל זה מביא ידע ששווה כסף, זה נותן יתרון תחרותי, וזה המון המון אימפקט ציבורי. כן צריך עיתון ב-2020. זה לא סטארט-אפ, זה פחות מגניב, אבל צריך את זה. אנחנו רוצים שתהיו חלק מהדבר הזה".