הטיפ של מייסד עליבאבא למשקיע שהימר עליו לפני 2 עשורים

מייסד עליבאבא ג'ק מא השתתף היום בכנס בטוקיו, ובמסגרת פאנל שבו נכח גם מנכ"ל סופטבנק, מסיושי סאן, התייחס מא לשורת התסבוכות שאליו נקלע הקונגלומרט היפני • על אף זאת, מא הדגיש כי הוא מעריץ של סאן ומצדד בו להמשיך לדבוק בדרכו - אסטרטגיית השקעות המונעות מ"תחושת בטן"

מייסד עליבאבא ג'ק מא ומנכ"ל סופטבנק מסיושי סאן / צילום: רויטרס
מייסד עליבאבא ג'ק מא ומנכ"ל סופטבנק מסיושי סאן / צילום: רויטרס

מייסד עליבאבא ג'ק מא השתתף היום (ו') בכנס לסטודנטים באוניברסיטת טוקיו, ובמסגרת פאנל שבו נכח מנכ"ל סופטבנק, מסיושי סאן, התייחס מא לשורת התסבוכות שאליו נקלע הקונגלומרט היפני. מא אמר לעמיתו לפאנל ולקהל, "אתה לא עושה טעויות כשאין לך כסף. כשיש לך יותר מדי כסף - תעשה הרבה טעויות". נזכיר כי סופטבנק דיווחה לפני כחודש לבורסה של טוקיו כי הפסידה לפחות 4.7 מיליארד דולר על ההשקעה שלה בחברת שטחי המשרדים המשותפים WeWork, ומנכ"ל סופטבנק, מסיושי סאן, כינה זאת "טעות בשיפוט".

בתגובה לדבריו של מא, השיב מנכ"ל סופטבנק כי ההתפחויות האחרונות אינן מרתיעות אותו וכי ימשיך להשקיע "עוד ועוד". סאן אמר כי, "התשוקה והחלומות שלי הן פי 100 גבוהות יותר ממה שהשגתי עד כה".

מא שיבח את מייסד סופטבנק ואמר כי לסאן יש תעוזה ותחושות בטן יוצאות מן הכלל בכל הקשור לניתוב ההשקעות שלו. "יותר מדי תעוזה לפעמים" השיב סאן בסרקזם, "איבדתי הרבה מאוד כסף בגלל זה". 

תחושת הבטן שהשתלמה בגדול

נזכיר כי אחת מתחושות הבטן של סאן באו לידי ביטוי בהשקעה במיזם של עמיתו לפאנל. בשנת 2000, סאן בחר להשקיע 20 מיליון דולר בעליבאבא תמורת 26% מהחברה - כשנה אחת בלבד לאחר שענקית הקמעונאות שלימים הגיעה לאחת מהנפקות הגדולות בהיסטוריה - הוקמה.  כמובן שתחושת הבטן משנת 2000 השתלמה לסאן ושוויה של עליבאבא עומד כיום על 140 מיליארד דולר.

שני היזמים המיליארדרים נהפכו לחברים בחלוף השנים אך נקטו גישה שונה באשר לחברות המצליחות שהקימו. בעוד מא הודיע לאחרונה כי הוא פורש מניהול עליבאבא, עמיתו היפני ממשיך לנהל את סופטבנק במלוא המרץ. בגיל 62 סאן פועל לגיוס 100 מיליארד דולר נוספים להקמת "Vision Fund 2". "זו לא עבודה בשבילי", ציין סאן והוסיף שכיף לו ולכן אינו יכול להפסיק לעבוד. "אני רוצה ליצור ארגון שיכול להמשיך ולהיות יותר ויותר חשוב".

במהלך העשור הקרוב סופטבנק מתכננת להשקיע 184 מיליון דולר עבור מחקר של טכנולוגיות בינה מלאכותית בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת טוקיו. היוזמה הגיעה אחרי התבטאויות של סאן על כך שיפן נכשלת בפיתוח יישומים טכנולוגים הקשורים לבינה מלאכותית.