המכרז להקמת שורק ב': ועדת המכרזים אישרה מחדש את החלטתה להעביר את IDE והאצ'יסון לשלב הסופי

בעקבות ביקורת שמתח ביהמ"ש על ועדת המכרזים להתפלה, היא הסכימה לבטל את החלטתה לפיה IDE והאצ'יסון, מפעילות מתקן ההתפלה שורק א' שלגביו התגלו ממצאים חמורים למרמה, ימשיכו לשלב הבא במכרז להקמת מתקן שורק ב', וערכה דיון מחודש במועמדותן

מתקן ההתפלה בשורק / צילום: איל יצהר
מתקן ההתפלה בשורק / צילום: איל יצהר

IDE והאצ'יסון, מפעילות מתקן ההתפלה שורק א' שלגביו התגלו ממצאים חמורים למרמה, ימשיכו לשלב הבא במכרז להקמת מתקן שורק ב'. בתום בחינה מחודשת שערכה ועדת המכרזים הבין-משרדית לענייני התפלת מי ים, המנהלת את המכרז להקמתו והפעלתו של מתקן ההתפלה שורק ב', הוחלט בוועדה כי אין מקום לשנות את מסקנותיה המקוריות בדבר מועמדותן של השתיים.

הבחינה המחודשת על-ידי הוועדה נערכה בעקבות הביקורת שמתח שופט בית-המשפט לעניינים מנהליים בירושלים, ארנון דראל, על הוועדה שמנהלת את המכרז להקמתו והפעלתו של מתקן ההתפלה הגדול בישראל. זאת, במסגרת העתירה שהגישה קבוצת 4A, המתמודדת במכרז לצדן של IDE והאצ'יסון. במסגרת העתירה שהגישה, טענה 4A כי כי היה על הוועדה לפסול את התמודדתן במכרז של מי שהיו המפעילות של מתקן ההתפלה שורק א', בין היתר לאור הממצאים הקשים שקבעה ועדה בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, שמצאה חשדות לכאורה למעשי מרמה בהפעלת המתקן.

ועדת אדירי, ש הוקמה בעקבות הפרסום ב"גלובס" שחשף כי שיעור המלחים במים שסיפק מתקן ההתפלה שורק א' היה גבוה עד פי 4 מהשיעור שנקבע בהסכם הזיכיון, מצאה כי הזרמת המים עם החריגות ממתקן שורק התבצע באופן שיטתי במשך כשנתיים, מתוך כוונה להערים על הדגימות היומיות שביצע משרד האנרגיה במתקן, ובאופן שחסך למפעילות עשרות מיליוני שקלים. החלטתה הראשונית של ועדת המכרזים התקבלה בטרם פורסמו ממצאי ועדת אדירי, אך כעת מתברר שעל-אף הממצאים החמורים בוועדת המכרזים לא נפל פגם בהחלטתה המקורית.

השופט דראל המליץ למדינה לערוך דיון מחודש בשאלת מועמדותן של IDE והאצ'יסון, והיא קיבלה את עמדתו, אחרי שהשופט התבטא באופן ברור נגד הליך הבחינה שקיימה הוועדה. "נראה שצריך לדון מחדש בכל הסוגיות", קבע דראל. במסגרת הסכמתה, הצהירו נציגי המדינה בדיון גם כי "בין יתר הבדיקות שתערוך ועדת המכרזים, היא תברר עם הגורמים הרלוונטיים במדינה מה הסטטוס גם בהיבט הפלילי".

כעת נותר לראות האם בכוונתה של 4A להגיש עתירה מחודשת לביהמ"ש לעניינים מנהליים, ולבקש לדון בסוגיות שהעלתה בעתירתה המקורית לגופן ושלשיטתה מצדיקות את פסילתן של השתיים, אחרי שעתירתה הקודמת נמחקה בעקבות הסכמת המדינה לבחון את עמדתה מחדש.