היקף האקזיטים מזנק: מהי עסקת השנה, וכמה אקזיטים היו בעשור האחרון?

הרכישה של הבאנה ע"י אינטל תמורת 2 מיליארד דולר זינקה לצמרת רשימת האקזיטים • בסך-הכול נמכרו חברות ישראליות בכ-10 מיליארד דולר, כפול מאשר ב-2018

אקזיט / צילום: שאטרסטוק
אקזיט / צילום: שאטרסטוק

ההייטק הישראלי מסכם את העשור החולף עם 587 אקזיטים - חברות שנמכרו או שהונפקו בבורסה - בהיקף כולל של 71 מיליארד דולר, כך עולה מדוח חדש של חברת הייעוץ PwC. אם לוקחים בחשבון עסקאות המשך, כלומר חברות שנרכשו יותר מפעם אחת, או נרכשו לאחר שהונפקו, הסכום מגיע ל-108 מיליארד דולר.

בשנת 2019 עמד היקף העסקאות על 9.9 מיליארד דולר, פי שניים מאשר הסכום ב-2018, ועלייה של 33% לעומת 2017. ב-PwC החריגו כ-10 עסקאות המשך, בהן הרכישות של מלאנוקס, NSO, קליקסופטוור, לומניס, איירונאוטיקס ועוד. הכללתן העסקאות האלו הייתה מביאה את היקף העסקאות ל-22 מיליארד דולר. בעוד שבהיקף העסקאות יש תנודתיות במהלך השנים, מספר העסקאות שהיו בשנה החולפת - 80 - הוא הכי גבוה שהיה בעשור האחרון. 67 מהעסקאות האלו היו מיזוגים ורכישות ו-13 הנפקות.

היקף האקזיטים הוכפל
 היקף האקזיטים הוכפל

בשנת 2019 הייתה עסקה אחת של מעל מיליארד דולר - רכישת הבאנה על ידי אינטל תמורת 2 מיליארד דולר; שלוש עסקאות בטווח של בין 500 מיליון דולר ל-1 מיליארד דולר ו-20 עסקאות נוספות בין 100 ל-500 מיליון דולר. בסך-הכול היו 24 עסקאות בהיקף של מעל 100 מיליון דולר, לעומת 17 עסקאות בשנה שעברה ו-23 בשנת 2017.

כמחצית מהיקף העסקאות - 4.5 מיליארד דולר - היו בתחום של מחשוב ותוכנה לתאגידים. בתחום האינטרנט היו עסקאות בהיקף של כ-1 מיליארד דולר, במדעי החיים בהיקף של 1.7 מיליארד דולר ובתחום השבבים בהיקף של 2.3 מיליארד דולר (בזכות עסקת הבאנה). עסקות בולטות נוספות השנה היו שתי רכישות שביצעה פאלו אלטו: דמיסטו וטוויסטלוק (ב-560 מיליון דולר ו-410 מיליון דולר בהתאמה); דינימיק יילד על ידי מקדונלד'ס בכ-300 מיליון דולר ועוד. המיזוג הגדול בין טאבולה ואאוטבריין הישראליות לא נכלל בדוח. כמו כן, היו בשנה החולפת שלוש הנפקות בולטות - פייבר, שפיתחה זירת מסחר לפרילנסרים; חברת הסייבר תופין, וחברת המכשור הרפואי אינמוד.

ארה"ב נשארה הרוכשת הבולטת של חברות ישראליות עם 48 עסקאות, 60% מכלל העסקאות, שהיקפן הסתכם ב-8.9 מיליארד דולר; 11 רכישות בוצעו על ידי חברות ישראליות אבל בהיקפים מאוד קטנים, של בסך-הכול 230 מיליון דולר.

ירון ויצנבליט, שותף בתחום ההיי-טק ב-PwC, התייחס לנתוני העשור ואמר: "שוק הטכנולוגיה המקומי השתכלל לכדי מכונת יזמים הנתמכים ותומכים באקוסיסטם מקצועי וממוקד, בתחילת העשור דובר על כך כי אחת מחולשותיו של היזם הישראלי היא נמהרותו למכור בעוד בתום העשור מסתמן כי היזם הישראלי בטוח בעצמו מאי פעם ומוכן לצעוד דרך ארוכה בטרם יקבל החלטה.

"מנגד, לא ניתן להתעלם מהעובדה כי השווי אליהן טיפסו רבות מחברות הטכנולוגיה מעלה לא מעט סימני שאלה. לכך מצטרפת מגמה שעוד מוקדם להבין את השלכותיה, לפיה חלה ירידה דווקא בהיקף הגיוסים בחברות הזנק בשלבים מוקדמים ומעל לכל אלה עדיין מרחפת עננת האי וודאות לגבי המגמות העתידיות הצפויות לנו בכלכלה העולמית", אמר ויצנבליט.