סיכום 2019 | ניתוח

שוקי המניות והאג"ח: יד ביד לעבר ראלי היסטורי?

המניות והאג"ח בארה"ב עשו השנה ריצה לא רגילה, ונראה כי הן לקראת העלייה הסימולטנית החדה שלהן מאז 1998 • ומה לגבי 2020? "לא סביר שנראה עוד שנה שבה הכול יהיה חיובי", מעריך מנהל השקעות בכיר

ילדי העובדים בוול סטריט / צילום: shutterstock
ילדי העובדים בוול סטריט / צילום: shutterstock

המניות והאג"ח נמצאות בריצה לא רגילה, לקראת העלייה הסימולטנית החדה ביותר שלהן זה מעל 20 שנה.

בכניסה לשבועיים האחרונים של 2019, מדד S&P 500 עלה מתחילת השנה ב-28.6%, והעלייה במחירי האג"ח גילחה את תשואת אג"ח האוצר לעשר שנים ב-0.75 נקודת אחוז.

אם העליות יימשכו בימים האחרונים של דצמבר, זו תהיה הפעם הראשונה שבה שוק המניות עלה ב-20% לפחות כאשר תשואות אג"ח האוצר ירדו בשיעור זה מאז 1998, לפי חברת נתוני השוק של דאו ג'ונס. באותה שנה הפחית הפדרל ריזרב את הריביות שלוש פעמים כדי למנוע מיתון.

גם השנה הופחתה הריבית על ידי הפד שלוש פעמים, וגם הפעם היה לכך אפקט של דחיפת השווקים. מדד S&P 500 רשם לאחרונה סדרה של שיאים, והוא עומד לרשום את הביצוע השנתי הטוב ביותר שלו זה שש שנים.

תשואת האג"ח לעשר שנים, שיורדת כשמחירי האג"ח עולים, התקרבה לשפל היסטורי לפני שהתייצבה מתחת ל-2%. נכסים בטוחים יותר מסורתית, כמו זהב, רשמו עליות מחיר.

זה היה שינוי חד מהשנה שעברה, שבה הראלי במניות בארה"ב דעך ברבעון הרביעי, ומדד S&P 500 רשם את חודש דצמבר הגרוע בתולדותיו מאז 1931, וירידה שנתית של 6%. גם מחירי אג"ח האוצר ירדו בשנה שעברה, והתשואות הגיעו לשיא רב שנתי של מעל 3% בסוף 2018.

"זה מאוד משביע רצון", אומר אריק קנוצן, מנהל ההשקעות הראשי בחברת נויברגר ברמן על העליות החדות. "מצד שני, אתה אומר לעצמך: 'וואו, היינו צריכים לקחת יותר סיכון ב-2019'".

מאחורי העליות ניתן לציין תחזית משופרת לכלכלה האמריקאית, התקדמות במו"מ בין ארה"ב וסין לפתרון מלחמת הסחר המתמשכת והפחתות הריבית של הפד, שהעלו את ביטחון המשקיעים בכך שההתרחבות הכלכלית של העשור החולף יכולה להימשך.

S&P, הזהב והנפט עלו ביותר מ-10% השנה

אבל החששות מפני האטה כלכלית עולמית, בתוספת עימותי הסחר, היכו בשווקים מוקדם יותר השנה. הם דחפו משקיעים אל הנכסים הבטוחים יותר מסורתית, כמו זהב ואג"ח ממשלת ארה"ב, שצפויים לרשום השנה את העליות החדות ביותר שלהם מאז 2010 ו-2014 בהתאמה.

התוצאה הייתה עלייה בו-זמנית נדירה במחירי הנכסים המסוכנים והבטוחים. S&P 500, הזהב והנפט הגולמי עלו כולם ביותר מ-10% השנה, ותשואת אג"ח האוצר לעשר שנים ירדה מכ-2.7% בסוף 2018 ל-1.934% - שלושת רבעי נקודת אחוז. זה לא קרה בשום שנה מאז 1984 לכל הפחות, לפי חברת הנתונים של דאו ג'ונס. מחירי הזהב עלו בכ-16% השנה, שיא מאז 2010.

עף גבוה: ה-S&P 500  בביצועים הטובים ביותר מזה 6 שנים
 עף גבוה: ה-S&P 500 בביצועים הטובים ביותר מזה 6 שנים

"זו שנה עוצרת נשימה עד כה ב-2019, ויש לנו עוד שבועיים", אמר מארק פפר, מנהל ההשקעות הראשי ב-CLS השקעות.

הגאות במחירי האג"ח לכדה בהפתעה חזאים רבים, שהעריכו שהתשואות יעלו השנה. במקום זאת, החששות ממיתון ב-2019 ומתחי הסחר גרמו למשקיעים לקנות אג"ח ממשלתיות, ולשגר את התשואות שלהן לשפל היסטורי. אף על פי שהתשואות עלו החודש כאשר מחירי האיגרות ירדו במקצת, הן נשארו הרבה מתחת לרמה של 2018.

"באופן בסיסי, כדאי להתרחק מאג"ח"

רבים צפו שהמניות יעלו, על רקע קיצוצי הריבית של הפד - אך לא בעוצמה כזו. כעת צפויות העליות להימשך עד סוף השנה, כשהמסחר בוול סטריט מידלדל בעונת חגי דצמבר.

ואולם, משקיעים רבים אומרים שהעליות במניות ובאג"ח לא יוכלו להימשך. למרות שהעליות שהיו השנה, היו בשורות טובות למשקיעים רבים, הגאות הנוכחית מעוררת חששות מכך ששני סוגי ההשקעות הללו יוכלו גם לרדת ביחד.

יש כאלו שרואים את ההתפצלות מגיעה - כשתחזית כלכלת משופרת לדוגמה עלולה ליצור מימושים באג"ח. "באופן בסיסי, כדאי להתרחק מאג"ח", אמר אביי דשפנדה, מנהל ההשקעות הראשי בחברת סנטרסטון.

בכל מקרה, 2020 יכולה להיות שנה של יותר תנודתיות מ-2019. מדד אחד של תנודות במניות, Cboe Volatility, ירד השנה ב-50% בדרכו לירידה השנתית החדה ביותר שלו מאז ומעולם. כמה משקיעים כבר הצליחו לשנות פוזיציות לקראת תנודתיות גוברת לפני הבחירות לנשיאות בנובמבר 2020.

"הייתי מתחיל את שנת 2020 באמירה כי לא סביר שנראה עוד שנה שבה הכול יהיה חיובי", סיכם קנוצן.