סיכום 2019 | ניתוח

מיזוגים ורכישות בינ"ל: 2019 היא השנה הרביעית בטיבה בהיסטוריה, אבל יכולה הייתה להיות טובה יותר

בשנה האחרונה נסגרו בעולם עסקות מיזוג ורכישה בהיקף של 3.8 טריליון דולר - נמוך ב-4% בלבד מהיקפן ב-2018 • 12 מהעסקות ב-2019 הן בשווי יותר מ-25 מיליארד דולר - פי שניים מאשר בשנה הקודמת • עם זאת, במספר המיזוגים נרשמה ירידה שנתית של 1.6%

דוכן של Raytheon בתערוכת הסלון האווירי בפריז / צילום: PASCAL ROSSIGNOL, רויטרס
דוכן של Raytheon בתערוכת הסלון האווירי בפריז / צילום: PASCAL ROSSIGNOL, רויטרס

שנת 2019 הייתה שנה גדולה לעסקות מיזוגים ורכישות של חברות בעולם, אבל היא יכולה הייתה להיות טובה אף יותר. ההיקף הכולל של עסקות כאלה בעולם מתחילת 2019 ועד ליום שישי האחרון, 27 בדצמבר, היה 3.8 טריליון דולר - מה שממצב את 2019 כשנה הרביעית בטיבה בהיסטוריה של ה-M&A (באנגלית, קיצור של מיזוגים ורכישות), לפי נתוני חברת המחקר Dealogic.

היקף עסקות ה-M&A השנתי היה נמוך ב-4% בלבד מההיקף ב-2018, והתיאבון למגה-מיזוגים עלה לשיא חדש. ב-2019 נרשמו בסך הכל 12 עסקות של יותר מ-25 מיליארד דולר - פי שניים ביחס ל-2018 - בהובלת ההשתלטות של יונייטד טכנולוג'יז (United Technologies) על יצרנית המוצרים הצבאיים האמריקאית רייתיאון (Raytheon) ב-86 מיליארד דולר - עסקה שטעונה עדיין אישור רגולטורי. ארה"ב הייתה האזור הגיאוגרפי הבולט בתחום זה בשנה החולפת, עם עלייה של 12% בהיקף עסקות המיזוגים והרכישות ל-1.8 טריליון דולר.

ואולם, בין הנתונים השנתיים האלה מסתתרת חולשה מתחת לפני השטח - ירידה של 1.6% במספר המיזוגים הכולל. חברות רבות המשיכו "לשבת על הגדר", בגלל האי-ודאות הכלכלית שעוררו ב-2019 הברקזיט באירופה ומלחמת הסחר בין ארה"ב לסין. ההיסוסים בתחום זה בלטו בעיקר באירופה, שבה שווי עסקות ה-M&A הכולל ירד בשנה האחרונה ב-30%, בזמן שמדינות כמו גרמניה ניצבות בפני האטה כלכלית, והברקזיט משתק את בריטניה ושכנותיה. 

העולם ממשיך להתמזג
 העולם ממשיך להתמזג

גורם נוסף שהמומחים מציינים בשנה האחרונה בתחום הוא תמחורים או שיערוכים. כשמניות החברות נמצאות בשיאן או קרובות אליו, הרכישות יקרות יותר. זה גרם לרוכשים רבים, כמו יונייטד טכנולוג'יז, להשתמש במניות שלהן לצורכי תשלום בעסקה.

כשנראה כי נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, משיג התקדמות במגעים עם סין לעסקת סחר מוגבלת, והברקזיט נראה ודאי יותר, בעקבות ניצחונו המכריע של בוריס ג'ונסון בבחירות בבריטניה, חלק מהאי-ודאות צפוי להיעלם השנה. יחד עם סימנים לכך שכלכלת ארה"ב במצב יציב, בנקאים ועורכי הדין מאיצים באופטימיות את פעילות השידוך בין תאגידים. 

ועדיין, נותרו חששות שגל עסקות המיזוג והרכישות הרב-שנתי יאבד תאוצה, ורבים מהיועצים בתחום זוכרים כי הבחירות בארה"ב בנובמבר 2020 הן נעלם גדול - מצב שאותו הנהלות ודירקטוריונים בדרך כלל מתעבים. 

"2019 הייתה חיקוי מוזר של 2018"

"וול סטריט ג'ורנל" שוחח עם כמה מהיועצים שמאחורי עסקות ה-M&A הגדולות של 2019, ושאל אותם על הסביבה הנוכחית ומה צפוי לנו ב-2020.

פאיזה סעיד, שותפה נשיאה בחברת עורכי הדין קרבאת, סוויין ומור, אומרת כי 2019 הייתה שנה שבה מיזוגים אסטרטגיים גדולים, שנראו בלתי נמנעים, התממשו סוף כל סוף. סעיד ייעצה בכמה עסקות גדולות, כולל השילוב מחדש של ויאקום עם CBS, רכישת אנאדרקו פטרוליום על-ידי אוקסידנטל ומכירת TD אמריטרייד החזקות לצ'רלס שוואב. היא אומרת כי סדרת המגה-עסקות נובעת במידה רבה מכך שחברות גדולות משלבות כוחות כדי להגיב לשינויים טכנולוגיים. "בשנה-שנתיים האחרונות, גם הרוכשים וגם היעדים הגיעו להבנה הזו בו-זמנית", היא מסבירה.

בלייר אפרון רוברט פרוזאן, מייסדים שותפים של סנטרוויו פרטנרז, רוברט פרוזאן, הובילו את החברה הזאת ב-2019 לשנה נוספת של הישגים מעבר לגודלה. בין העסקות שאפרון עבד עליהן היו מכירת טיפאני ל-LVMH, מיזוג CBS-ויאקום ושביתת הנשק של AT&T עם המשקיעה הפעילה שלה, אליוט מנג'מנט. אפרון, דמוקרט ידוע, אופטימי לגבי סביבת העסקות במבט קדימה ל-2020 ומעבר לה, בלי קשר למי שיישב בבית הלבן. לדבריו, הדירקטוריונים זהירים אבל לא פסימיים, ורוצים בעיקר ודאות. "באופן כללי, אני ממעיט בחשיבות הבחירות בארה"ב. הפכנו להיות טובים באמת בניווט דרך תנודתיות ואי-ודאות", הוא אומר.

פרנק אקילה, שותף בחברת עורכי הדין סאליבן אנד קרומוול, מילא תפקיד במכירה המתוכננת של טיפאני ל-LVMH, ברכישת מדיסינז על-ידי נוברטיס ובקניית התרופה האנטי-דלקתית אוטזלה על-ידי אמג'ן ב-13.4 מיליארד דולר מחברת סלג'ין. הוא רואה את הפתרון של חלק מבעיות הברקזיט ומתיחויות הסחר כמועיל לאירופה ולאסיה, שההבראה שלהן עשויה לספק משקל כבד לשוק ה-M&A. עסקות שהושעו על רקע אי-ודאות יופיעו מחדש, כשחברות יסתגלו לסביבת צמיחה נמוכה, לדעתו. "אם אתה רוצה צמיחה חריגה, הדרך להשיג את זה היא עסקות שמניבות צמיחת הכנסות עם סינרגיה מיידית", הוא אומר.

אריק שיל, שותף בקרקלנד אנד אליס, היה נוכח משתיים מהעסקות הגדולות של 2019: הקנייה של AbbVie ב-63 מיליארד דולר את יצרנית הבוטוקס הבריטית אלרגן, וקניית סלג'ין על-ידי בריסטול-מאיירס-סקיב ב-84 מיליארד דולר, שהוא הובא להגן עליה מפני משקיע פעיל שהתנגד לה. הוא אינו אופטימי כמו האחרים לגבי שוק המיזוגים והרכישות. "מספר העסקות, ולא הערך שלהן, הוא כנראה המספר הנכון יותר שמעיד על בריאות", הוא אומר. להערכתו, המספר הזה שוב יירד במתינות ב-2020, מפני שמועצות המנהלים עדיין חוששות מסיכונים מקרו-כלכליים. אבל אם התמחורים יירדו, חברות השקעה פרטיות (פרייבט אקוויטי) ימשיכו לספק תנופה לעסקות קטנות, שהן לב שוק ה-M&A, לדבריו.

מארק שפיר, מנהל יחידת המיזוגים העולמית של סיטיגרופ, היה מעורב ברכישת אנאדרקו על-ידי אוקסידנטל, במכירת טיפאני ל-LVMH וברכישת חטיבת התאגידים של סימנטק על-ידי ברודקום. הוא נשאר מעורב באוקסידנטל, כשקארל אייקן ניהל מאבק דירקטוריון נגד ענקית הנפט, והרחיב בכך את התפקיד המסורתי של בנקאי השקעות. "פעם היינו מקבלים הכרזה על עסקה והולכים הביתה בסגירה שלה", הוא אומר. "כעת אתה צריך להיות ערני, ולעשות הרבה עבודת הכנה סביב תגובת בעלי המניות והאיום של משקיעים פעילים".

סקוט ברשאי, מנהל יחידת ה-M&A העולמית במשרד עורכי הדין פול, ווייס, ריפקין, וורטון וגריסון, אומר כי "2019 הייתה חיקוי מוזר של 2018", עם המשך של עסקות גדולות. הוא היה מעורב בכמה מהן, כולל הצעת המיזוג של שברון לאנאדרקו, שנמכרת לבסוף לאוקסידנטל, מכירת עסקי הביוטכנולוגיה של ג'נרל אלקטריק ב-21 מיליארד דולר לדנהאר, והעסקה של גרדנר דנבר עם חטיבה של אינגרסול-ראנד (בריטניה).

למרות הנעלמים הפוליטיים והכלכליים ברחבי העולם, לדברי בראשי, הלקוחות חשים ביטחון בתחזיות שלהם, בעיקר בארה"ב. "הם באמת מחפשים סיבות לעשות עסקות, לא סיבות לברוח מעסקות", הוא אומר.